Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Bronto Skylift F42 RLX pro Škodu Mladá Boleslav

Hasičský záchranný sbor podniku Škoda Mladá Boleslav disponuje novou automobilovou plošinou Bronto F42 RLX na podvozku Scania P400, kterou pro ně dodala firma DIK Consulting.

Podvozek a převodovka

Podvozek je šestikolový, s natáčení třetí nápravou. Pohání ho třináctilitrový motor Scania o maximálním výkonu 400 koní a kroutícím momentu 2100 Nm. Motor splňuje emisní normu Euro 5 za použití technologie dvojího spalování Scania EGR. Převodovka je 12+2-stupňová rozsahová s děličem.

Nástavba vozu

Nástavbu tvoří odlehčená modulární hliníková konstrukce Bronto s celkem šesti roletovými skříněmi. V nich je mimo jiné uložen i záchranný spirálový rukáv Hudec. Hlavním nosným prvkem je rám svařený z vysokopevnostní ocele a je na rám podvozku přišroubován pomocí pružinových prvků. Otáčení točnice zajišťuje kulový otočný věnec poháněný samobrzdící redukční převodovkou s lamelovou brzdou. Rozsah otáčení je samozřejmě nekonečný. Nouzově lze točnici obsluhovat klikou nebo pomocným motorem, který je dodáván na přání a je součástí i tohoto vozu.

Zvedací rameno je vyrobené z vysokopevnostních ocelových profilů. Jednotlivá ramena jsou svařována plasmově a jsou protizkrutové. Uložena jsou na kluzných válečkových prvcích, odolných proti opotřebení. Postranní vedení je nastavitelné, opět pomocí umělohmotných kluzných prvků. První teleskop je ovládán vnitřním vysouvacím válcem, druhý a třetí pak pomoci dvojitě vedeného vysouvacího a zasouvacího řetězového pohonu.

Podél teleskopického ramene je namontován rovněž teleskopický žebřík a suchovod, na koši o nosnosti 500 kg je namontován elektronicky ovládaný monitor o výkonu 3800 l/min. Ten lze obsluhovat jak z koše, tak z pracoviště strojníka. Koš lze stranově natáčet (doleva v úhlu 45°, doprava v úhlu zhruba 40°, z důvodu prostorového omezení žebříkovou sadou) a nechybí samozřejmě ani ochranné skrápěcí trysky.

Ovládání plošiny je systému Bronto 3+ (Electronic Control System) s barevnými displeji a dálkovou diagnózou na bázi GSM. S tímto ovládáním lze teleskopické „H“ opěry lze zastavit v jakékoliv pozici a počítač podle toho automaticky upraví pracovní diagram.

Maximální výška dna koše je 42 metrů, pracovní výška je pak 44 metrů. Maximální dosah do stran je 23,5 m. Plošina dosáhne až 6 metrů pod úroveň terénu. V koši samozřejmě najdeme zásuvky 24V a 220V a pracovní světlomety. O jejich napájení se stará elektrocentrála o výkonu 4,5 kW na točnici nástavby. Zajímavostí je rozvod dýchacího vzduchu přímo do koše.

Rozměry a hmotnost

  • Transportní výška max 3,38m
  • Transportní délka ca 10,2m
  • Transportní šířka 2,5m
  • Celková hmotnost včetně podvozku 21,7t

info: DIK Consulting

Sdílet