Pátek 18. června 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičský podvozek Škoda 6×4 pro Kazachstán

aneb šestikolová ,,Karosa,,Nově přidán odkaz na fotky nástavby.

Kolega Hynek Obroučka mi poslal na mail zajímavý odkaz na článek o neobvyklém českém hasičském podvozku, mrknul jsem tedy na něj a nestačil se divit. Šestikolová ,,Karosa,,! Oslovil jsem tedy jeho autora, pana Davida Fejgla z webu www.liaz.cz, zda jej mohu převzít i s fotkami na náš server a seznámit s tímto unikátem i naše čtenáře. Bylo mi to umožněno, za což mu velmi děkuji.

Takže zde máte původní článek :

V květnu roku 2001 přišla do továrny poptávka z Kazachstánu na podvozek pro hasičskou cisternu o nosnosti 10–12 tun. V požadavku ale stálo, že vozidlo musí být třínápravové a zároveň s „dvojkabinou“ pro celou posádku. Žádné takové vozidlo v nabídce Liazu (Škodě Mnichovo Hradiště a.s.) ale neexistovalo, k dispozici byly jen klasické a známé vozy typu 18.29 XA. Vzhledem k velmi krátkému požadovanému termínu dodání a neúplnému zadání byl již za necelý měsíc vypracován předběžný projekt, který byl následovně zaslán zákazníkovi k připomínkování. Konstruktéři neobdrželi žádné námitky a termín dodávky neumožňoval úplný vývoj nového typu. Proto byl podvozek složen z přední části typu 18.29 XA a ze zadní části podvozku sklápěčů typu 29.33 SD 11. Vlastně i první výkres tohoto vozu vznikl slepením dvou částí výkresů právě výše uvedených typů. Výsledné typové označení tohoto vozu tedy bylo 29.33 XD.
Základem byl tedy rám z mělnického závodu o výšce podélníku 270 mm, v přední části výškově stažen dle 18.29 XA. Pohonnou jednotkou byl zvolen motor M1.2 B 640 S seřízený na výkon 242 kW, který byl spřažen s převodovkou Praga 14 PS 150. Tandemová náprava Rába byla bez úprav převzata z 29.33SD. Kabina byla známá hasičská budka z THT Polička.

Vozidlo bylo předáno 31. 10. 2001 dvěma řidičům, kteří ho odvezli po vlastní ose do Kazachstánu, kde došlo k montáži cisternové hasičské nástavby. Pokud by toto vozidlo mělo být určeno i pro český trh, kompletní vývoj, úpravy nejen kabiny podle evropských norem a zvláště homologační zkoušky by trvaly rok. Ale žádný ze subjektů, kteří o tomto vozu věděli, neprojevili zájem o jeho výrobu, takže zůstalo pouze u jedinného vozu.

Technické údaje:

MOTOR : M1.2B M640 S
Max. výkon : 242 kW / 2000 ot.min
Max. kroutící moment 1400 Nm / 1300 ot.min

SPOJKA : jednolamelová, průměr 420 mm

PŘEVODOVKA : synchronizovaná Praga 14 PS 150.
Rozsah převodů 15,81, převod na nejnižší stupeň 12,997, převod na nejvyšší stupeň 0,82.

Výstup z převodovky drážkovanou přírubou A 180 KV 70°. Vedlejší pohon NP 100.13.

PŘEDNÍ NÁPRAVA : Škoda – tuhá, řídící, bubnové brzdy, průměr bubnu 420mm. Použita z typu 18.33 PB

ZADNÍ NÁPRAVA : 2× Rába – Tandemová, hnací s redukcemi v kolech a s uzávěrkou diferenciálu. Celkový převod i = 4,91

ŘÍZENÍ: AXL Semily – seriové z 18.29 XA.

PÉROVÁNÍ : Vpředu – dle 18.29 XA – listová pera, teleskopické tlumiče, stabilizátor. Vzadu- dle 29.33SD – centrální listové pero s vodícími tyčemi.

KOLA A PNEU : Pneumatiky 295/80 R 22,5 na ráfkách 22,5 × 9,00.

RÁM : žebřinový, podélníky rámu: 270×85×8 mm, v přední části výškově stažen dle 18.29 XA, tedy na 186 mm. Podélníky rámu jsou vyztuženy „L“ výztuhou počínaje 275 mm před osou PN, až k výztuze rámu pro tandemovou nápravu. Příčka pod převodovkou je trubkového provedení. Zadní příčka je valníková s otvory pro závěs el. a brzdové zásuvky. Rám je opatřen konzolami pro uchycení zad. blatníků a příčníky pro uchycení koncových světel. Umístění vzduchojemů, nádrže dle 18.29 XA. Příčka a zesílení rámu pro uložení tandemové nápravy je dle 29.33 SD.

ELEKTRICKÁ INSTALACE : Jmenovité napětí 24V, akumulátory 2 × 12 V/ 180 Ah.

HMOTNOSTI : Celková: 29000 kg, z toho na přední nápravu 7000kg, na zadní nápravy 2 × 11000 kg.
Pohotovostní podvozku: 9350 kg.

KABINA : THT Polička, celoocelová, 1+8 míst, čtyřdveřová
ROZMĚRY : podvozek bez nástavby
Rozvor : 4650 + 1350 mm
Výška při pohot. hmotnosti podvozku : 3050 mm
Výška rámu : 1018 mm
Délka : 9955 mm

Maximální konstrukční rychlost : 92,2 km/hod
Maximální stoupavost soupravy : 50%
Měrný výkon soupravy 5,9 kW/t

Na výfukové potrubí namontováno sací zařízení (vývěva) s vakuovým uzávěrem.

Za pomoc při vytvoření článku patří velký dík p. Francovi.

Autor : David Fejgl – www.liaz.cz


Ač jsem se snažil všemožně získat další informace o tomto vozidlu, zejména o hasičské nástavbě na něm a jeho samotném provozu v Kazachstánu, nepodařilo se. Ale hledám dál…

Myslíte si, že by šestikolová ,,Karosa,, bývala našla uplatnění i u nás? VP.

Odkazy na fotky nástavby

http://liaz.developstudio.com/…ici1/066.jpg

http://liaz.developstudio.com/…ici1/067.jpg

http://liaz.developstudio.com/…ici1/068.jpg
Sdílet