Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Terrna u dobráků

Hasičské Tatry Terrno1 ve službách dobrovolných hasičů.

Chtěl bych Vám přiblížit tři různé modifikace Tater Terrno1 4×4 CAS, které slouží ke vší spokojenosti jejich majitelů z řad dobrovolných hasičů. Je to možná i tím, že si přesné rozmístění věcí navrhovali sami hasiči a ne teoretici od stolu, jak tomu bohužel mnohdy bývá u HZS. O dvou ze tří těchto aut už jste na požárech četli, ale pro porovnání uvedu technická data a fotky všech vozidel.

1. Chodov
Prvním autem je chlouba SDH Chodov (JPO II – okres Sokolov) – Tatra Terrno1 4×4.2 CAS K24 / 3200 / 400, kterou si doslova „vymazlil“ garážmistr Standa Šimral. Jedná se o standardní typ nástavby z dílny THT Polička s ocelovou svařenou kostrou, lepenými pozinkovanými plechy a nerezovou nádrží. Police a schránky na vybavení byly provedeny přesně podle přání chodovských hasičů, jejich Tatra je určena v první řadě k zásahům při požárech a drobných technických zásazích (na DN mají Avii RZA). Vozidlo je vybaveno mj. i osvětlovacím stožárem vyvinutým Standou Šimralem, je chráněn průmyslovým vzorem a jeho cena nedosahuje ani poloviny ceny zahraničních světlovacích stožárů.

TTD vozidla Terrno1 4×4 CAS K24 / 3200 / 400

Rok výroby: 2003
Typ podvozku: T815 270 R55 270 4×4.2
Typ motoru: T3C-928.80
Objem: 12 667 ccm
Výkon: 270 kW
Délka: 8780 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3170 mm
Rozvor: 4090 mm
Ceková hmotnost: 18000 kg
Čerpadlo: Godiva WTA 2010
Výkon: 2400 l/min 8 bar
300 l/min 40 bar
Objem nádrží:
Voda: 3200 l
Pěnidlo: 400 l
Vybavení:
Přetlakový ventilátor Hurricane MT 236
Motorová pila Husqvarna 372 XP
Elektrocentrála NEEC H4 (MEZ, a.s., Nedvědice)
Osvětlovací stožár TVS-01 (7,2m, 4×500W) vlastní výroby
Plovoucí čerpadlo Froggy
4× VDP Dräger PA90
2× VDP Saturn S7
a další…

2. Skuteč
Druhým Terrnem je chlouba dobrovolné jednotky ve Skutči (JPO II – okres Chrudim), Terrno1 4×4.2 CAS K24 / 3800 / 400, kterou na míru skutečským hasičům „ušila“ THT Polička. Vozidlo má, na rozdíl od předchozího, po obou stranách pouze dva páry skříní uzavřených roletami, prostor uspořený vypuštěním prostředních skříní vyplnila zvětšená nádrž na vodu, která je nerezová, nástavba je opět ocelový svařenec s lepenými pozink. plechy.

TTD vozidla Terrno1 4×4 CAS K24 / 3800 / 400

Rok výroby: 2003
Podvozek: T815 270 R55 18 270 4×4.2
Motor: T3C-928.80
Objem: 12 667 ccm
Výkon: 270 kW
Délka: 8780 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3170 mm
Rozvor: 4090 mm
Celková hmotnost: 17 500 kg
Osádka: 1+5
Objem nádrží:
Voda: 3800 l
Pěnidlo: 400 l
Čerpadlo: Godiva WTA 2010
Výkon : 2400 l/min 8 bar
300 l/min 40 bar
Vybavení:
Přetlakový ventilátor Hurricane MT 236
Elektrický naviják Warn 2000 kg
Plovoucí čerpadlo Vydra
Elektrocentrála NEEC H4
Osvětlovací stožár Teclite s hlavicí THT 2×500W
Motorová pila Husqvarna
4× VDP Saturn S7
a další (do téměř prázdné levé přední skříně přibude příští rok vyprošťovací zařízení)

