Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičská, policejní a záchranářská technika

Aneb co bylo k vidění v Poděbradech.

Pro toho, kdo se nemohl Dne záchranářů v Poděbradech zúčastnit, přinášíme průřez mobilní technikou, která byla k vidění. Úvodem chci předeslat, že v galerii k tomuto článku není všechna technika, co se akce zúčastnila, neboť toho bylo skutečně moc. Vybral jsem tedy dle mého soudu ty nejzajímavější snímky. Oproti minulému Dni záchranářů byla veškerá technika poněkud nešikovně rozstrkána téměř po celém městě, takže aby se to stihlo nafotit vše, musel jsem s kolegou Petrem Svobodou nachodit opravdu mnoho kilometrů. Některé snímky nejsou 100% kvalitní, neboť bylo špatné světlo apod.

Tak tedy k vystavované technice. Na počátku celé akce projel městem konvoj nejen hasičských veteránů, neboť v něm jel např. autobus „ertéočko“ ve verzi bez střechy, sanitka Škoda 1201 „doktora Jandery“, dále „stejšn“ VEŘEJNÉ BEZPEČNOSTI apod. Těmto vozidlům se však v článku věnovat nebudu. O některém z těchto historických kousků přineseme článek později.

Na náměstí u pódia, ze kterého promluvil Jiří Paroubek, stála technika HZS Kolín, tedy Mercedes Atego ze stanice TPCA (automobilka) a Dennis Rapier z kolínské centrály. Na druhé straně náměstí stálo několik koňských stříkaček. Když se přešlo na kolonádu, tak na jejím počátku vyčnívalo Subaru Forester SAR Teamu pražských hasičů, naproti němu měla svůj stánek záchranná služba Středočeského kraje – u ní byla k vidění týlová Praga V3S z Mělníka a Mercedes Sprinter RLP. Dále byl stánek MZ ČR – u něj se nalézal Volkswagen Transporter a hned za ním jedna z nejzajímavějších expozic, a to POLICIE ČR. U její pyrotechnické služby bylo možné spatřit mobilní kontejner na přepravu výbušnin, speciálního robota atd. Dále byla na místě SPJ PČR s obrněným transportérem na demonstrace. Své zastoupení zde mělo i dopravní oddělení s dálničním stíhačem Ford Mondeo ST 220. Stánek zde měl i ÚAMK, který se prezentoval zařízením simulujícím náraz v rychlosti 50 km/h za použití bezpečnostních pasů.

V nedaleké boční uličce bylo několik protichemických automobilů, na kolonádě dále stála kolona již zmíněných veteránů. Přímo naproti nim byla vystavena relativně moderní technika. V jejím úvodu stála rychlá caska na Mercedesu pro vojenské hasiče AČR. Za ní pak Scania s polskou nástavbou Szczesniak z mladoboleslavské automobilky. Pak následovala dobře známá „indická“ Tatra. Ale abych se neopakoval, v této ulici bylo k vidění de facto vše, co má označení CAS. Krom již zmíněných vozidel dále např. ROSS z Přibyslavi, parádně repasované Tatry 148 od SDH Čeperka a HZS Mladá Boleslav, hranatý Trambus Sehat od SDH Žebrák, Tatra 111 SDH Jirny, Tatra 815 8×8 VVN od SDH Lysá nad Labem, „pekařská“ Avia SDH Křečkov, starý Dennis RS z HS Český Brod, práškový Mercedes z Kolína (dříve pražský), Camiva z Havlíčkobrodska, technická Liazka s hydraulickou rukou z Mladoboleslavska, dvě Pragovky s nástavbou Sehat a SPS, kombinovaná Tatra 815 ze Spolany Neratovice s nástavbou Rosenbauer, pardubický Mercedes Atego rovněž s nástavbou Rosenbauer, protiplynový automobil Schmitz, Renault od F-LINE, nesmím zapomenout ani na Mercedes Atego s nástavbou SPS-THZ, u jistého sboru nazývaný „koňobus“. Mezi historickou a moderní technikou na trávníku byl „zaparkovaný“ vrtulník Bell 412 Letecké služby PČR. Na dalším volném prostranství byla samostatně prezentována výšková technika. Nymburský AZ 30 Metz na podvozku MAN, pražská 52 Iveco Magirus, generace českých plošin – AP 20 na Trambusu, AP 27 na Tatře 148, AP 27 po repasi na Tatře 815, AZ 30 Camiva, kolínský AZ 39 Simon na Tatře 815, AZ 37 Iveco Magirus HZS Mladá Boleslav a samozřejmě i východoněmecký AZ 30 na podvozku IFA a jeho repase na podvozku Daewoo Avia a AP 32 Bronto Skylift.

Na nábřeží řeky Labe byla k vidění zejména technika hasičského sboru Českých drah. Největší pozornost budil vyprošťovací tank VT 55 A z jejich pražské stanice. Z té byl ještě na místě týlový autobus Karosa a těžký technický automobil Tatra 815 8×8, z Kolína se na akci dostavil jeřáb AD 20 na Tatře 148 a RZA Jeep Grand Cherokee, nymburskou stanici zastupoval chemický automobil AVIA a CAS 32 Tatra 148 po repasi THT Polička. Za expozicí HZS ČD bylo předvedeno několik výkonných čerpadel a hadicový vůz Tatra 815, patřící kolínským hasičům. Za touto technikou byl přímo u řeky představována dvojice vysokoprůtokových monitorů. Za nimi pak jeřábová technika HZS Středočeského kraje. Na úplném konci měl svůj stánek i záchranný pluk CO, který vystavoval např. požární tank SPOT. Do toho všeho byla značně viditelná technika Správy státních hmotných rezerv v čele s předsedou Žižkou. Na druhé straně byla expozice hasičů firmy DEKONTA. V jejich stánku byl představován „fungl nový“ na první pohled skvěle provedený automobil Renault s nástavbou kOv Velim (v blízké budoucnosti o něm zde bude podrobný článek), kterou známe spíš jako výrobce sanitních vozů a kontejnerů. Výstavu zakončilo policejní Iveco na přepravu koní a za ním byla vodní záchranná služba se svým Nissanem Patrol.

Jistě jsem na nějaké to auto zapomněl, musíte mi to prosím prominout. Na místě toho bylo skutečně velmi mnoho. Prostě a jednoduše, kdo neviděl, o moc přišel. Berte tento článek jen jako informaci o technice, která se zúčastnila akce Den záchranářů.

PS : Když vás nějaký automobil zaujal a chcete o něm vědět víc, napište to do komentáře a já se pokusím o něm ( o nich… ) napsat článek.
Sdílet