Úterý 7. května 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Unimog U20 coby dopravní automobil

Představujeme vám další variantu hasičské nástavby na terénním podvozku Unimog U20. Tentokrát se jedná o dopravní automobil z dílen rakouské firmy Nusser.

Malý terénní automobil Mercedes-Benz Unimog modelové řady U20 byl na serveru POŽÁRY.cz již představen s nástavbou CAS od domácího producenta ZHT Group. Kromě této firmy se požární verzí zabývají také německé značky Ziegler, Schlingmann, KomTec, italská Gilleta či francouzský Massias. V dnešním článku vám představíme provedení Unimoga U20 od dalšího výrobce, kterým je rakouská firma z Korutan, nesoucí jméno Nusser. Její nástavba je označená jako LFA (Lösch Fahrzeug Allrad) či LFA-W (Wasser), což je ve své podstatě dopravní automobil s pohonem všech kol.

LFA Unimog díky svému vzhledu vzdáleně připomíná inovované nástavby našich ,,slavných“ dopravních automobilů na podvozku Avia. Koncepčně je to skutečně téměř to samé.

Terénní podvozek má více variant

Podvozek Unimog U20 s rozvorem 2700 mm je osazen celokovovou sklopnou kabinou pro osádku 1+2, otevření dveří lze až do úhlu 90°. Pod ní je čtyřválcový turbodiesel OM 904 LA o obsahu 4250 ccm s výkonem 110 kW/150 koní, splňující emisní normu Euro V. Tento motor umožní vozidlu dosáhnout maximální rychlosti 90 km/h. Lze alternativně montovat i agregát o síle 177 koní, stejně tak je možné dodat podvozek s prodlouženým rozvorem 3030, na které je možné vyrobit větší nástavbu s tím, že jsou o malý kus sníženy provozní hodnoty jízdy v náročném terénu. O rozdělení převodů se na U20 stará polosamočinný Telligent s elektropneu­matickým řazením včetně sestupného pracovního převodu. Celkem 8, resp. 16 stupňů vpřed a 6/12 vzad pro rychlost od 1,2 do 90 km/h. Uzávěrky diferenciálů jsou samozřejmostí.

Celková maximální možná hmotnost vozu je až 9300 kg, běžná provozní je 8440 kg s rozložením na 4395/přední náprava a 4045 kg na zadní nápravu.

Co se vybavení týče, tak na kabině je namontovaný lanový naviják o tažné síle 5,4 t. Zde také existují dvě varianty uložení, první má naviják předsunutý před předním čelem, druhá ho má integrovaný v prostoru pod kabinou.

Zásahy prověřená koncepce nástavby

Samotná požární nástavba tvoří s kabinou pro mužstvo jeden celek. Je vyrobena z hliníku a olepena hliníkovým plechem. V její přední části se nachází prostor pro přepravu hasičů, max. počet je 5 osob. Vnitřní uzpůsobení kabiny je vždy na přání zákazníka. Standartní kompletní osádku dopravního automobilu LFA tvoří devět hasičů/ 1+8, druhou variantou je LFA-W/osádka v počtu 1+5. Uvnitř je možnost přepravovat kromě osob také dýchací přístroje a drobnější vybavení. Dle provedení je možné mít uvnitř i dotykový ovládací display elektronických součístí vozu a nástavby. Za kabinou mužstva se nachází úložný prostor pro požární vybavení, krytý hliníkovými roletkami s průběžným madlem a to včetně zadního čela. To může být kryto místo rolety nahoru výklopnými dveřmi. První pravá roleta běžně ukrývá přenosnou elektrocentrálu na výsuvném platu/alternativně malý přetlakový ventilátor, prodlužovací kabely, světlo se stativem, hasící přístroje, motorovou pilu s příslušenstvím a PHM, nářadí. Kryt horní police slouží zároveň jako pomocná výklopná stupačka. Pravá zadní roleta obsahuje vyprošťovací prostředky v podobě pneumatických vaků, dále hadice B a C v kotoučích + příslušenství. Pod skříní je úložný prostor, krytý výklopným víkem, sloužící jako úložiště kanystrů s pěnidlem.

Zadní čelo ukrývá přenosnou motorovou stříkačku o výkonu 1200 l/min, která se v případě varianty nástavby LFA-W (Wasser), spojena s vozidlovou nádrží na vodu o objemu 800 l. Nad ní jsou dvě výsuvné a výklopné police na vybavení – převážně ženijní nářadí. U LFA-W je místo polic průtokový hadicový naviják pro prvotní zásah. Na horní pochozí části nástavby, kam je přístup umožněn pomocí bočního výklopného žebříku, nalezneme savice či čtyřdílný nastavovací žebřík a xenonový světlomet.

Levá zadní roleta je určena taktéž pro hadice B a C, dále pro proudnice, rozdělovače, klíčů, přechodů a ostatních součástí hadicového příslušenství. Pod roletou je malý úložný prostor se stupačkou. Levá přední roleta má v sobě oboustranné výklopné plato s běžným nářadím – sekery, pila, páčidlo, pákové nůžky atd. Dále pak basu s nářadím /klíče, kleště apod., pak je zde další kanystr na PHM, kalové čerpadlo a podkládací klín. Nářaďové plato je i zde kryto výklopnou stupačkou.

Kvalitní VRZ standartem

Automobil je osazen světelným výstražným zařízením Eurosignal v LED provedení. Na kabině je víceprvková rampa XPRESS modré barvy, v přední masce dvojice doplňkových světel, v horní části nástavby, která tvoří zábradlí, jsou další LED světla a boční osvětlení. V obou rozích zadní části jsou půlené LED majáky.

Vozidlo je v klasickém barevném provedení pro Rakousko, tedy dominantní červená barva s možnými doplňky.

Celkově LFA (W) Unimog U20 Nusser působí velmi dobrým dojmem a dokážeme si ho představit jako více než adekvátní případnou náhradu za naše stařičké Avie.

Foto a info: Nusser – Fahrzeugtechnik, Papas Gruppe, Mercedes-Benz, Feuerwehr Globasnitz

Sdílet