Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra 148 z vojenského bazaru

Cisternovou Tatru 148 zakoupil z vlastních prostředků náš Sbor dobrovolných hasičů Lysá nad Labem v roce 1991. Tatra byla v zelené barvě, vyřazena z provozu v armádě, avšak plně funkční.

Zprvu byly odstraněny drobné závady a byla provedena oprava požárního čerpadla a CAS 32-T 148 mohla být zařazena do výjezdu.

Avšak zub času zapracoval o slovo se zanedlouho přihlásila silná koroze karosérie. Bylo nám líto vyřadit z provozu cisternu pro své rozměry a jízdní vlastnosti tolik potřebnou, hlavně při zásazích v přírodním prostředí v lesích.

Po krátké poradě mezi našimi odborníky jsme se pustili do opravy. V našem sboru, jako možná i v ostatních dobrovolných hasičských sborech, máme totiž záviděníhodné zastoupení téměř všech profesí, jak my zde říkáme: „od lékaře, přes všechny možné profese nejen černého řemesla, až po profesi poslední -a tou je pracovník krematoria“ :-) . Oprava tedy po poradě šikovných začala v půli měsíce listopadu 2000.

Po demontáži zkorodovaných blatníků a plechů a opravě spodní části rámu karosérie nástavby byly na obou bocích nad ovládacími panely vyrobeny nové skříně z AL plechu s výklopnými dveřmi, za kterými jsou nyní přehledně uloženy hadice a proudnice.

Zařízení pro rychlý zásah na obou stranách nahradily skříně pro dýchací techniku na levé straně a nezbytnou zálohu PHM na pravé straně. Opravy se také dočkaly všechny kulové uzávěry výtlačného potrubí, vývěvy a za nové byly vyměněny tlakoměry a manovakuometry. Zakrytí bočních panelů je rovněž z AL plechu.

Velkou opravou prošla též zadní část vozidla, kde byly vyrobeny výklopné dveře za kterými je namontován naviják na 60 metrů dlouhou vysokotlakou hadici s proudnicí. Své místo tu má přehledně uspořádané příslušenství pro zásah pěnou a ostatní věcné prostředky jako např. hydrantový nástavec, proudnice, rozdělovač, ejektor, PHP a pod.

Vstup na horní plošinu je nyní možný po novém výklopném žebříku umístěném na pravé straně za poslední nápravou. Na horní plošině jsou vyrobeny držáky materiálu – přejezdové můstky, sací hadice, žebříky a ženijní nářadí, rovněž z AL plechu.

Po nezbytném důkladném tmelení a broušení byla cisterna opatřena novým lakem – nastříkána barvou RAL. Po opravě elektrické instalace byla na vozidlo namontována všechna nová elektrická zařízení na karosérii – světlomety, směrová světla a světla do mlhy, poziční osvětlení a nová výstražná světla modré barvy vpředu a vzadu.

Všechny práce byly provedeny v nejlepší řemeslné kvalitě našimi hasiči po jejich zaměstnání většinou po večerech a o sobotách a nedělích.

Vozidlo jako nové bylo poprvé představeno veřejnosti při oslavě Svátku sv. Floriána a koncertu Hasičské dechové hudby na Husově náměstí v Lysé nad Labem v květnu 2001.

Nutno říci, že taková přestavba hasičské Tatry 148 svépomocí byla v roce 2001 jednou z prvních rekonstrukcí provedených v naší republice vůbec.

Článek o opravě a námi provedené úpravě skříní byl uveřejněn v odborném časopisu Alarm revue č. 8/2001 a jako reakce na něj se bylo u nás v Lysé podívat na výsledek díla několik zástupců různých sborů dobrovolných hasičů, kteří se k podobné rekonstrukci provedené svépomocí teprve chystali…

V jimi provedených rekonstrukcích „svých“ Tater doma jsme po zveřejnění jejich fotografií poznali některé „naše“ nápady, což nás velmi potěšilo…

Foto a info: Hasiči Lysá nad Labem

Sdílet