Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Čeští hasiči se prosadili ve světě

MISTROVSTVÍ SVĚTA Hasičských záchranných sborů v silniční cyklistice – M a ll o r c a 2005

V termínu 22.- 25. 9. 2005 byl Baleárskou cyklistickou federací ve spolupráci s Prezidiem
a Hasičským sborem Mallorka / Bomberos de Mallorca e Consell de Mallorca / uspořádán 23. Světový šampionát v silniční cyklistice.

K registraci přihlásilo své závodníky 14 zemí, v popředí byli pochopitelně domácí Španělé, kteří obsáhli min. čtvrtinu celkového startovního pole, dále cyklistické velmoci Francie, Itálie, Belgie, Německo, Velká Británie, Dánsko, Holandsko, Švýcarsko, Rakousko, Portugalsko a další.

Českou republiku reprezentovalo 11 závodníků :

Kat. do 30 let :
Jan Adámek – loňský Mistr světa SDH Ostrava Stará Bělá
Petr Dobrý – Mistr ČR HZS Hl. města Prahy
Leopold Hejneš HZS MSK
Robert Langer HZS JMK

Kat. nad 30 let :
Mgr.Martin Biolek – vítěz Mor. poháru 2005 SDH Vratimov
Pavel Krob – Mistr a vicemistr světa HZS Hl. města Prahy
Ing. Marek Vávra SDH Ostrava Stará Bělá


Kat. nad 40 let :
Petr Baran – vítěz Slezského poháru 2004 SDH Ostrava Stará Bělá
Lubomír Veselý Hasiči ČD Olomouc
Bc.Vladimír Vysocký – vedoucí výpravy HZS MSK

Kat. nad 60 let :
Ivan Lattenberg – nestor české cyklistiky HZS JMK

Časovka jednotlivců 23.9. – Calvia

Trať individuálního chronometru dlouhá cca 15 km ze Santa Ponca do Magaluf
byla našimi cyklisty trefně nazvána přetlačovanou mezi chodci a cyklisty.
Zřejmě v rámci atraktivity vedla frekventovanými městečky, plnými zatáček,
kruhových objezdů a ke konci de facto pěší zónou.
Španělé několikrát změnili trasu, naposled cca 1 hodinu před startem !
Kdo jen trochu rozumí cyklistice, tuší, jak našim asi pracovaly nervy.
Přesto Češi začali excelentně – v nejmladší kategorii Jan Adámek i přes vážný
technický problém vydřel bronz, totéž provedl Petr Baran v kat. nad 40 let,
Pavel Krob znovu potvrdil své kvality ziskem titulu Mistra světa !


Výsledky našich reprezentantů :
jméno čas pořadí
Pavel Krob 18 : 49 min 1. místo nad 30 let
Petr Baran 19 : 16 3. místo nad 40 let
Jan Adámek 19 : 31 3. místo do 30 let
Vladimír Vysocký 19 : 44 6. místo nad 40 let
Martin Biolek 19 : 46 10. místo nad 30 let
Marek Vávra 20 : 44 26. místo nad 30 let
Luboš Veselý 22 : 07 25. místo nad 40 let
Robert Langer 22 : 29 24. místo do 30 let
Ivan Lattenberg 24 : 19 9. místo nad 60 let

Silniční závod 24.9. Alcúdia – Pollenca

Silniční okruhy byly situovány na pobřeží zálivu, jednalo se o naprosto rovinatou
sprinterskou trať, zajímavou jen rychlostním průměrem skoro 45 km/h
a nebezpečným dojezdem do cílového města.
Organizátoři si opět „ušili“ trať pro své vlastní borce.
O charakteru závodu vypovídá i počet závodníků na metě, kdy v závěru měl
tzv. balík v kat. A přes 30 cyklistů a v C dokonce přes 40 !
I přes značnou přesilu domácích se opět prosadili naši mladí – Jan Adámek, který
odvedl v průběhu nejvíc práce, dojel pro bronz a zkušený Petr Dobrý triumfoval
ziskem titulu Mistra světa ! Není možno zapomenout na ostatní, kteří zdárně
kolegům sekundovali, Robert Langer rovněž v čelní skupině, Polda Hejneš doplatil
na kolizi v posledním kole pádem, ale statečně dorazil do cíle.
Ani starší nezůstali pozadu, Pavel Krob s Martinem Biolkem vyprovokovali únik
osmičlenné skupiny a v závěru z toho bylo 4. a 5. místo.
Petr Baran s Vladimírem Vysockým bojovali se španělskou přesilou po celý závod,
pohybovali se v čele až do závěrečného spurtu, který byl bohužel za hranou pravidel
i bezpečnosti a pouze z toho důvodu skončili nakonec oba mezi 10 – 15. místem.
Rovněž Luboš Veselý ve stejné kategorii dojel do cíle v přední skupině.
Samozřejmě úspěšný byl i legendární „dědek“ Ivan Lattenberg, který si na rozdíl
od mladších nervózních kolegů závod vychutnával a v naprosté pohodě dorazil
do cíle v čelní skupině.

Materiální a organizační zabezpečení výpravy

Česká výprava byla z velké části odkázána na pomoc ze strany zaměstnavatele
i externích subjektů, bez jejichž pomoci by účast na šampionátu nebyla myslitelná.
Cyklistika je finančně náročný sport a náklady v případě zahraničních soutěží jsou
nemalé, počínaje nutným vybavením jako jsou dresy a spotřební vybavení,
konče dopravou, ubytováním a povinnou úhradou registrace, což v přepočtu
na závodníka činilo cca 30 tisíc Kč !
Španělský organizátor navíc značně navýšil náklady nedodržením slibu o vnitrozemské
dopravě – bylo nutno zajistit pronájem vozidel, navíc byly soutěže situovány na protilehlé konce ostrova – vše se projevilo jako nečekaná finanční i časová zátěž.
Nechvalně proslulý laxní jižní přístup komplikoval ostatně celý šampionát, kdy nekonečné organizační průtahy a nedostatky přinášely velmi nepříjemné chvilky zahraničním účastníkům:
Několikrát pozměňovaná trať, nevhodně zabezpečená po stránce orientace i bezpečí, neochota podávat informace, jako promyšlená součást taktiky likvidace soupeře.
Přesto hodnotíme účast českých hasičů na Mistrovství světa jako velmi prospěšnou součást celkového pozitivního pohledu na současného moderního záchranáře, zdatného po stránce profesní i fyzické, schopného úspěšně reprezentovat doma i v zahraničí !

Na závěr nezbývá než popřát sportovcům hodně chuti do další sezóny a poděkovat
již zmíněným sponzorům za podporu a pomocnou ruku.
Organizačně a finančně se na zabezpečení účasti reprezentace podíleli :

Ředitelství Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje
Severomoravská plynárenská a.s.
Magistrát města Ostravy
Ředitelství Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje
Ředitelství Hasičského záchranného sboru Hlavního města Prahy
Nadace pro podporu hasičského hnutí v České republice
Firma Max Cursor Ostrava s.r.o.
Firma DeVa Frýdek- Místek s.r.o.

V Ostravě 26. 9. 2005 vedoucí výpravy npor.Bc.Vladimír Vysocký
Sdílet