Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Staronový pomocník na brněnském letišti – SIDES S 2000

Letištní speciál, vyřazený v Německu, ještě dobře poslouží českým letištním hasičům z brněnských Tuřan.

V předloňském roce převzal od České správy letišť letiště Brno-Tuřany do vlastnictví Jihomoravský kraj a pověřený provozovatel, společnost Letiště Brno a.s. přistoupila k postupné výměně poměrně zastaralého autoparku hasičského sboru, který nevyhovoval bezpečnostním normám ICAO. Do té doby měli hasiči k dispozici dvě CAS-32 T815, L101 CAS-K25 a malý RIV na terénním podvozku, dle informací původem z Prahy. Nově byl zakoupen Ford F550 RIV od polské firmy Sczeszniak a právě tento francouzský Sides S 2000.

Starší letištní požární automobil od francouzského výrobce Sides s označením S 2000 brněnští hasiči získali od jednoho z berlínských letišť (Tegel???), jeho rok „narození“ je 1984, přesto je stále ve velmi dobrém stavu, před prodejem prodělal GO motoru, převodovky a čerpacího zařízení. Jedinou opravou pak zůstala likvidace drobné koroze oplechování, se kterou si hasiči sami hravě poradili. Vozidlo tak čeká už jen na kompletní nový lak. Dle roku výroby je to téměř hasičský veterán, ale po téměř generálce je opět v dobré kondici…

Na první pohled působí Sides S 2000 mnohem impozantněji než třeba klasický Panther od Rosenbauera, dělají to zejména obrovská kola. Kabina je určena pro řidiče, který sedí uprostřed a jednoho hasiče, sedícího na pravé straně. Neobvyklá, avšak pro tento vůz charakteristická, jsou dvířka v zadní stěně kabiny, za kterými je několik schůdků vedoucích k lafetě. Oproti jiným letištním speciálům sloužícím v ČR – v Praze Ruzyni (Rosenbauer Panther 6×6, Simon Protector C4) – nemá S 2000 práškové zařízení. Model Sides S 2000 byl vyráběn v několika variantách a na některých vozech spolupracovala i německá firma Metz.

Podvozek: SIDES 38.700 6×6
Motor: SSCM Poyaud Diesel V 12.520 S 25
Objem válců: 20 950 ccm
Výkon: 530 kW
D x Š x V: 10 975 × 3050 × 3­850 mm
Celková hmotnost: 38 500 kg
Max.rychlost: 108 km/h
Zrychlení 0–80 km/h: 35 s
Voda: 14 000 l
Pěnidlo: 1 200 l
Výkon čerpadla: 6700 l/min při 12 barech
Střešní monitor: LMT 30/60 – 6000 l/min 100% výkon, 3500 l/min 50% výkon čerpadla
Dostřik monitoru: 75 m
Max.výkon pěna: 75 m3/min
Max množství pěny: 150 m3
Skrápěcí hlavice: 4 x pod nárazníkem, 2× mezi zadními nápravami, 125 l/min
Naviják pro první zásah: 25 m stálotvará hadice DN 25, 100 l/min

A že vám firma Sides nic moc neříká? Zde máte něco z její historie. Ta sahá až do roku 1951, kdy vznikla značka, resp. firma Société d'Extinction Scientifique, která se zabývala prostředky požární ochrany pro pařížskou oblast. Již několik let po svém založení vyrobila první pěnový hasící automobil pro letectvo a ropný průmysl. Tato firma se stala základem budoucí značce Sides. Ta vznikla v roce 1965. V roce 1970 se Sides stal členem SICLI group, a díky tomu se za méně jak 10 let polovina jeho výrobků produkovala pro zahraniční trhy. Dalším milníkem v rámci firmy je rok 1994, kdy Sides získal certifikát kvality ISO 9002 jako vůbec první francouzská značka v tomto oboru. V roce 2000 se Sides začlenil do mezinárodní skupiny KIDDE, tři roky nato získává i certifikát ISO 9001. V minulém roce se KIDDE group připojil ke gigantickému nadnárodnímu koncernu UTC (United Technologies Corporation). Ten sdružuje např. značky Sikorsky – výrobce vrtulníků, Pratt & Whitney – výrobce leteckých motorů atd. V rámci koncernu funguje divize UTC Fire & Security, název hovoří za vše. V ní je zapojena třeba firma Chubb a pochopitelně i KIDDE se Sidesem. V současnosti je vlajkovou lodí značky Sides, sídlící na adrese 182 rue de Trignac – BP 146 – 44603 SAINT-NAZAIRE Cedex FRANCE, letištní hasící automobil s označením S 3000 (ano, je to volný nástupce zde představovaného typu S 2000…), který se vyrábí v několika variantách. Kromě letištních speciálů je ve výrobním programu této francouzské firmy také celá řada požárních automobilů pro průmysl, armádu a civilní hasiče. Sides dále vyrábí požární čerpadla, letištní hasičské výcvikové trenažéry a další příslušenství.

Pro Požáry.cz Hynek Obroučka ve spolupráci s Václavem Porkátem

Foto a info: Hynek Obroučka, Sides, web
Sdílet