Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

SIMBA 8×8 – HRET/GFLF 60/125–15–5P

Letištní legenda od Rosenbauera v posledním provedení.

Věřme nebo nevěřme, ale legendárnímu obrovskému letištnímu speciálu SIMBA 8×8 je již neuvěřitelných 20 let. První automobil s opravdu nadčasovým designem, jak zde již zmínil v nějakém komentáři kolega Brunner, byl dodán na frankfurtské letiště v roce 1985. Měl označení GFLF 60/120 a byl postaven na podvozku Titan TR 45.1250. Na svoji dobu vynikal naprosto vším. Požární vybavení, hasební schopnosti, mimořádná rychlost a právě design, to vše z něj udělalo jeden z nejdokonalejších letištních požárních automobilů, co byl kdy vyroben. Dá se o něm říct, že je symbolem frankfurtských letištních hasičů. I když kromě nich si SIMBU 8×8 objednal v roce 1986 ještě letištní sbor v Mnichově – označení FLF 60/120. Musím zde zmínit i variantu SIMBY 6×6 s jiným designem. Ty byla vyvinuta o pár let dříve než její populárnější osmikolová sestra. Je postavena také na podvozku Titan a ve výjezdu je např. na berlínských letištích, v Hamburku, ale také ve Švýcarsku či Iráku. Za pozornost však stojí její zvláštní varianta, ta je označená jako Typ Frankfurt – GFLF 60/80. Co to znamená, to si lze lehce domyslet. Její design odpovídá klasické osmikolce, tak jak ji známe právě z letiště Frankfurt. Jen má prostě o nápravu méně, a také je postavená na jiném podvozku. Ten pochází od firmy EWK(Eisenwerke Kaiserslautern). Oproti provedení 8×8 má šestikolka, a to nejen Typ Frankfurt, menší nádrže na hasební látky a nemá prášek. S práškem je ve Frankfurtu na letišti ve výjezdu jedna SIMBA 6×6, jako čistě práškový automobil s označením TroLF 6000, tedy veze 6 tun hasícího prášku. Proč jsou frankfurtské SIMBY jiné? Hasiči se sami podíleli na jejich nejen designovém pojetí a typ 6×6 prostě nevybočuje z řady.

V tomto článku představovaná nová SIMBA 8×8 – HRET s označením GFLF 60/125–15–5P je opět ve výjezdu frankfurtského letiště. A to jak Main, tak i Hahn. První vozidlo tohoto typu bylo dodáno v roce 2003, právě jako náhrada staré SIMBY GFLF 60/120. Poslední pak v průběhu letošního roku. Celkem je jich 8 ks. Z toho pět na letišti Frankfurt Main a tři na části Frankfurt Hahn. Hodnota kontraktu je 9,5 mil. Euro. Oproti klasickým SIMBÁM vidíme rozdíl na první pohled. Na nových automobilech je umístěno hasící rameno, odtud tedy označení HRET (High Reach Extended Turret). Nová SIMBA je oproti staré také užší, a to o celých 100 mm, tudíž může bezpečně na komunikace. Také nádrže hasících látek mají jiný objem, včetně nádoby s práškem. Vodní a pěnidlová nádrž jsou vyrobené se skelných vláken, samotnou nástavbu resp. karoserii tvoří ocelový skelet s hliníkovým oplechováním v kombinaci skelných vláken (glass-fibre). Podvozek pochází od firmy Titan a je označen jako typ 49.12000. Jako hnací agregát slouží dvojice motorů Liebherr s turbodmychadlem, každý o síle 600 koní, které splňují emisní normu Euro 3. S nimi dosáhne tento 49 tun vážící kolos max. rychlosti 140 km/hod, zrychlení 0–80 km/hod dosáhne za 21 sec. Automatická převodovka Allison se zařízením ADM (Automatic Drive Managment) vozidlu zaručuje dokonalý synchronizovaný pohyb zadních i předních náprav. Na voze je i systém nouzového startování.

