Pátek 26. unora 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Autotec 2006

Od 3. do 8. června probíhal na brněnském výstavišti Autotec, veletrh užitkových automobilů, autobusů, autodílů, nástaveb a vybavení pro servisy, a služeb. Autotec se koná ve dvouleté periodě, kdy se střídá s veletrhem osobních automobilů Autosalon.

Oproti předchozímu ročníku se na výstavišti sešlo více vystavovatelů (642) na ploše přes 85000 m2.

Začnu novinkami mezi lehkými užitkovými vozy – k vidění byly nové typy Iveco Daily, trojčata Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroen Jumper, Ford Transit, Mercedes Sprinter, VW Crafter, Mitsubishi Fuso Canter. Lákala i nová Škoda Roomster a studie policejní Škody Octavie RS. Nechyběli ani všichni výrobci nákladních vozů dostupných na českém trhu, Avia představila typ D120, Tatra motory splňující Euro 4, Daf novou vlajkovou loď DAF XF105 s novým motorem PACCAR MX. K vidění byly vozy s alternativními pohony, např. autobus Mercedes-Benz Citaro s vodíkovým pohonem.

V oblasti příslušenství pak jistě zaujali vystavovatelé z řad světelné techniky, dodavatelé ochranných rámů, navijáků, nástavby vyprošťovacích vozidel a další. K Autotecu patřil i bohatý doprovodný program, např. víkendový sraz kamionů Truckfest nebo tradičně polygon pro předvádění vozů v terénu. Zkrátka bylo se na co dívat.

Vraťme se ale k tomu, co bylo zajímavé pro hasiče a záchranáře. V pavilonu F měl velkou expozici TomCar, který přivezl do Brna všechny tři doposud vyrobené typy. Volkswagen přivezl sanitku na podvozku Transporter se vzduchovým pérováním zadní nápravy a skříňovou nástavbou firmy FD servis Praha, která použila sendvičový System Strobel. VRZ využívá technologii LED, sirénu ukryla firma pod maskou chladiče, vše od Whelenu, vzadu se nachází zábleskové majáky Hansch. Vůz je navíc vybaven vzadu couvací kamerou. Zdařilou sanitku představil také Sicar na podvozku MB Sprinter postavenou pro Pardubickou ZZS. Nejzajímavějším záchranářským exponátem byl ale bezesporu nový návěsový modul Pražské ZZS, který vystavovala firma KOV Velim. Tento záchranný modul dokáže fungovat jako samostatná a soběstačná jednotka na místech větších mimořádných událostí.

Zajímavá byla expozice společnosti Eltrans Liberec, prodávající ruské vozy Gaz. Přestože je z nich cítit místo původu, lze je považovat za zajímavou alternativu např. pro dosluhující DA Avie. Vozy se vyrábí jako mikrobusy, dodávky nebo valníky, motory jsou vyráběny v licenci Steyer. Eltrans již dodala jeden sedmimístný typ Gazelle SDH v libereckém kraji a dovezla i vůz s APP II Delfín. Hlavní devizou vozů GAZ je samozřejmě nízká cena.

Na volné ploše se pak nacházela Cas 24, Renault Midlum 4×4 s polskou plastovou nástavbou Wawrzaszek. Aby byl výčet ryze hasičkých vozů úplný, musím doplnit ješte kontejnerový nosič CTS Okřínek s hydraulickou rukou HMF na šestikolovém podvozku MB Actros v barvách Správy státních hmotných rezerv, Avii D90 s dvojitou kabinou pro dostavbu CAS 16 a Ford Maverick, určený jako záchranářský vůz pro sportovní akce. A nakonec nejzajímavější exponát – Mercedes Benz Actros s vyprošťovací nástavbou EMPL. K tomuto Mercedesu, stejně jako Gazu, se vrátíme samostatným článkem.

Text a foto: Jaroslav Šorf
Sdílet