Středa 15. srpna 2018, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner JB Transformatoren 970x150

DPL Mercedes Atego 1325 F/TVAC-PLASTISOL

Nová vozidla prvního výjezdu u London Fire Brigade.

Tento automobil byl již zmíněn v komentáři u článku o novém Ategu pro HZS Kolín v létě letošního roku. Nedalo mi to a zkusil jsem tedy o něm sehnat nějaké informace. Takže první Atego DPL (DUAL PURPOSE LADDER) od firmy TVAC (The Vehicle Application Centre) bylo pro LFB dodáno počátkem roku 2002, zatím poslední, resp. jedno z posledních, přišlo minulý měsíc, a to pro požární stanici Poplar. Celkově má být vozový park prvního výjezdu obměněn nejpozději do počátku roku 2007. Vozidla Mercedes Atego TVAC/Plastisol nahrazují staré DPL Volvo FL 6.14 s nástavbou Saxon. Jejich nákup je prováděn přes finanční společnost AssetCo Emergency Ltd. Zatím bylo LFB dodáno 107 těchto MB Atego a to v termínu o 6 měsíců kratším, než se předpokládalo. Dodávky pochopitelně provázejí i nejrůznější problémy technického charakteru. Ve druhé fázi přišel problém ohledně čerpadla a pěnového systému, neboť se tyto věci inovují oproti prvním verzím. Dále byl i problém se samotným podvozkem Mercedes, u několika vozidel nefungoval systém ABS správně, LFB to vyřešila nezvykle, prostě se odpojilo i s tím, že se sníží účinek celé brzdové soustavy. Problém byl nejvíce citelný pochopitelně za jízdy na vlhkém povrchu. Samozřejmě že se tento docela velký defekt časem vyřeší. Aby se nepsalo jen o špatných vlastnostech tohoto vozidla. Jeho motor OM 906LA splňuje emisní normu Euro 3, tudíž se díky němu dosáhne se všemi Mercedesy DPL i FRU(o něm bude ještě řeč) snížení produkce škodlivých emisí o více jak dvě tuny za rok. Čili nová vozidla viditelně přispívají ke zlepšení životního prostředí.

Na každé stanici London Fire Brigade, která je rozčleněna do tří divizí – jižní, východní a západní, je zařazen ve výjezdu jeden či dva vozy MB Atego DPL. V případě, že jsou zařazeny dva, tak se jejich vybavení liší jen druhem použitého žebříku, první má 13,5 m výsuvný, druhý má 9 m výsuvný.

Jak je již zmíněno v nadpisu, tak vozidlo vyrobila firma TVAC ve spolupráci s holandskou firmou PLASTISOL. Výroba probíhá stejně, jako tomu bylo u kolínské casky. Tedy že firma TVAC sama prodlužuje kabinu za pomoci dílu PLASTISOL, který také dodal skelet nástavby. TVAC do něj poté montuje stejně jako THT regály, rolety, navijáky atd. Tímto způsobem produkuje firma TVAC téměř všechny své výrobky. Vyjma vozidel Scania, neboť švédská firma dodává sama prodloužené kabiny CP 28 a CP 31.

V některých případech byl firmě TVAC dodán podvozek Mercedes s již prodlouženou kabinou z Holandska, a to z důvodu časové tísně při montáži v Anglii. Mercedes Atego DPL je na silničním podvozku s typovým označením 1325 F, tedy s pohonem 4×2 a rozvorem 3.900 mm. Jako agregát je již zmíněný typ OM 906LA Euro 3 a převodovka je pětistupňová automatická, typ Allison MD3060PRH. Samotná nástavba pro standardní osádku 1+5 je klasického ,,ostrovního,, provedení. Tedy s roletami a čerpadlem umístěným v zadní části. Vysunovací žebřík je uchycen šikmo nad ním, díky tomu se značně zvedla celková výška vozidla (je téměř o 20 cm vyšší, než je kolínský vůz), své udělal i zadní maják ,,na tyčce,,. Co je však jiné, je umístění vysokotlakých navijáků. Ty jsou nezvykle v prostředních roletách z obou stran. Jinak ostatní vybavení je jako u klasických vozidel prvního výjezdu. Čerpadlo je kombinované a pochází od firmy Godiva. Má typové označení WTA 20/10, jeho výkon je 2000 l/min při 10 barech a 250 l/min při 40 barech. Vodní nádrž je poměrně malá, má objem jen 1.400 l, stejně tak i nádrž na pěnidlo, ta je o objemu 120 l. Celková hmotnost vozidla se blíží 13.000 kg.

Teď alespoň malá zmínka o druhém vozidle Mercedes Atego 1325 F z produkce TVAC/Plastisol. Jedná se o téměř 10 m dlouhý, technický automobil s označením FRU, který je postaven na podvozku MB Atego s největším rozvorem, a to 4.160 mm. Jeho výbavu tvoří nejrůznější prostředky na likvidaci zásahů FRU (vyprošťovací zařízení, elektrocentrála, protichemické vybavení atd.). LFB jich bylo dodáno celkem 11, 10 jich je strategicky rozmístěno po městě tak, aby jejich speciálně vycvičená jednotka s označením Fire Rescue Unit (dopravní nehody všeho druhu, záchranné lezecké práce, likvidace chemických havárií atd.), byla schopná zasáhnout do 15 minut od výjezdu. Jedenáctý automobil je určen pro výcvik.

Ještě bych se zmínil o barevném provedení těchto vozidel, vlastně všech vozidel LFB. Jeho základ tvoří červená barva (u vozidel Mercedes DPL a FRU je červená jen kabina, nástavba je z reflexních samolepek), kterou vhodně doplňují reflexní prvky. Zadní část tvoří reflexní pruhy, což přispívá k dobré viditelnosti těchto vozidel.

Nebudu se zde rozepisovat o TTD vozu DPL, neboť si myslím, že podvozek MB Atego zde na webu byl již několikrát představen, parametry požární nástavby jsou popsány v článku. Ještě zbývá dodat, že automobily Mercedes Benz tvoří v dnešní době páteř vozového parku LFB, neb jsou na nich stavěny nejrůznější požární nástavby – plošiny, casky, záchranné vozy, technické speciály apod.

Foto a info : Delta, LFB/o/i, Mike Siska
USARRT team
Sdílet
Banner Holík OK