Pondělí 1. března 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová caska v Bolaticích

Opět Renault, tentokrát však s polskou nástavbou firmy Wawrzaszek.

Po několikaletém čekání se bolatičtí hasiči konečně dočkali nového zásahového vozidla. Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Bolatice, která je od roku 2005 v rámci poplachového plánu Moravskoslezského kraje zařazena jako jednotka typu JPO II, se již delší dobu potýkala s neutěšitelným technickým stavem své výjezdové techniky. Tyto potíže pramenily zejména ze stáří obou zásahových vozidel, které tvoří CAS 32 na podvozku Tatra T-138 (r.v. 1968) a DA 12 na podvozku Avia A30 (r.v. 1980). Tuto kritickou situaci se tedy orgány obce spolu s vedením SDH rozhodly vyřešit nákupem nové cisternové automobilové stříkačky, která by nahradila stávající CAS 32, a dále pak vyčleněním finančních prostředků na generální opravu DA 12.

Jelikož málokterá obec u nás disponuje takovým objemem vlastních finančních prostředků, aby si mohla dovolit celý projekt financovat sama, musí tyto obce žádat o státní nebo krajskou dotaci příslušné orgány. Ani v případě Bolatic tomu nebylo jinak. Po neúspěšné žádosti o státní dotaci v roce 2003, byla nakonec ta druhá v roce 2004 úspěšná. Přidělená státní dotace činila v konečné fází 2 mil. Kč. Chybějící částka, cca 2,5 mil. Kč, byla vyčleněna z vlastního rozpočtu obce Bolatice.

Pečlivým zvážení všech technicko-taktických a finančních kritérií byla jako nejvhodnější varianta zvolena cisternová automobilová stříkačka CAS 24 na podvozku Renault Midlum 4×4.

Obecný popis CAS

Vozidlo o celkové hmotnosti 14 000 kg patří do střední hmotnostní kategorie. Je určeno pro provoz nejen na silnicích, ale díky stálému pohonu všech kol i na zpevněných polních a lesních cestách. Pohonnou jednotku tvoří šestiválcový motor Renault s typovým označením DCI 6 W J01 o jmenovitém výkonu 158 kW při 2 400 ot/min. Brzdovou soustavu tvoří vpředu vnitřně chlazené kotoučové a vzadu chlazené kotoučové brzdy. Dnes je již takřka nemožné si představit nový hasičský speciál bez ABS, a proto i toto vozidlo tímto bezpečnostním systémem samozřejmě disponuje. Další technické charakteristiky jsou :

rozměry

výška 3 190 mm
šířka 2 520 mm
délka 7 770 mm

nájezdový úhel

přední 23°
zadní 25°

Kabina

Kabina vozidla je ocelová, čtyřdveřová, určena pro přepravu hasičského družstva o velikosti 1+5. Vybavení kabiny tvoří radiostanice Motorola GM360, čtyři přetlakové dýchací přístroje Auer a vybraná dokumentace, určená pro velitele jednotky. Republikovou novinkou je design kabiny po tzv. faceliftu, který dodal tomuto vozidlu velice atraktivní vzhled a spolu s novým typem stroboskopového světelného výstražného zařízení i výbornou viditelnost.

Nástavba

Nástavba vozidla je tvořena skeletovou konstrukcí svařenou z nerezových ocelových profilů opláštěných hliníkovým plechem. Po stranách jsou umístěny úložné prostory, tři na každé straně, uzavřené uzamykatelnými roletkami. Pod úložnými prostory se nacházejí výklopné stupačky, které usnadňují přístup k vybavení umístěnému ve vyšších úrovních.

Prostor čerpadla je uzavřen uzamykatelnými výklopnými dveřmi, které zároveň tvoří i jakousi provizorní ochranu obsluhy čerpadla před povětrnostními vlivy.
Střecha nástavby je krytá rýhovaným, anodovaným hliníkovým plechem. V zadní části je zabudována lafetová proudnice, úložné prostory pro technické prostředky a 6,5 metrů vysoký, elektricky ovládaný teleskopický stožár se dvěma reflektory o výkonu 1000 W.
Po stranách nástavby jsou nad roletkami umístěna světla sloužící k osvětlení pracovního prostoru. Světelná lišta nad zadními výklopnými dveřmi, obsahující 8 ks oranžových světel, umožňuje několik předdefinovaných variant výstražných světelných signálů.

V útrobách nástavby se nachází plastové nádrže na vodu o objemu 2500 l a na pěnidlo o objemu 250 l. Obě jsou vybaveny elektronickým ukazatelem stavu hladiny, vyvedeným na ovládací panel v prostoru čerpadla.

Vícestupňové odstředivé čerpadlo Ruberg R30/2.5 o výkonu 2400 l/min, umožňuje nízkotlaký i vysokotlaký režim. Je vybaveno rychlým a účinným samonasávacím systémem – Membramat, který se automaticky zapíná při poklesu tlaku v čerpadle. Po dosažení tlaku cca 2 barů dojde k vypnutí tohoto systému. Z čerpadla jsou vyvedena 4 výtlačná hrdla Ø 75 mm, 1 hrdlo pro plnění z vnějšího zdroje o Ø 125/110 mm, dále 1 hrdlo pro plnění z hydrantu Ø 75 mm a 1 hrdlo pro plnění pěnidla Ø 52 mm.

Zařízení pro rychlý zásah

V pravé zadní části nástavby je umístěno zařízení pro rychlý zásah. Tvoří je naviják s vysokotlakou hadicí o délce 60 m, která je zakončená vysokotlakou proudnicí. Dostřik vodního proudu při 40 barech dosahuje vzdálenosti cca 28 m při výkonu 145 l/min. Vysokotlaká proudnice se dá doplnit nástavcem na těžkou pěnu, a tak provádět zásah i tímto druhem hasiva.

Závěr

V současné době probíhá výběr vhodného typu elektrocentrály a vybavování dalšími technickými prostředky. Jelikož se jedná o typ vozidla, se kterým nemají členové JSDH žádné zkušenosti, probíhá intenzivní zaškolování a kondiční jízdy.

Přejme si, aby toto nové zásahové vozidlo bylo více užíváno spíše k předváděcím akcím než k samotné výjezdové činnosti.

Martin Adamec – SDH Bolatice
Sdílet