Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Metz DLK 12–9 SE

Automobilový žebřík v neobvyklém provedení.

Ke konci 80. let minulého století začala německá firma Metz produkovat automobilový žebřík ve velmi neobvyklém provedení s označením DLK 12 – 9 SE. Rozdíl, který ho od ostatních žebříků odlišuje, je zřejmý na první pohled. Otoč se žebříkovou sadou není umístěna na zadním konci automobilu, jak je tomu u klasických AZ, nýbrž je zhruba uprostřed a sada je tedy otočená košem dozadu. Označení SE zhruba znamená ,,okamžitý nástup do koše,,. Tento AZ s maximální dostupnou pracovní výškou 18 m se montoval téměř výhradně na podvozek Mercedes-Benz 814 a své zákazníky našel především v řadách dobrovolných hasičských sborů jak doma v Německu, tak i v sousedním Rakousku. Jak je již zmíněno, tak nástup do koše je snadný, de facto rovnou ze země, aniž by se s ním muselo nějak manipulovat. Rovněž snadný je i přístup na samotnou žebříkovou sadu, ten se provádí přes schůdky a pomocnou plošinu na točně AZ.

Žebřík je opatřen standardním pracovním košem Metz pro dvě osoby, na který je možné umístit lafetu, reflektor 2 × 1000W či nosítka. Pro dopravu vody do lafety v koši je v AZ umístěna 30 m hadice B a přechodová hadička. V koši je dále druhý ovládací pult AZ a komunikační zařízení. Hlavní ovládací panel je umístěn na točně AZ. Oproti ostatním žebříkům Metz, které mají vzpory typu H, má tento AZ 18 vzpory vysouvatelné pod vozidlo, tudíž je snadnější jeho ustavení. Požární vybavení se nachází ve skříních, které jsou kryty roletkami, nebo dveřmi (starší provedení mělo pouze jednu skříň). Další příslušenství je uloženo na malé korbě pod otočí. Některé AZ resp. jejich požární nástavby upravila firma Ziegler. Vybavení samotné se liší dle přání a potřeby jednotlivých sborů. Nejčastěji ho tvoří hadice B a C + přechody, hydrantové příslušenství, IDP, přetlaková ventilace, hasící přístroje, rozdělovač, elektrocentrála 10 kVA, JMP atd.

Cena tohoto AZ 18 byla v roce 1987 přesně 275.000 ,,západoněmeckých,, Marek.

TTD

Podvozek : Mercedes-Benz 814
Výkon motoru MB : 100 kW/ 136 koní při 2.800 ot/min
Délka : 8.700 mm
Šířka : 2.310 mm
Výška : 3.300 mm
Celková hmotnost : 8.600 kg
Osádka : 1+2
AZ : Metz, SRN
Max. pracovní výška : 18 m
Nosnost koše : 180 kg
Sdílet