Kabina osádky je díky spolupráci frankfurtských hasičů a Rosenbauera na vysoké úrovni. Ergonomické sedačky, klimatizace atd., to je samozřejmost. Dveře jsou výsuvné do stran a schody jsou také ovládány elektro-pneumaticky. Když vozidlo dosáhne rychlosti 3 km/hod, vše se automaticky zasune. Pracovní podmínky osádky jsou skutečně špičkové, elektricky vyhřívaná okna celé kabiny, hluková izolace, to prostě poskytuje komfort v jakémkoliv počasí. Vnitřní úroveň hluku díky izolaci dosahuje 76 decibelů při rychlosti 80 km/hod. Každý ze členů osádky má k dispozici počítačem řízený joystick k ovládání hasících prostředků – lafeta/rameno, a to jak voda, tak pěna i prášek. V kabině jsou také monitory kamerového systému, který dbá na bezpečnost okolo vozidla a navigační systém GPS.

Hasící rameno HRET má maximální pracovní dosah 14 m, je osazeno kombinovanou lafetou voda/pěna/prášek o výkonu 3500 l/min – voda + pěna nebo 5 kg/ sec. prášek. Objem nádrží hasebních látek je 12.500 l vody, 1.500 l pěnidla a 500 kg prášku. Na HRET není instalováno záměrně vrtací zařízení, neboť Feuerwehr FRAPORT AG (zkratka frankfurtských letišť) vlastní moderní záchranné schody a násilné vniknutí do letadel je eventuálně prováděno ručně hasiči dle metodiky taktiky zásahů.

Jako čerpadlo je instalováno osvědčené dvojstupňové Rosenbauer R 600 s pěnovým systémem FOAMATIC RVMA 500, které pohání dieselový agregát Deutz. V přední části vozidla je umístěna lafeta a plnoprůtokový 60 m naviják pro první zásah. Na vozidle je dále sedm ochranných trysek. Další požární vybavení je dle norem ICAO.

Osvětlení vozu je také na vysoké úrovni za použití poslední technologie XENON. Majáky jsou modré barvy s oranžovým prvkem, který je na letišti povinný. Barva vozidla je bílá RAL 9010 a 75% fluorescenční červená RAL 3024, které doplňují samolepící reflexní fólie 3M. Vše je se zvýšenou tepelnou odolností.

TTD SIMBA 8×8 – HRET/GFLF 60/125–15–5P

Podvozek : TITAN 49.12000/8×8
Motor : 2 x turbodiesel LIEBHERR do V vzduchem chlazený
Výkon : 2 × 440 kW/ 2 × 600 koní
Převodovka : Allison automat
Hmotnost : 49.000 kg
Délka : 12.000 mm
Šířka : 3.000 mm
Výška : 3.700 mm
Rozvor : 6.100 mm
Nájezdový úhel přední/ zadní : 30°
Maximální rychlost : 140 km/hod
Zrychlení 0–80 km/hod : 21 sec.
Kabina : Rosenbauer
Osádka : 1+2, integrované IDP v opěradlech
Nástavba : Rosenbauer
Nádrž na vodu : 12.500 l
Pěnidlo : 1.500 l/ 2× 750 l
Prášek : 500 kg
Čerpadlo : Rosenbauer R 600
Výkon : 6.000 l/min při 15 barech
Přimíšení pěny : Rosenbauer FOAMATIC 3–6%
Hnací agregát čerpadla : Deutz Diesel 286 kW
Přední monitor : výkon voda/ pěna 3.500 l/min při 19 barech
Hasící rameno : výška/dosah 15m/ 10m
Otáčení : –178°/+85° – 30° vlevo/vpravo
Výkon : 3.500 l/voda – pěna, 5 kg/ sec. prášek
Pohon : hydr. servomotor
Vybavení : xenonová světla, termo kamera (alternativně i vrtací tryska)
Průtokový naviják : el. pohon, hadice DN 25 60 m s Turbo proudnicí voda + pěna
Ochranný systém : trysky 3 × 100 l/ min, 4 × 25 l/min

Poděkování : Lukáš Vejvar a Peter Stehlik – fotografie
Sdílet