Úterý 9. března 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

ATC Wildland Ultra XT 6×6 i s krátkou kabinou

aneb hasičské Tatry na americký způsob v sériovém provedení.

Zajímavé vozidlo pro potřeby zdolávání požárů v těžko přístupném terénu pro hasiče v USA se osvědčilo a dodává se tedy pro požární sbory. Je postaveno na našim čtenářům dobře známé podvozkové platformě vozidla Tatra. Vozidlo je společným dílem firem ATC (společný podnik Tatry a Terexu pro stavbu speciálních vozidel, který byl mimochodem založen ještě před vstupem Terexu do kopřivnické automobilky) a S&S Fire co., která se zabývá stavbou hasičských vozidel. Sice se již na masce nenachází velké logo kopřivnické automobilky, nýbrž logo ATC v tatrováckém duchu, a tak malou útěchou pro patrioty je alespoň samolepka Tatra Technology nad předním nárazníkem.

- Podvozek tohoto speciálu vychází konstrukčně z posledních modelových řad automobilů Tatra – Terrno1, Armax a Force, ke které má asi nejblíže. Základem je samozřejmě centrální nosná trouba, výkyvné polonápravy a pohon všech kol. Srdcem vozidla je výkonný motor Caterpillar, přenos výkonu obstarává šestistupňová, plně automatická převodovka Twin Disc.

- Požární nástavba má vodní nádrž vyrobenou z polypropylenu s integrovanou nádrží na pěnidlo. Požární čerpadlo je poháněno samostatným přeplňovaným naftovým motorem.

- ATC Wildland Ultra XT 6×6 byl sice již našim čtenářům představen v roce 2003 kolegou Michalem Brunnerem viz článek , ale to se jednalo o jeho první, zkušební verzi. Můžete si říct, že nepředstavujeme nic nového, ale myslíme si, že je třeba sdělit našim čtenářů, jak si ATCéčko vede dál. V tomto článku se jedná o modifikaci pro hasičský sbor San Diego, která má nástavbu samozřejmě také od firmy S&S Fire, ale jinou velikost nádrží hasebních látek. A také oproti prototypu má na bocích regály na vybavení. Liší se i svým barevným provedením, neboť je oproti vozidlům BLM v červené barvě, což je dle našeho názoru i hezčí. Ve fotogalerii najdete dále již v nadpisu zmíněnou verzi ATC Wildland Ultra XT 6×6 s krátkou kabinou a nádrží na vodu o objemu 2800 galonů, tj. cca 10600 l bez zařízení CAFS. Ta je určena stejně jako první série pro hasiče úřadu BLM (United States Bureau of Land Management). Ta se de facto nelišila od té zkušební, jen objem vodní nádrže vzrostl na 2500 gal. Ostatní technické údaje se liší jen velmi zanedbatelně.

TTD Wildland Ultra XT 6×6 verze pro San Diego Fire Department :

- motor
6-ti válcový, naftový, přeplňovaný s mezichladiči plnícího vzduchu a přímým vstřikem paliva o výkonu 425 hp (312 kW), kroutící moment 1550 lb/ft při 1200 ot/min (2294 N/m).
-převodovka
Plně automatická, 6-ti stupňová, s hydrodynamickým měničem
-podvozek
třínápravový, všechny nápravy jsou hnací, s nezávislým zavěšením kol a centrálním dohušťováním pneumatik
-přední náprava
kyvadlová, řiditelná, s uzávěrkou diferenciálu, odpružená torzními tyčemi, teleskopickými tlumiči a doplněna torzním stabilizátorem
-zadní nápravy
kyvadlové, s uzávěrkou diferenciálů, odpružené vzduchovými vaky a vinutými pružinami, doplněné o teleskopické tlumiče a torzní stabilizátor
-brzdy
vzduchové, bubnové, s ABS
-jízdní vlastnosti
Stoupavost při celkové hmotnosti: 100 %
Nájezdový úhel vpředu / vzadu: 36° / 37°
Maximální rychlost: 68 mph (110 km/h)
Dojezd. 375 mil (600 km)
Osádka : 1/5
Nádrž na vodu: 2250 gal / 8517 l (dle jiných pramenů je to 2300 gal., tedy 8706 l), vyrobená z polypropylenu
Nádrž na pěnidlo: 50 gal / 189 l
Požární čerpadlo: s nezávislým přeplňovaným naftovým motorem o výkonu 42 hp (31 kW) o výkonu 500 gal/min (cca 1890 l/min), jiná modifikace má čerpadlo 1000 gal/min (cca 3785 l/min)
Přiměšovač elektronický, typ FoamPro 1601, s poměrem 0,1 – 1,0 %
Zařízení CAFS 55 cfm (5,1 m3/min)
Celková maximální hmotnost vozidla je téměř 28.000 kg (dle jiných pramenů je to 27 tun)…

Po stranách nástavby, tedy nad čerpadlem, jsou umístěny dva elektricky poháněné navijáky s hadicí pro rychlý zásah. Na nárazníku je na zvláštní konstrukci namontován monitor Akron Firefox, dálkově ovládaný joystickem z kabiny vozu. Pro příslušenství jsou vytvořeny prostory na bocích, uvnitř a na střeše nástavby, uzavíratelné dveřmi z nerezového plechu (stejné to má i sériové provedení pro BLM), to prototyp neměl.

Výstražné zařízení sériových automobilů oproti zkušební verzi vozidla, která byla osazena velkou rampou Whelen Centurion, tvoří 2 x ,,rampičky,, Whelen Mini Centurion v červeno – bílé kombinaci na střeše kabiny, dvě přímá červená světla pod nárazníkem a čtyři přímá červená světla (dvě nahoře a dvě dole) na každé straně vozu a dvě vzadu (vše Whelen), tedy 12 ks, elektronická siréna Code 3 se 100W reproduktorem je uschována v předním nárazníku, součástí VRZu je i „air horn“. K osvětlení okolí vozu slouží 6 ks 50W halogenových světel Weldon.

Autoři : Václav Porkát a Tomáš Bartoň alias Bárt

Fotografie : S&S Fire, BLM, ATC, Angelfire.com a wildlandfire.com

Jako bonus je zde ke stažení video Wildland Ultra XT 6×6 od Angelfire.com a nákres od S&S Fire.

Sdílet