Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Heavy Rescue 56

Vyprošťovací automobil losangeleských hasičů – Kraken po americku.

Na požární stanici Los Angeles City Fire Department číslo 56, která se nachází od 11. srpna 1924 na adrese Rowena Avenue 2838, resp. 11. ledna 1989 nově otevřená budova č.p. 2759, je kromě cisterny dislokován i speciální vyprošťovací automobil na třínápravovém podvozku Peterbilt s nástavbou renomované firmy Century – Legendary Leadership. Nyní jsou tam vlastně třetí rok již dva tyto automobily. První Heavy Rescue 56 pochází z roku 1995 a v roce 2003, kdy za něj přišel nový vyprošťovák, tak byl dán jako záložní. Nový Heavy Rescue 56 je pro laika rozpoznatelný jedině v tom, že oproti starému má místo hliníkových roletek, které kryjí skříně s vybavením, namontovány dveře.

Oba automobily jsou jakousi obdobou našeho vyprošťovacího automobilu AV 30 na osmikolovém „jezevčíku“ Tatra 815, u HZS hl. m. Prahy volně přezdívaného „Kraken“. Americké VYA mají stejně jako pražský či plzeňský „Kraken“ také jeřáb, i když vozy LAFD jej mají s větší nosností. Starší má 40 tun, současný model 45 tun. Ramena jeřábů se dají otočit o 360° kolem své osy. V zadní části jsou rovněž namontovány tzv. brýle na odtah automobilů. Ty mají u obou vozů LAFD maximální nosnost 36 tun. Na vozidlech pochopitelně nechybí ani silný lanový naviják, starší typ má tažnou sílu 20,5 tuny, současný ještě o 2 tuny více.

Záložní automobil je postaven na podvozku Peterbilt 377 A/E s pohonem 6×4 a motorem Cummins, typ N14–460E o síle 460 koní při 1700 ot/min, převodovka pochází od firmy Eaton-Fuller, typ RTLO-16618A – 18 rychlostí vpřed, 4 vzad, nápravy Meritor. Odtahové brýle jsou od firmy Century, model Super Duty (což je označení celé nástavby) o nosnosti 36 tun, jeřáb je rovněž značky Century, typ 1040S, nosnost 40 tun.

Současný výjezdový je rovněž Peterbilt, typ 386 UDC s pohonem 6×4 a motorem Caterpillar C 13 o síle 420 koní s převodovkou Allison, přední i zadní nápravy Dana Spicer. Nástavba je obdobná jako na starším, dnes záložním automobilu. Pochází od stejného výrobce, tedy Century. Má označení Super Duty 3. Brýle jsou o stejné nosnosti jako starší typ, jeřáb je typu SDU 9055 o nosnosti 45 tun. Vzpory VYA jsou ve střední a zadní části nástavby a vysunují se do boku a pod vozidlo. Co do nosnosti, jsou na tom oba vozy tedy téměř stejně, jen nový typ je pochopitelně modernější, má snadnější ovládání, strojníkovi pomáhá i počítač. Nástavba je celkově lépe řešena, což je pochopitelné. Osádku u vozidel Heavy Rescue 56 ® tvoří dvojice hasičů.

Foto a info: Peterbilt, Century, LAFD, lafirephotos.com, EMTbravo.com, Code2high.com, Glenn Morson, web, firetatra.unas.cz.
Sdílet