Úterý 30. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 40 Tatra 815 s nástavbou od Rosenbauera jezdí v Sezemicích

Hasiči města Sezemice disponují již několik let unikátním požárním automobilem, který byl vyroben pouze ve dvou exemplářích rakouskou firmou Rosenbauer původně pro podnikový sbor slovenského Slovnaftu Bratislava.

Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku postavenou na podvozku Tatra 815 v konfiguraci pohonu 6×6, která je osazena prodlouženou kabinou pro osádku v počtu 1+5.

Cisterna byla vyrobena a dána do užívání hasičům ze Slovnaftu v roce 1986 jako kombinovaný hasící automobil KHA, který s sebou vezl v nádrži 2000 l vody, 500 l pěnidla, 1500 kg prášku a 480 kg oxidu uhličitého. Čerpadlo, umístěné v zadní části vozu, je typu Rosenbauer R600.

Po vyřazení obou identických tatrovek z výjezdu hasičů bratislavského Slovnaftu po 20 letech služby pokračuje jejich další historie v hasičských službách u dobrovolných jednotek v České republice.

Námi představované vozidlo je zařazeno od roku 2008 u jednotky SDH města Sezemice, kam se dostalo od firmy ZEKA Slavičín. Jak uvádějí sezemičtí hasiči na svém webu, přestavba automobilu, provedená právě firmou ZEKA, neodpovídala zcela jejich požadavkům, to samé lze říct o celkovém provedení práce.

Když si tatrovku přivezli na zbrojnici a zjistili všechny nedostatky a nedodělky, musela být provedena zcela nová úprava a přestavba vozu. Nástavba v podobě speciálního kombinovaného automobilu byla jednotce k ničemu, takže byl přestavěn svépomocí hasičů ve spolupráci s firmou Jiří Rudolf Sezemice na cisternu.

Tatra dostala novou nádrž na 6300 l vody, byly předělány armatury, elektrické ovládání nástavby, výfukové a sací potrubí motoru vyvedeno nad vozidlo.

Zadní roleta, kde se nachází průtokový hadicový naviják a čerpadlo Rosenabuer R600 o výkonu až 6000 l/min při tlaku 16 barů (běžný pracovní tlak je 4000 l/min při 10 barech), byla vyměněna za nahoru výklopné dveře.

Dovnitř nástavby byly namontovány police na vybavení včetně držáků dýchacích přístrojů a plovoucího čerpadla, stejně tak byly do kabiny vozu přidány skřínky na drobný materiál.

Dále byl zabudován výsuvný osvětlovací stožár a vozidlo bylo obuto do nových pneumatik s větším rozměrem oproti původním. Po provedení přestavby a uvedení vozu do provozu získala Tatra nové označení – CAS 40/6300 S2Z.

V nástavbě nalezneme v celkem sedmi skříních, krytých roletkami a dveřmi např. ženijní nářadí, elektrocentrálu Honda s příslušenstvím, přetlakový ventilátor, plovoucí čerpadlo Kawasaki, malé elektrické kalové čerpadlo, motorovou pilu Stihl 250, rozbrus Stihl TS 360, dýchací přístroje Fenzy a Saturn nebo výsuvný osvětlovací stožár 4×500W.

Dále jsou ve výklopných boxech hadice s příslušenstvím a to včetně proudnic Turbo Jet. Celkem je zde 14 hadic C a 8 hadic B. Za nimi jsou umístěny hasící přístroje či zvedák a zjišťovací klín.

V kabině jsou prostředky pro práci ve výškách. Na pochozí plošině nástavby, kam je zajištěn přístup pomocí žebříčku na pravé části zadního čela, nalezneme složené nastavovací žebříky, savice a lafetu.

Takticko – technická data Tatra T815 CAS 40 / 6300 S2Z

  • Podvozek: Tatra 815
  • Motor: T3–929.30, 15.825 ccm
  • Max. výkon: 208 kW při 2.200 ot/min
  • Pohon: 6×6
  • Osádka: 1+5
  • Max. přípustná hmotnost: 22.400 kg
  • Délka: 9.195 mm
  • Šířka: 2.500 mm
  • Výška: 3.230 mm
  • Nástavba: Rosenbauer KHA/Sezemice CAS
  • Vodní nádrž: 6.300 l
  • Čerpadlo: Rosenbauer R600
  • Výkon: 4.000 l/min při 10 barech, max. 6.000 l/min při 16 barech

Foto a info: Hasiči města Sezemice a web

Sdílet