Neděle 28. unora 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Olympijský Kamaz pro hry v Soči

Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku na ruském podvozku Kamaz s nástavbou SpecAvtoTechnika – Завод пожарных автомобилей „Спецавтотехника“, která je vyrobena speciálně pro město Soči v rámci posílení požární ochrany při blížících se olympijských hrách, které se zde budou konat již v roce 2014. Kamaz není zdaleka jedinou novinkou tamních hasičů z důvodu her, některé další vám také postupně představíme.

Označení automobilu je AC-6 ,0–40 / 100 (43118) 046PV, do naší terminologie by se toto dalo charakterizovat jako CAS 20 těžké hmotnostní kategorie na podvozku pro smíšený provoz.

Cisterna Kamaz je postavena na šasi modelové řady 43118 s konfigurací pohonu 6×6. Podvozek byl z výroby osazen běžnou krátkou kabinou, ta byla poté nástavbářem prodloužena. Toto řešení ostatně aplikuje valná většina ruských výrobců hasičské techniky. Do přední části byla přidána prostřední sedačka a vzadu vznikl prostor pro přepravu čtveřice hasičů. Osádku tedy tvoří celkem sedm osob. Přední i zadní část kabiny má své nezávislé vytápění. Automobil jako celek umožňuje běžný pracovní režim v rozsahu venkovních teplot od – 40°C do + 40°C.

Požární nástavba vychází z běžných ruských standardů vozidel této kategorie. Její konstrukci tvoří ocelový svařenec, ve kterém je umístěna nádrž na vodu a pěnidlo, zbytek je olepen a onýtován ocelovým plechem. Na každé straně nalezneme tři skříně na požární vybavení, v zadním úložném prostoru je čerpadlo NTSPN-40/100 2400 l/min a max. sací výšce 7,5 m. Na zadních bocích jsou ještě v jejich spodní části další dvě menší skříně na vybavení. Všechny kryjí vyklápěcí dveře. Pro snadnější přístup k uloženým prostředkům jsou na voze umístěny výsuvné pochozí plochy, u čerpadla je schůdek, vedle něj pak spodní tubusy pro savice.

Na pochozí střechu nástavby se dostaneme pomocí dvojice žebříků, které nalezneme na bocích zadního čela vozu. Na nástavbě mají své místo savice, ukryté v tubusech, dále výsuvný i hákový žebřík a také proudnice na pěnu. Na kabině vozu je manuálně ovladatelná lafetová proudnice, přístup k ní umožňuje malá plošinka na střeše.

Výbava automobilu odpovídá ruským standartům vozidel prvního výjezdu. V Kamazu jsou hasící přístroje, ženijní nářadí, motorová pila a rozbrus, hadice, proudnice, hydrantové příslušenství či vyprošťovací zařízení, vozidlo bude ještě doplněno o dýchací přístroje a agregát k vyprošťovacímu zařízení + další drobnosti. Cisterna je mimo jiné vybavena také satelitní navigací GLONASS, což je ruský ekvivalent k americkému GPS, který by však měl být modernější.

Technicko – taktická data AC-6 ,0–40 / 100 (43118) 046PV KAMAZ

  • Podvozek: Kamaz 43 118
  • Pohon: 6×6
  • Motor: Kamaz 740
  • Výkon: 191 kW
  • Max. rychlost: 70 km/h
  • Osádka: 1+6
  • Délka: 8650 mm
  • Šířka: 2500 mm
  • Výška: 3500 mm
  • Max. hmotnost: 30 000 kg
  • Nástavba: SpecAvtoTechnika
  • Vodní nádrž: 6000 l
  • Pěnidlová nádrž: 360 l
  • Čerpadlo: NTSPN-40/100
  • Výkon: 2400 l/min při 10 barech
Sdílet