Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24/2500/40-M 3 V Mercedes 1124 AF

Prvnímu drážnímu ,,Meďáku,, z Prahy je 10 let.

Na přelomu let 1994/95 se rozhodovalo, co u HZS ČD Praha nahradí pomalu dosluhující CAS K 25 – Liaz 101. Uvažovalo se nad podvozkem Tatra 815 4×4 a Mercedesem 4×4. Mluvilo se i o podvozku Dennis (drážní hasiči na Slovensku používají vozidla Dennis Sabre). Nakonec volba padla na vozidlo značky Mercedes-Benz, model s označením 1124 AF. Jedná se o podvozek, který je určen přímo pro hasiče. Výrobcem požární nástavby se stala francouzská firma Schultz. Blížící se konec léta roku 1995 byl časem, kdy očekávaná cisterna dorazila na tehdejší pražské sídlo HZS ČD v Petrohradské ulici na Praze 10. Náš sbor byl tehdy na tuto novou casku s označením CAS K 25 – MB 1124 velmi pyšný. Po nezbytném schvalovacím řízení v TÚPO byla na podzim v témž roce zařazena do výjezdu.

Zpočátku se objevil menší problém, který se týkal zadního odpružení. To bylo vyřešeno přidáním několika listů pér. Proběhla také drobná úprava vnitřku nástavby, konkrétné přemístění kufrů s nářadím a hasících přístrojů. Poté vozidlo sloužilo několik let zcela bez problému. Co se tedy týká podvozku a hnacího agregátu. Problém nastal po cca 5ti letech služby, když na vozidle praskl rám. Nebyla to však vina výrobce šasi, tedy Mercedesu, ale mohla za to nevhodně připevněná nástavba – ta byla přímo na rám přivařená. Výrobce nástavby, francouzská firma Schultz prostě odvedla špatnou práci nehodnou profesionálů ve svém oboru (na voze také několikrát praskl plášť vodní nádrže). Oprava vozu proběhla v THT Polička.

V loňském roce se závada opakovala. Vzhledem k nedostatku financí se k opravě přistoupilo až v letošním roce. Oprava byla zadána firmě Pražské služby, a.s., závod 13. Ta má s automobily Mercedes dlouholeté zkušenosti. Na voze CAS 24 byl vyměněn rám, opravena kabina a provedena byla i rozsáhlá úprava zadní části nástavby. Tím se značně nájezdový úhel. Z nástavby byla také odstraněna nádrž na pěnidlo. Ta byla ve špatném stavu a vzhledem k tomu, že se dle statistik pěna z vozu za 9 let použila minimálně, bylo usouzeno, že postačí její zásoba v barelech. Muselo být také upraveno plnící hrdlo a odstraněna dvě výtlačná, čímž se jejich počet snížil na čtyři. Odstraněn byl i agregát na lehkou pěnu a také přenosná lafetová proudnice, místo ní je sud se sorbetem.

Když dorazil Mercedes zpět z opravy, byla do nástavby umístěna souprava vyprošťovacího zařízení Narimex se sadou zvedacích vaků Vetter. Drobně je upraven i vnitřní prostor kabiny. Počet sedadel, ve kterých jsou integrovány IDP Dräger PA 94 se zmenšil z původních 6 na 4. Ve voze se do budoucna počítá se zabudováním satelitní navigace GPS, kterou drážní hasiči díky firmě Pražské služby, a.s. mohou vyzkoušet již nyní. Možná ještě přibude kamera na snímání průběhu jízdy. V nástavbě je dále umístěn pneumatický osvětlovací stožár o výkonu 4×5OO W, 2× 80 m vysokotlak s turbo proudnicí. Jako čerpací zařízení slouží Godiva GMA 2500. Nádrž na vodu je o objemu 2500 l.

Další výbava je stejná jako u jiných vozidel, zařazených na prvním výjezdu. Tedy hadice B a C, proudnice Turbo Jet včetně pěnových, sada nářadí včetně elektro, ženijní nářadí, hasící přístroje, nosítka + velká lékárna, křísící přístroj OXY, OPCH PO 90, kalhoty Sunit, popáleninový balíček, termo deky, včelařské kukly, výstražné kužely, plovoucí čerpadlo Frogy, nastavovací žebřík, kolejový vozík, JMP+RA, desinfekční prostředky atd. Na předním nárazníku je vyprošťovací naviják Warn. Jako VRZ slouží rampa Federal Signal Jet Sonic s ovládáním PA 300, přední modrá světla a zadní rotační maják pocházejí od firmy Hella. V zadní části je také oranžová výstržná rampa.

Jak je zmíněno v nadpisu, tak tomuto zásahovému vozidlu je v současné době již 10 let a protože se jedná o ,,kulaté,, výročí, rozhodl jsem se o něm napsat tento článek. Za tuto dobu se Mercedes zúčastnil mnoha stovek alarmních výjezdů, při kterých drážní hasiče nezklamal. O najetých kilometrech ani nemluvě. Motoricky se jedná o perfektní automobil, pohon je stálý 4×4, jak již naznačuje označení AF, převodovka je manuální bez půlek. Jak říkají někteří strojníci, je to ,,osobák,,. A přezdívky? Hitler, hajtra, Beruška… Jeho max. rychlost se pohybuje okolo 95 km/hod. Celkové rozměry vozu, ovladatelnost a manévrovací schopnosti jsou výborné a to jak pro jízdu ve městě, tak i v terénu. Vnitřní prostor kabiny je pro hasiče více než dostatečný. Co se týče nástavby, tak veškeré vybavení je snadno přístupné. Nebudu psát nic o tom, že by již měl jít do hasičského důchodu, ale obnovit park po 10ti letech by nebylo špatné… Atego… Peníze…Věřme tedy, že náš starý ,,Meďák,, bude sloužit dobře mnoho dalších let.

Ještě musím dodat, že v roce 1997 byl HZS ČD Praha dodán druhý Mercedes s označením CAS/TA 27. Toto ,,dvojče,, bylo postaveno tentokrát na silničním podvozku a vybavením se rovnalo technickému Dennisu z pražské HS 5. Tento vůz se však v Praze dlouho ,,neohřál,, pobyl zde jen šest let, dnes je zařazen na pobočné stanici HZS ČD Praha HS 2, která se nachází v Kralupech nad Vltavou.

TTD CAS 24/2500/400-M 3 V Mercedes 1124 AF

Rok výroby : 1995
Označení podvozku : Mercedes Benz 1124 AF 37 S
Motor : MB 356991–10 Diesel
Zdvih. objem : 5998 ccm
Výkon : 177 kW při 2600 ot/min
Délka : 7300 mm
Šířka : 2460 mm
Výška : 3200 mm
Pohotovostní hmotnost : 9200 kg
Užitečná hmotnost : 2800 kg
Celková hmotnost : 12000 kg
Osádka : 1+7
Vodní nádrž : 2500 l
Čerpadlo : Godiva GMA 2500
Výkon : 2500 l/min
Sdílet