Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči – koordinátoři cvičili vyprošťování zraněných z vozidel

Ve Školícím středisku Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje (dále jen „HZS JmK“) Tišnov se ve dnech 25. – 26. dubna uskutečnilo instrukčně metodické zaměstnání zaměřené na vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel. 

Zaměstnání bylo určeno pro koordinátory vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel všech 26 požárních stanic HZS JmK. Výcviku se zúčastnili také lektoři Školního a výcvikového střediska HZS ČR.


Dvoudenní zaměstnání bylo rozděleno do několika bloků. V teoretické části se hasiči seznámili s alternativními pohony u vozidel zejména na elektrický pohon, bezpečnostními prvky u vozidel a taktice při záchranných pracích u dopravních nehod.

Díky pomoci firmy Hošek Motor a.s. byly 26. dubna v dopoledních hodinách připraveny k prohlídce osobní automobily s alternativními pohony a sortiment nákladních vozidel a autobusů.

Zaměstnanci firmy v čele s paní ředitelkou Ing. Mgr. Andreou Ungerovou připravili pro hasiče přednášky k seznámení s koncernovými vozidly a jejich komponenty, a zejména informace důležité pro hasiče jako je přístup do vozidel, umístění a odpojování autobaterie, vysokonapěťové části u elektropohonů, bezpečnostní prvky apod.

Všichni přítomní dostali tištěné a elektronické materiály, které budou sloužit pro odbornou přípravu hasičů na všech 26 stanicích HZS JmK. Během návštěvy se zaměstnanci firmy Hošek Motor a.s. o hasiče po všech stránkách vzorně starali.


V praktické části zaměstnání, která se uskutečnila v areálu Státní správy hmotných rezerv Tišnov, si hasiči koordinátoři pro vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel vyzkoušeli použití technických prostředků při simulaci nehod nákladních vozidel s osobními automobily a autobusu.

Byla pro ně připravena řada scénářů, které se mohou u dopravních nehod nákladních vozidel a autobusů vyskytnout a se kterými si museli poradit.

Konstrukce nákladních vozidel a autobusů je mnohem tužší než u osobních vozidel a proto si hasiči vyzkoušeli různé taktické postupy při odtahování čela kabiny od zraněné osoby, stříhání sloupků nebo vytvoření přístupu do autobusu přes střechu.

Při výcviku byl využit speciální technický automobil s rozšířenou výbavou z požární stanice Lidická. Automobil disponuje množstvím technických prostředků jako jsou hydraulické tyče, nůžky, rozpínací válce, pneumatické vaky, mečové pily a mechanické nářadí. Při použití vyprošťovacích zařízení byla využita mj. i hliníková plošina, která umožňuje lepší manipulaci a přístup ke kabině nákladních vozidel ve větší výšce.


Problematika vyprošťování je důležitá vzhledem k tomu, že Jihomoravský kraj protínají páteřní dálnice a rychlostní komunikace D1, D2, R52 a R46 s hustou dopravou a množstvím nehod. Prioritou jednotek požární ochrany (dále jen „JPO“) je u dopravních nehod záchrana osob – tedy vyproštění a poskytnutí první předlékařské pomoci.

Moderní vozy disponují mnohem tužšími materiály a proto je nutné, aby se hasiči seznamovali s novými trendy, prvky a materiály tak, aby případná pomoc byla co nejefektivnější.

V období od 1.1. do 27. 4. 2012 JPO v Jihomoravském kraji zasahovaly u 409 dopravních nehod, z toho ve 40 případech musely vyprostit osoby z vozidel za pomocí technických prostředků. Celkem bylo u těchto nehod 16 osob usmrceno, 352 osob zraněno, zachráněno 223 a evakuováno 101 osob.

Zaměstnání připravil a vedl hlavní koordinátor za Jihomoravský kraj ppor. Ing. Ivo Jirásek z požární stanice Brno-Lidická.

por. Ing. Radek Miškařík
ppor. Ing. Ivo Jirásek
HZS Jihomoravského kra­je

Sdílet