Pátek 3. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania Snozzle® – HRET/ S.K.Fire

Letištní zásahový automobil z Hong Kongu/Čína.

Na zakázku hongkongských letištních hasičů z Chek Lap Kok International Airport, vyrobila firma S.K.Fire, se sídlem v Singapuru, speciální zásahový automobil na podvozku Scania P 124 GB 6×4 s označením Snozzle® – HRET (High Reach Extended Turret). Tedy s hasícím ramenem, které je osazeno vrtací hubicí, která může dopravit do vnitřního prostoru letadla vodu, pěnu či Halotron. Lafeta HRET dopravuje na požářiště vodu, pěnu a prášek. Jedná se o klasického představitele dnešních letištních ,, crash tender,, , i když na neobvyklém podvozku. Nástavba je však standardní, vyrobena za pomoci posledních technologických postupů a použití materiálů jako je ocel, hliník, nerez, plasty apod.. Hasební látky tvoří voda, pěna a prášek + Halotron System.

Hasící rameno Snozzle® – HRET dosáhne do maximální výše 15,25 m a 10,50 do dálky. K jeho činnosti není třeba podpůrných vzpor vozidla, jako je tomu u plošin či AZ. Na konci ramene je kromě vrtacího zařízení také umístěn výkonný halogenový reflektor a infračervená kamera. Tyto věci slouží osádce Scanie k lepšímu pohybu a orientaci ve tmě, nebo v zakouřeném prostředí.

Podvozek Scania P 124 GB s pohonem 6×4 je osazen krátkou, plně klimatizovanou kabinou. Její osádku tvoří tři hasiči včetně šoféra. Agregát Scania má výkon 309 kW/420 koní, přenos síly je řízen automatickou převodovkou Allison. Hmotnost vozidla je také úctyhodná, 28,500 kg.

Nástavbu tvoří ocelový skelet s hliníkovým oplechováním. Skříně na požární vybavení kryjí hliníkové roletky s podélným madlem. Nádrže vody a pěnidla jsou vyrobené z nerezu. Mají objem 6,000 l resp. 720 l. Požární útok lze vést klasicky z vývodů u čerpadla, ale i plnoprůtokovým, 55 m dlouhým navijákem. Jednostupňové, odstředivé čerpadlo má výkon 5,000 l/min při tlaku 8 barů. Přimíšení pěnidla je 3% – 6%. Dále ve výbavě najdeme práškové hasící zařízení. Zásoba prášku je 250 kg v tlakové nádobě. Zásoba hnacího média je 2×30 l v tlakových nádobách. Vývody prášku jsou do ramene HRET a 1×30 m hadicového navijáku. Halotron System : 200 kg s 1×50 l tlakovou nádobou argonu. Jeho vývody jsou také do ramene HRET a do 1×30 m hadicového navijáku. Jako ostatní vybavení ve voze lze najít hadice a další požární příslušenství, potřebné k provedení zásahu na letišti. Na nástavbě je umístěn vysunovací 10,5 dlouhý žebřík z lehké slitiny. Rampa VRZ má červenou barvu a je v kombinaci stroboskop/rotační světla. Na Scanii je také letištní oranžové světlo.

Závěrem ještě musím uvést něco o výrobci tohoto vozidla. Jedná se firmu S.K.Fire, se sídlem v Singapuru. Jejím 100% vlastníkem je konsorcium Rosenbauer Group. Tradice firmy je více jak 20 let. Její produkci tvoří velmi specifická, na míru šitá požární vozidla. S.K. Fire spolupracuje či používá komponenty firem jako např. Bronto Fire Fighting & Rescue Platforms, Metz Turntable Ladders, Fischcon High Volume Pump Sets, Direct Access Hydraulic Platforms, Polyma Lighting Sets, Rosenbauer Airport Crash Tenders, Alexander Dennis Specialist Chassis. Je tedy i přímým prodejcem všech produktů Rosenbauer Group. V rámci vybavení a příslušenství vozidel je spolupráce s firmami : výrobce termokamer ISG, vyprošťovacího nářadí Weber a Amkus, BA compressors, tlakové nádoby Paratech, nízkotlaké hasící zařízení Firexpress, systém IFEX, armatury a proudnice AWG, Akron a TFT, čerpadla Godiva a Rosenbauer, výstražné světelné a zvukové zařízení Premier Hazard atd. Lze konstatovat, že 60 – 85 % veškeré produkce jde na vývoz mimo Singapur. Mezi zákazníky patří mnoho hasičských sborů z celé Asie, ale firma vyváží i do Austrálie. Firma pochopitelně zajišťuje servis i školení osádek svých ,,výrobků,,.

Ve fotogalerii naleznete několik Scanií s ramenem HRET, tentokrát od norské odnože Rosenbauera, firmy Egenes a také pár dalších vozidel S.K.Fire.
Sdílet