Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jiříkovské Terrno

Další CASka Tatra Terrno šla do severočeského Jiříkova. Šluknovský výběžek se tak letos může pochlubit dvěmi novými Tatrovkami.

I v tomto sboru se zpočátku probíralo několik variant a typů vozidel, při podávání první žádosti v roce 2003 byla vybrána Praga Golden, v druhé žádosti se uvažovalo o terénním podvozku Mercedes Benz Unimog, po výběrovém řízení už bylo jasné, že to bude další Tatra do vozového parku.
V sobotu 10. 12. 2005 se v jednu hodinu sešli zástupci města, vedení hasičů, partnerští hasiči ze SRN a hosté v zasedacím sále Městského úřadu na slavnostní oběd. Mezitím se na náměstí konaly pravidelné předvánoční trhy. Ve dvě hodiny se pozvaní zástupci odebrali na pódium, kde starosta města zhodnotil proces získání nového vozidla a předal veliteli hasičů panu Jiřímu Kramperovi st. symbolické klíče od nového vozidla. Všichni se pak přesunuli ke slavnostně nazdobenému vystavenému vozidlu, kde se slova ujal katolický kněz, který provedl slavnostní vysvěcení nového vozidla. I v tomto případě (jako v Rumburku) byly na památku vysvěcení rozdány přítomným návštěvníkům a hostům památeční kartičky, které nechal duchovní vyrobit pro tuto příležitost (najdete na konci fotogalerie). Velitel JSDH Jiříkov a starosta města pak vozidlo ještě pokřtili šampaňským. Po prohlídce vozidla občany a návštěvníky pak čeští hasiči udělali s německými kolegy kolečko po městě a v novém vozidle je svezli. Předávání vozidla se stejně jako v Rumburku zúčastnili hasiči a zástupci měst a obcí z celého okolí. V rámci slavnostního předávání vozidla byla položena kytička k soše Svatého Floriána na sousoší vedle Městského úřadu.

Celkově k vozidlu: Jedná se o standardní vozidlo vyrobené THT Polička podle jejich specifikace v souladu s novelou vyhlášky. Někde něco chybí, jinde naopak přebývá. Podobně jako v Rumburku jsou zde přenosné osobní lampy Streamlight (zde pouze 2), naopak kvůli ceně chybí např. osvětlovací stožár a elektrický naviják (u obou zařízení je však provedena technologická příprava na montáž – montážní otvory, zásuvky apod.). I tady ke škodě věci (zato nemůže objednatel, ale česká právní úprava) je určitě malé množství reflexních a světelných prvků. Nízká stroboskopická rampa sluší, na škodu věci jsou však přední přídavná modrá světla, která jsou pouze v žárovkovém provedení. Naopak zadní zábleskový maják při zapnutí upoutá. Určité problémy při předvádění vykazovala zadní oranžová sváděcí alej, kterou bylo možné zapnout pouze s vypnutým klíčkem. SDH Jiříkov se tak určitě řadí mezi nemnoho šťastných sborů s novým vozidlem a věříme, že jim vydrží mnoho šťastných a hlavně bezpečných zásahů.

Technická data:

CAS 24 Tatra 815 4 × 4.2 hmotnostní třída S

motor: T815–2 290R55 o výkonu 300 kW,
délka: 7820 mm,
šířka: 2550 mm,
výška: 3170 mm,
celková hmotnost: 18000 kg (max. 19000 kg),
užitečná hmotnost: 6600 kg,
pohotovostní hmotnost: 11400 kg,
maximální rychlost: 100 km/hod.,

nádrž na vodu: 3400 l (nerez 4 mm),
nádrž na pěnu: 210 l společná s hlavní (nerez 4 mm),
čerpadlo: Godiva WTA 2010 – výkon 2400 l/min. 0,8 MPa,
jmenovitá sací výška: 3 m,
vysokotlak: 250 l/min. 4,0 MPa,naviják hadice: DN 25 – 60 metrů,
otočná proudnice: standardní typ,
počet míst v kabině: 1+5,
dýchací přístroje: 4 x DT Saturn,
radiostanice: Motorola GM 360 s příposlechem u čerpadla pro strojníka,
výstražná rampa: VNL 024F BbSbB + 2 přídavná modrá žárovková světla + zadní zábleskový maják, boční zářivkové osvětlení

Pro Požáry.cz Jiří Sucharda
Sdílet