3.Hlinsko
Poslední z trojice „dobráckých“ Terrnovek je Terrno1 4×4.2 CAS K24 / 4800 / 400 také z dílny THT, které již na stránkách Požárů prezentovala ukrákaná vránaJ, neřkuli to ruská vlaštovka, nicméně teď máme lepší fotky a kompletní technická data a vybavení. Toto vozidlo patří jednotce ČHJ Hlinsko (JPO II – okres Chrudim) a jedná se, stejně jako u skutečské Tatry, o jediný vyrobený kus. Vozidlo je jako jediné hasičské Terrno u nás postaveno na podvozku s nejdelším rozvorem (4500 mm), má tedy opět o něco větší nerezovou nádrž, i tady je nástavba svařena z ocelových profilů a olepena pozink. plechem. Poněkud podivné je, že jeho celková délka je podle TP jen o 10 mm větší než u Terrna na rozvoru 4090 mm, ale techickému průkazu se musí věřitJ. A jen tak mimochodem, tahle Tatřička je pokřtěná jménem „Krásná“.

TTD vozidla Terrno1 4×4 CAS K24 / 4800 / 400

Rok výroby: 2004
Podvozek : T815 290 R55 18 300 4×4.2
Motor: T3C-928.90
Objem: 12 667 ccm
Výkon: 300 kW
Délka: 8790 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3170 mm
Rozvor: 4500 mm
Celková hmotnost: 17 500 kg
Osádka: 1+5
Objem nádrží
Voda: 4800 l
Pěnidlo: 400 l
Čerpadlo: Godiva WTA 2010
Výkon : 2400 l/min 8 bar
300 l/min 40 bar
Vybavení :
Přetlakový ventilátor Hurricane MT 236
EC NEEC H4, el.kalové čerpadlo
Elektrický naviják Warn 2000 kg
Plovoucí čerpadlo Froggy
Elektrocentrála NEEC H4
Osvětlovací stožár Teclite s hlavicí THT 2×500W
Motorová pila Husqvarna
4× VDP Saturn S7
a další…

Pokud vím, Terrna 4×4 slouží také: HZS Tachov, HZS Hradec Králové (2×), HZS Humpolec, HZSP DP Metro Praha, HZS Plzeň PS Střed, HZS Kladno, HZS Slaný (oprava po DN), HZS Vlašim, ?HZS Velké Meziříčí?, ?HZS Vsetín?, HZS Olomouc, HZS Aš, HZS Blansko, SDH Velké Opatovice (JmK), SDH Bílovec (MSK) a pravděpodobně ještě cca 3–5 dalších (na koho jsem zapoměl, omlouvám se), všechny s nástavbou od THT Polička, HZS Vysoké Mýto od Sehatu, dvě „šestikolky“ vlastní HZSP DEZA Valašské Meziříčí v provedení PHA-60 (1× od Sehatu, 1× od THT) a jedna „osmikolka“ slouží u HZS Plzeň – PS Košutka v provedení VYA AV-30 ČKD.
Další hasičská Terrna jsou v zahraničí: Terrno1 6×6.2 PHA-40, KHA-32 a KA (vše od THT) na Slovensku (v podnicích), dva prototypy 6×6.2 CAS-32 od THT vznikly letos pro Německo, ruská firma Požtechnika postavila na jeřábovém podvozku 4×4.2 AZ-30 a na klasickém 6×6.2 35 m vysoké hasící rameno s nádrží na pěnidlo. Dále pak známá 6×6 KHA pro letiště v Indii a horkou novinkou je provedení 4×4 pro Austrálii (obojí od THT). Poslední, co jsem vyšpiónoval přes plot v Poličce, bylo šasí Terrna 6×6 s rukou namontovanou na zádi vozidla, jinou nástavbu zatím nemělo.

Ještě bych chtěl všem škarohlídům, kteří věčně Tatry kritizují a haní, že ani pod jednou z Tater Terrno, kterou jsem byl u SDH fotit, nebyl v garáži ani jeden mastný flek a zkušenosti s nimi jsou dle slov jejich uživatelů jenom výborné.

Pro Požáry.cz Hynek Obroučka
Sdílet