Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Combination Ladder Scania P 93

Starší představa australského kombinovaného automobilu.

V roce 1993 bylo hasičskému sboru australského města Melbourne dodáno několik kombinovaných automobilů CAS/AZ. Není to asi ten nejvýstižnější název, neboť žebřík není na voze přimontován na pevno, ale jedná se o dřevěný výsuvný dvoukolový s max. dostupnou výškou 15 m, který je umístěn z části v požární nástavbě. V Evropě se tyto žebříky (i když bez kol) běžně používají na CASkách, aniž by tato vozidla měla nějaké speciální značení. V Austrálii tomu tak je. V tomto případě si myslím, že oprávněně vzhledem ke konstrukci nástavby, která je dílem firmy Australian Fire Company. Někomu může mírně připadat, že Scania je pouze nosič toho žebříku a požární nástavba je jen jakýsi doplněk.

Vozidlo je postaveno na podvozku Scania P 93 s dlouhou kabinou pro osádku 1+5 (skutečná osádka je jako naše družstvo o zmenšeném početním stavu 1+3). Z boku by člověk ani nepoznal, že se nejedná o klasickou CASku. Roletové skříně, vysokotlak, ovládání čerpadla, prostě běžná australská cisterna. Stačí však pohled zezadu, tam vidíme ,,vydlabaný,, střed nástavby, kde je umístěn žebřík. Pod ním se ukrývá nádrž na vodu, ta je o objemu 1.300 – 1.350 l dle typu. Čerpadlo je použito buď HALE FD 20 či DARLEY 1.5. AGE. Obě o výkonu 1.500/300 l /min. Díky žebříku je prostor v roletových skříních podstatně zmenšený, tudíž je menší i požární vybavení vozu, i když se neliší od klasických CAS. Najdeme v něm hadice + příslušenství, sady nářadí, náhradní láhve k IDP, hasící přístroje, výstražná světla, prostředky první pomoci atd. Na nástavbě jsou umístěny dva vysokotlaké 50 m /25 mm navijáky. Žebřík je ovládán resp. jeho spouštění z vozu je hydraulické. Celková manipulace s ním je poměrně snadná, i když jeho ustavení je práce pro celou osádku vozu.

Nejedná se sice o poslední výkřik hasičské techniky, ale tato Scania mi přišla natolik zajímavá, že by bylo škoda s ní čtenáře Požárů neseznámit. Tyto vozy stále spolehlivě slouží melbournským hasičům z Metropolitan Fire Brigade, i když se v současnosti již vozový park MFB celkově modernizuje. Opět se požární vozy staví na osvědčených podvozcích Scania…

TTD

Podvozek : Scania P 93 M
Nástavba : Australian Fire Copany
Délka : 8.110 mm
Šířka : 2.480 mm
Výška : 3.250 mm
Poloměr otáčení : 14.200 mm
Motor : šestiválec diesel Scania DS 905
Výkon : 185 kW/250 koní
Převodovka : čtyřrychlostní Allison MTB 647
Čerpadlo : HALE FD 20/DARLEY 1.5. AGE
Výkon : 1.500 l/min při 10 barech, 300 l/min při 40 barech
Nádrž na vodu : o objemu 1.300 – 1.350 l
Žebřík : max. dostupná výška 15 m
Sdílet