Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 27 Dennis Sabre

Cisterna slovenských drážních hasičů.

Při svém lázeňském pobytu na Slovensku jsem navštívil několik hasičských stanic. Nemohla mezi nimi chybět ani základna drážních hasičů – ti se na Slovensku jmenují ZÁVOD PROTIPOŽIARNEJ OCHRANY ŽELEZNÍC. První mnou navštívená stanice se nachází u areálu železničních opraven ve městě Zvolen a druhá je ve městě Žilina u supermarketu Tesco. Zajímala mě pochopitelně nejvíc jejich výjezdová technika, konkrétně cisterna na podvozku Dennis Sabre. Těch bylo dodáno firmou John Dennis Coachbuilders šesti útvarům ZPOŽ před 7 lety 7 kusů/1 na stanici, jen ZPOŽ Košice měl dva současně s terénními vozy Toyota. Vozidlo Dennis slouží jako první výjezd, tomu odpovídá i jeho požární vybavení. Najdeme v něm sadu vyprošťovacího nářadí HURST, zvedací pneumatické vaky také od firmy HURST, stabilní impulsní hasící zařízení IFEX, standardní hadicové příslušenství včetně DIN savic a proudnice Rambojet, protichemické obleky, různé prostředky na likvidaci chemických havárií, pěnidlo v kanystrech včetně Pyrocoolu (Dennis má pochopitelně pěnidlovou nádrž, ale kvůli neexistující funkci proplachu na čerpadle je lepší ho mít v kanystrech na přenosný příměšovač), dva vysokotlaké navijáky Collins Youldon o délce 60 m, hasící přístroje, motorová pila atd. V kabině je pak vozová RDST Motorola, ovládání VRZu a dýchací přístroje značky RACAL integrované v opěradlech sedaček. Na nástavbě je umístěna lafeta. Objem vodní nádrže je 3.000 l, kombinované čerpadlo pochází od firmy Godiva a má výkon 2.700 l/min.

Barevné provedení vozidel ZPOŽ je obdobné našemu českému. Jen tento Dennis Sabre má odlišnou zadní část. Ta vychází z britského provedení a tvoří ji červeno-bílé šikmé pruhy. Oproti klasickému provedení je toto mnohem lépe vidět. Taktéž skvěle viditelná je modrá světelná rampa a i zadní maják, oboje pochází od firmy Woodway Engineering Ltd.

Záměrně se nerozepisuji o technických datech vozidla, neb si myslím, že podvozky Dennis není třeba více našim čtenářům představovat. Vozidel Dennis se na našem webu objevilo již několik. Tak tedy jen ve stručnosti. Podvozek Dennis Sabre má jako hnací agregát dieselový přeplňovaný šestiválec, který pomocí pětistupňové automatické převodovky pohání zádní nápravu. Dále je součástí brzdového systému i ABS. Elektrický rozvod je 24 V. Slovenským drážním hasičům tento automobil plně vyhovuje, a i když je již 7 let starý, stále to je moderní a rychlý vůz.

Vozový park ZPOŽ dále tvoří klasické automobily, stejně jako u nás je to CAS K 25 – Liaz 101, CAS 32 – Tatra 815, různé Avie a také terénní Toyoty a Lady.

Historie ZÁVODU PROTIPOŽIARNEJ OCHRANY ŽELEZNÍC je stejná jako u našeho HZS Českých drah. Což je koneckonců pochopitelné. V současnosti v rámci reforem slovenských železnic se ZPOŽ potýká s mnoha problémy. Nedostatkem financí počínaje a nejistou budoucností konče. Obdobné je to dnes však i u HZS ČD.

Útvar ZPOŽ ve Zvoleně má ve svém držení krom moderní požární techniky také překrásnou historickou stříkačku z dnes již neexistující obce Slatinka. A jak říká s mírnou nadsázkou jejich velitel, tak v horších časech ji zařadí do výjezdu. Jen zatím neví, kde se ustájí koně…

Závěrem bych chtěl poděkovat veliteli jednotky ZPOŽ Zvolen, jeho zástupci a samozřejmě i ostatním zvolenským drážním hasičům za umožnění nafocení jejich techniky a informacích o ní. Návštěvu u nich mi dojednal Ing. Mgr. Ivan Chromek z katedry požární ochrany DF TU ve Zvoleně, za což mu děkuji. A pokud se ptáte, kdo je na fotografii č.25, že se vám zdá krapet povědomý, tak to si myslíte správně. Je to známá hasičská tvář, čtyřnásobný vítěz Iron Fireman, hasič a príma kluk Rasťa Pecník z HaZZ Bánská Bystrica. Jemu patří největší dík téměř za vše, co jsem na Slovensku mohl u hasičů vidět a pro web Požáry.cz zdokumentovat (bohužel jsem ale nestihl všechno, co bylo domluveno).

Jak píšu v úvodu článku, navštívil jsem i stanici ZPOŽ Žilina. Návštěva probíhala ve stejně přátelském duchu jako ta zvolenská. Ještě však byla okořeněna navíc velkým požárem, tak byla možnost vidět ,,drážní kluky,, přímo v akci, ale o to píši jinde viz https://www.pozary.cz/clanek.asp?…. Snad jen zmíním drobnou, teď již veselou příhodu. Když jsem v Žilině hledal drážní hasičárnu, tak se mi pochopitelně podařilo zabloudit. Věděl jsem, že ZPOŽ má své sídlo u supermarketu Tesco. No jo, ale kde? Když už pomalu opouštím hranice města, spatřím jet v protisměru drážní Karosu CAS 25. Okamžitě jsem se vydal za ní. Dohnal ji na benzínce a hned hasičům sdělil svůj záměr návštěvy. Cesta na stanici ZPOŽ pak vedla za jejich cisternou. Tímto také chci poděkovat žilinským drážním hasičům za vřelé přijetí. A ještě něco, původně jsem jel fotografovat techniku k Záchranné brigádě HaZZ Žilina, dříve pluk CO, bohužel šéf strojního oddělení neměl díky jakési poradě na moji maličkost čas, tak jsem se ptal vrátného-hasiče, kde je v Žilině ZPOŽ. Jeho odpověď mě překvapila. ,, V Žilině drážní hasiči nejsou a to už 15 let,, …Hasič a nezná své kolegy, i když on asi hasičem dlouho není, bývalý CO man…

A mimochodem, jak se vám libí žilinská drážní Karosa v zajímavém barevném provedení, ale hlavně bez rolet? Dle mého soudu je to s dveřmi dobrý nápad, zvláště když nejsou peníze na údržbu a rolety už nefungují. Je to již mnoho let, co roletky neroletkují, jejich otevírání za jízdy a následné padání hadic a dalšího příslušenství na silnici si jistě pamatuje mnohý z hasičů, který kdy Karosou k zásahům jezdil či stále jezdí. Někdo to řešil gumicuky či jiným patentem, ale žilinští drážní hasiči rovnou svépomocnou výrobou dveří. I když jejich CAS K 25 slouží v dnešní době jako záložní vozidlo, nápad s dveřmi je neobvyklý a zajímavý. A upřímně, jinou Karosu, co má místo rolet dveře, neznám.
Sdílet