Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 15 MAN za 4 miliony jezdí v Turnově

Na začátku listopadu 2011 byl v areálu hasičské zbrojnice v Turnově – Daliměřicích předán jednotce sboru dobrovolných hasičů zcela nový zásahový automobil CAS 15 na podvozku MAN s nástavbou od firmy SPS – THZ Slatiňany.

Jedná se o nástavbu CAS 15 na podvozku MAN TGM 13.250 4×4 o celkové hmotnosti 13900 kg. Čerpadlo THZ v provedení NT1500/VT400. Voda 2200 litrů, pěnidlo 200 litrů. Vysokotlaký naviják o délce hadice 60 metrů je umístěný vzadu nad čerpadlem. Osvětlovací stožár 2×1000 W, přední lanový naviják 3,6 t.

Rozměry vozidla byly přizpůsobeny zbrojnici a jsou velmi zajímavé:

  • délka: 7200 mm
  • šířka: 2550 mm
  • výška: 3100 mm

Dalším nevšedním parametrem je světlá výška, která má hodnotu 400 mm.


Konstrukce vozu – podvozek s krátkou kabinou a prostor mužstva v nástavbě – je podobná již některým, na serveru POŽÁRY.cz představeným automobilům z produkce slatiňanského výrobce. Obě kabiny jsou svým uložením nezávislé a obě se při jízdě zejména v terénu naklánějí jinak. Proto mezikus musí mít předepsanou vůli a nemůže být přimontován napevno. Z kabiny řidiče do kabiny osádky v nástavbě je komunikační okno, vedoucí přes harmonikové nezávislé spojení.

Na rozdíl od provedení kabiny, kdy se k původní vloží téměř napevno zadní díl, lze na MANu jednoduchým rozepnutím 4 rychlozámků odpojit obě kabiny a přední díl během několika okamžiků sklopit pro servisní práce. Např. u Rosenbauera jsou obě kabiny spojeny cca 15 šrouby a trvá nepoměrně dlouho, než se obě kabiny rozpojí tak, aby se přední díl mohl sklopit v rámci servisu.

Vnitřní rozměry kabiny jsou velmi příznivé, dobře se nastupuje a vystupuje hasičům i s dýchacími přístroji na zádech. Vnitřní šířka i výška umožňuje pohodlné sezení 4 hasičů robustnější postavy.

Vyjímatelné příslušenství si dodávala JSDH Turnov a město Turnov; výbava uvnitř nástavby plně vyhovuje potřebám jednotky. JSDH Turnov ještě vlastní CAS 32 Tatra 815.

Kromě atypické konstrukce se sezením v nástavbě je velmi zajímavá konečná cena vozidla, která bez vyjímatelné výbavy činila neuvěřitelných 3.840.000,– Kč včetně DPH.

Malá úvaha autora článku: Co bych k tomu závěrem jako hasič mohl konstatovat?

Z účelového hlediska v porovnání s cenou prakticky nic. Designově nám bude asi ještě nějaký čas trvat, než si zvykneme na to sezení v nástavbě. V souvislosti s tímto řešením mne ale napadá jedna otázka. Proč tak renomovaní výrobci, jako je Rosenbauer, Ziegler, ale i Iveco – Magirus a další upřednostňují tento typ vozidla?

Je to proto, že kupují podvozky s krátkou kabinou, které mají kratší dodací lhůtu a jsou levnější? Nebo dostavba kabiny podle vlastních návrhů vyhovuje více kupujícím? Nebo je to více práce a více peněz pro vlastní výrobu? Možná je to i protest výrobců hasičské techniky proti neustále předražovaným prodlouženým kabinám od výrobců podvozků.

Pravda je asi někde mezi, ale i my bychom si měli začít asi zvykat a spíše se snažit s výrobci spolupracovat a dávat jim nějaké podněty jak vylepšovat nová řešení ku prospěchu hasičů.

Text a foto: PEDROS63

Sdílet