Středa 15. srpna 2018, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner hts jirny vole ne žádný slabý 970 OK

Mercedes 2624/40 KHA 65 Silvani

Jedno z nejhezčích hasičských aut u nás.

Hasičský záchranný sbor litvínovské chemičky má ve výjezdu již mnoho let zařazený kombinovaný automobil na ,,čumákovém,, podvozku Mercedes Benz 2624 s požární nástavbou italské firmy Silvani. Jedná se sice již o téměř historický automobil, ale i přes své stáří působí zejména nástavba moderním dojmem. Jak je patrné z názvu, je to kombinovaný hasící automobil, uzpůsobený k požárnímu zásahu vodou, pěnou i práškem. Objem nádrží hasebních látek je : voda 3.000 l, pěnidlo 6.000 l a 1.000 kg prášku, jako hnací medium slouží dusík. Čerpadlo má výkon 6.500 l/min při tlaku 10 barů. Požární vybavení vozu není nijak rozmanité. De facto ho tvoří jen hadicové příslušenství a žebříky. Na nástavbě je sada hliníkových nastavovacích a v zadní části je umístěn teleskopický. Ve vybavení jsou pochopitelně i lafety, a to jak vodní, tak i prášková. Vodní má nastavitelný výkon v rozmezí 0–3.600 l/min při tlaku 10 barů a prášková je o intenzitě 20–30 kg/sec. Dále jsou v zadních roletách na obou stranách plnoprůtokové navijáky pro první zásah a v prostřední části jsou navijáky pro zásah práškem. Kabina je prodloužená, v zadní části jsou dýchací přístroje. Dále se o vybavení KHA 65 HZS Chemopetrol Litvínov nemá smysl rozepisovat, neb již není téměř o čem, což je vzhledem k druhu MPT pochopitelné.

Tento 25 a půl tuny vážící a dle mého názoru asi nejhezčí nebo jeden z nejhezčích hasičských automobilů u nás, si během své mnohaleté služby v chemičce zažil i poměrně drsnou nehodu. Skončil převrácený na boku. Jaké doznal ujmy, to posuďte na fotografiích. Byl však opraven, de facto zrepasován, a dále je zařazen ve výjezdu. Jeho barevné provedení odpovídá vozidlům HZS v ČR, na boku má však navíc kromě nápisu HASIČI také uvedeny i slova FEUERWEHR a FIRE & RESCUE.

Závěrem musím zmínit fakt, že v naší republice bylo zařazeno několik ,,čumákových,, Mercedesů. V Praze na HS 2 Petřiny např. ještě nedávno sloužila plošina Nummela Skylift 30–3 o dostupné pracovní výšce 30 metrů na velkém MB 2426 6×4, v Kolíně je dodnes na podvozku MB práškový automobil. I když tento PrHA je na menším typu automobilu MB 1113. U dobro­volných hasičů obce Horní Jelení je další ,,čumák,, – také je to menší typ podvozku – MB 1113. V Brně byl ještě v devadesátých letech na podobném Mercedesu překrásný automobilový žebřík. U slovenských sousedů je také několik těchto Mercedesů, zejména LF 1113 4×4 jako PrHA. Čísla, označující typ podvozku, jsou asi všem zhruba známá, tedy jejich význam. Udávají poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru.

Původně jsem chtěl napsat článek o těchto kapotovaných Mercedesech tak nějak povšechně, ale je na nich postaveno tolik zajímavých nástaveb, že by to vydalo na několik knih. Tak jsem tedy napsal stručný článeček alespoň o jednom z nich a važme si toho, že je zrovna u českých hasičů. Mnoho dalších ,,čumáků,, najdete ve fotogalerii. Možná se divíte, proč je toto vozidlo zařazeno do sekce historie, když je stále ve výjezdu. Je to proto, že tento typ podvozku pochází z šedesátých let minulého století, tudíž se opravdu jedná již o ,,veterány,,.

Stručná TTD

Podvozek : Mercedes Benz 2624/40
Pohon : 6×4
Motor : MB 11.260 ccm
Délka : 9.200 mm
Šířka : 2.500 mm
Výška : 3.990 mm
Celková hmotnost : 25.500 kg
Nástavba : SILVANI
Výkon čerpadla : 6.500 l/min při 10 barech
Průtok vodní lafety : 0–3.600 l/min při 10 barech
Vodní nádrž : 3.000 l
Pěnidlo : 6.000 l
Prášek : 1.000 kg, hnací plyn je dusík (2×50 l – 20 MPa), tlak v nádrži je 1.4 MPa
Prášková lafeta je nastavitelná na intenzitu 20–30 kg/sec

Info a foto : Hynek Obroučka, web a HZSP Chemopetrol
Sdílet
Banner VIP: Devold 970x150 OK