Pondělí 6. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MB Atego AT LFB Rosenbauer

Na letošním veletrhu Pyros byl mimo jiné k vidění Mercedes-Benz na podvozku řady Atego s hliníkovou nástavbou AT LFB rakouského výrobce Rosenbauer a zadním zvedacím čelem Palfinger.

Podvozek

Vozidlo je postaveno na šasí MB Atego 1329 AF/36,1 4×4. Vozidlo pohání dieselový, přeplňovaný, vodou chlazený šestiválec o výkonu 210 kW při 2200 ot./min., splňujícím emisní normu Euro 5. O přenos hnací síly se stará šestistupňová převodovka s elektronickým automatizovaným řazením Telligent.

Kabina pro posádku a mužstvo

Kabina je – jak jsme u této řady zvyklí – integrována v nástavbě a to v konfiguraci ¾ (3 sedadla proti směru jízdy (v těch jdou integrovány držáky dýchacích přístrojů), 4 ve směru. Další dvě místa jsou ve standardní, přední kabině. Vozidlo tedy v součtu uveze družstvo v počtu 1+8. Všechna sedadla jsou osazena tříbodovými bezpečnostními pá­sy.

Do kabiny v nástavbě se vstupuje prosklenými dveřmi s elektrickým stahováním oken. Přímo ve dveřích jsou integrovány otočné schody, které jsou tak posádce k dispozici v jakémkoli stupni otevření. Pro komunikaci s řidičem či velitelem vozu je v kabině instalován interim s reproduktory a klíčovacím tlačítkem nad hlavami hasičů. Kabina je osvětlena LED diodami, integrovanými ve stropu. LEDky rovněž osvětlují nástupní prostor i schody.

V kabině řidiče a velitele najdeme dva držáky na přilby a ovládací panel CAN sběrnice, která cestou řidícího systému Rosenbauer LCS 2.0 (Logic Control Systém) obsluhuje prvky vozidla od osvětlení, přes centrálu až třeba po naviják. Řidič má rovněž k dispozici barevný displej s výstupem couvací kamery.

Z vnější strany najdeme na kabině sirénu Martin-Hornu, integrované LED majáky modré barvy, zábleskové modré LEDky na masce a v nárazníku na levé straně výstup z integrovaného navijáku Rotzler HZ051, řízeného CAN sběrnicí. Na spodní části bočních zrcátek jsou upevněny bílé reflektory, které při couvání napomáhají osvětlit prostor okolo vozidla. Co se okolního osvětlení týče, podsvícen je celý podvozek kolem automobilu.

Nástavba

Nástavba pochází z modelové řady „The new AT“ – tedy ze zcela nové větve AluTechnology. Oproti původní řadě dostala nová verze více než devadesát vylepšení. Je samonosná, hliníková se sendvičovou konstrukcí.

Vozidlo je jakousi obdobou technického dopravního automobilu, pokud se na něj podíváme dle našich zvyklostí. Není v něm totiž instalována klasická vodní nádrž, místo ní je v prostoru mezi roletami uložen vozík s přenosnou požární stříkačkou FOX a příslušenstvím. Za ním je pak další s hadicovým navijákem. Vozíky lze z automobilu snadno složit pomocí zvedacího čela Palfinger o nosnosti 1000 kg na zádi vozu. Co se vlastních možností hašení týče, je v pravé prostřední roletě umístěna 200 litrová nádrž s vodou a kanystr s 20 litry pěnidla. Vysokotlaké hasicí zařízení UHPS PTO se 60 metry hadice má výkon 38 litrů za minutu při 100 barech. Je poháněno od motoru vozidla a umožňuje přimísení pěnidla v rozsahu 0–6%.

V pravé přední roletě je uložena elektrocentrála Rosenbauer RS 14. Tu je možné ovládat CAN sběrnicí z ovládacího panelu u řidiče nebo strojníka. Na otočném platu nad ní, které lze otevřít o 90 nebo 120°, je uloženo příslušenství – prodlužovací kabely, reflektory, výstražná oranžová světla, stativ, vytyčovací páska a podobně. Na zadní stěně skříně je v držáku sada kuželů.

V pravé zadní skříni najdeme v dolní části kanystry s pohonnými hmotami pro agregáty a elektrické ponorné kalové čerpadlo. Nad ním jsou ve dvou sloupcích uloženy hadice B a C. při vytažení spodní z nich se k výdeji dostaví další, která je v kotouči nad ní. Každý sloupec pojme trojici hadic. Ve skříni dále najdeme hasicí přístroje. Ty jsou uloženy na výsuvném platu, po jeho vysunutí lze držák navíc ještě otevřít, pro přístup ke džberové stříkačce. Z pravé zadní skříně lze rovněž ovládat pneumatický osvětlovací stožár automobilu.

Levá přední roleta v sobě ukrývá sadu hydraulického vyprošťovacího zařízení a – opět na 90 nebo 120° otočném platu – ženijní a páčící nářadí. Na jeho druhé straně je uložena motorová pila s příslušenstvím a ochranným oděvem, podkládací klíny, desky, skoby a montážní nářadí.

V levé prostřední skříňi jsou kromě hadic uloženy prostředky proti sálavému teplu, jako jsou protižárové kukly, rukavice apod.

Levá zadní skříň poskytuje místo pro armatury, jako jsou rozdělovače, proudnice, hadicové přechody apod. v horní části rovněž najdeme hadice, v plastových přepravkách pak lanové spojky a kladky. V dolní části skříně mají své místo hliníkové kazety, ve kterých jsou uložena ocelová lana.

Na střeše nástavby je uložen vysouvací hliníkový žebřík. Rovněž na ní najdeme horní část pneumatického osvětlovacího stožáru s osmi LED reflektory o výkonu 42 W na naklápěcí hlavě.

Sdílet