Úterý 30. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Foremost Husky 8, hasičský bojovník se Sibiří

Hasičské jednotky v oblasti ruské Sibiře obdržely v letech 1985 až 1986 celkem 50 speciálních cisternových stříkaček, vyrobených kanadskou firmou Foremost. Ta je známá svým programem podvozkových platforem pro využití ve složitých terénních i klimatických podmínkách.

Pro ruskou Sibiř byl zvolen největší pásový model z řady Husky, konkrétně typ 8. Nově vzniknuvší hasičský speciál dostal označení coby požární čerpací stanice. Byl postaven na dvoupásovém podvozku, na který byla namontována prodloužená kabina, přístupná z obou stran po pásech, stupačce a bočním ochozu. Za ní je účelová nástavba s čerpadlem a vodní nádrží. Vše pochází od firmy Foremost ve spolupráci s koncovým uživatelem.

Podvozek Husky 8 má oba dva spojené pásy řiditelné, což přispívá k velmi dobrým manévrovacím schopnostem tohoto více jak 16 m dlouhého speciálu. O pohon se stará devítilitrový agregát Detroit Diesel 8V-71T o výkonu 287 kW při 1200 ot/min, který tomuto vozu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti přibližně 14 km/h. Mimo jiné se tento motor používal i jako pohon některých amerických tanků a samohybných děl. Převody rozděluje mechanická převodovka Allison CLVT 5861.

Vozidla Foremost těžkých pásových řad se vyznačují montáží konvenčních pneumatik s tím, že ozubená kola v pásech jsou vždy na jejich koncích a pneumatiky se nalézají uprostřed ocelo-pryžového pásu na jeho ocelové spojnici. Čili se jedná nadneseně řečeno o jakousi variantu sněhových řetězů, myšleno co do použití, protože se pneumatiky dotýkají právě pouze středové části pásu.

Pro účely sibiřských hasičů bylo šasi vozu Husky 8 upraveno a o zhruba 2 metry prodlouženo oproti standardnímu provedení. Motor je za prodlouženou kabinou pro osádku 1+3, hned u něj se nachází požární čerpadlo o výkonu 4000 l/min a plnící armatury. Čerpadlo se ovládá buďto z kabiny, nebo z ovládacího panelu v nástavbě. Na horní pochozí ploše této části nástavby, která je přístupná po žebříčku na levém boku či vnitřkem kolem čerpadla, je umístěna lafetová proudnice. Kromě ní zde ještě nalezneme požární příslušenství v podobě ženijního nářadí a hadic. Další částí nástavby je vodní nádrž na dle dostupných informací 6 – 8 kubíků. Za nádrží je volný prostor se zábradlím. Na něj je možné uložit další vybavení případně osoby.

Požární speciál Husky 8 je schopný překonávat brod až do hloubky 2,1 m, jeho nájezdové uhly jsou 43° vpředu a přes 60° vzadu. Dodnes se zřejmě jedná o největší pásový hasící automobil na světě.

Kanadská vozidla od firmy Foremost jsou známá ve všech oblastech, kde je potřeba překonávat extrémní terénní i klimatické podmínky. Některé kolové či pásové modely jezdí u hasičů na základně McMurdo v Antarktidě, viz ilustrační galerie a tento článek https://www.pozary.cz/…-antarktide/

Takticko – technická data PČS/AC 40 Foremost Husky 8

  • Podvozek: Foremost Husky 8/Kanada
  • Motor: Detroit Diesel 8V-71T
  • Výkon: 287 kW/1200 ot/min
  • Max. rychlost: 14 km/h
  • Převodovka: mechanická, Allison CLVT 5861
  • Délka: 16.690 mm
  • Šířka: 3.660 mm
  • Výška: 3.830 mm
  • Brodivost: 2.130 mm
  • Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 43°/60°+
  • Čerpadlo: výkon 4000 l/min
  • Lafeta: dostřik 50 m +
  • Vodní nádrž: 6000/8000 litrů – nelze přesně zjistit, ruské údaje se liší, to se týká i pěnidla

Foto a info: RC Forum, Foremost, pojaru.net.ru, weby ruských autobazarů a lokální weby ruského ministerstva pro mimořádné situace

Sdílet