Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ohlédnutí se za III. Srazem hasičských autoveteránů

Přinášíme vám netradiční pohled na tuto zdařilou akci očima organizátorů.

Dne 6.května 2006 vyvrcholila několikaměsíční práce týmu lidí v přípravném výboru a náměstím v Poděbradech projela kolona hasičských autoveteránů, doplněná o historická vozidla Policie a Zdravotní záchranné služby a doprovázená třemi historickými autobusy. Statická ukázka těchto historických skvostů na poděbradské kolonádě už byla jakousi „třešničkou na dortu“ celé akce.

Co tomu všemu tedy předcházelo? V lednu letošního roku byli osloveni hlavní protagonisté předcházejících dvou Srazů pplk. Jan Bradna a pan Bedřich Danda, zda by nebylo možné v rámci Dne záchranářů ČR v Poděbradech jako doprovodnou akci zorganizovat sraz historických vozidel spjatých tematicky se Dnem záchranářů. Nebylo o čem přemýšlet, protože organizátoři předchozích Srazů tuto nabídku vnímali velmi pozitivně.

Bezprostředně poté byly zahájeny organizační práce. Celou akci, tak jako v minulosti, zaštítil Klub historických vozidel Praha. Na dopis, rozeslaný do všech koutů republiky, reagovalo třicet pět majitelů hasičských autoveteránů konkrétní přihláškou. Organizátoři díky znalostem Klubu historických vozidel oslovili i majitele autoveteránů policie a zdravotníků. Bohužel zde není tak velká základna a ze šesti přihlášených „záchranek“ přijely jen dvě. Ještě horší to bylo s policejními autoveterány. Ze soukromých sbírek se podařilo sehnat jen jedno vozidlo. Proto se organizátoři obrátili na Muzeum Policie ČR. Požadavku bylo vyhověno, pro akci byla zapůjčena dvě vozidla, a to bojový Tudor a Volha Gaz 21. Mnoho hodin museli však příslušníci požární stanice Kolín věnovat tomu, aby je uvedli do pojízdného stavu.

Není třeba se dále rozepisovat, neboť kdo někdy pořádal akci pro účastníky z celé republiky, dobře ví, co je to za nervy drásající problém, a ten, kdo takovou akci nepořádal, nepochopí.

Nastal tedy den „D“, respektive předvečer, a na seřadišti v Kolíně se začaly sjíždět skvosty hasičské techniky minulého století. Večer byl věnován společenskému setkání a ráno po příjezdu posledních aut se seřadila kolona doplněná o tři historické autobusy, které v ní fungovaly jako doprovodná vozidla, a kolona za asistence Policie ČR vyrazila na kolínské náměstí. Zde proběhla statická výstava a první hodnocení komisařů v Soutěži elegance.

Poté následovala Spanilá jízda, pro veteránisty nejpříjemnější část celé akce, mezi Kolínem a Poděbrady. Budila pozornost možná stovek přihlížejících ve všech vesnicích, kudy projížděla. Malý zádrhel nastal až při vjezdu do Poděbrad, když Policie ČR nestihla vyklidit přetíženou příjezdovou komunikaci. Problém však byl záhy vyřešen. Po projetí náměstím, kde veterány zdravily opět stovky lidí, zaparkovala auta na kolonádě. Zde byla naplánována statická přehlídka autoveteránů, které se zúčastnil i pan premiér Paroubek.

Úderem patnácté hodiny, po velmi pečlivém zvážení komisaři, byl vyhlášen vítěz Soutěže elegance. Po vozidle Laurin a Klement z SDH Kdyně a vozidlu Praga L z HZS Jablonec, vítězích předcházejících ročníků, obsadila 1. místo v Soutěži elegance 2006 Tatra 43/52 z roku 1931 v péči SDH Luhačovice. Na druhém místě se pak umístila Škoda 125 Sodomka z roku 1927 v péči SDH Jenišovice a na pomyslném třetím stupni stanul Steyr z SDH Heraltice.

Zástupci ze středních Čech, HZS Kolín s vozidly Laurin a Klement a Praga RN, SDH Tehovec s vozidlem Praga – Grand, SDH Český Brod s vozidlem Praga AN, ani SDH Týnec nad Labem s T 805 CA se na stupně vítězů nedostali. Škoda, snad příště.

Co říci závěrem?

Všichni účastníci III. Srazu hasičských autovetránů veřejnosti dokázali, že naplňují beze zbytku ideály čistoty veteránského hnutí a zároveň plní heslo : To co naši předkové v minulosti se smyslem pro krásu a technický um jim vlastní vytvořili, je třeba obnovovat v pokoře a naději, že tak posloužíme generacím příštím.

Děkujeme i touto cestou všem, kteří se na organizaci III. Srazu hasičských autoveteránů podíleli.

pplk. Jan Bradna, ředitel srazu

Bedřich Danda, předseda Klubu historických vozidel Praha
Sdílet