Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

HZS Arcelor Mittal Ostrava a.s. letos oslavuje 60 let od svého vzniku

Závodní požární útvar NHKG n.p. předchůdce dnešního Hasičského záchranného sboru podniku ArcelorMittal Ostrava a.s., byl zřízen v červnu roku 1952 pod názvem Požární útvar NHKG n.p.

Jeho náplní bylo zajišťovat ochranu před požáry a v neposlední řadě také požární dozory při samotné výstavbě nově vznikajícího podniku. První požární družstvo vzniklo příchodem hasičů z požárního útvaru Vítkovických Železáren, kteří přišli sloužit do nově vznikajícího provozu, který měl původně být jižním závodem Vítkovických Železáren. To se ještě nepočítalo s tím, že v tomto prostoru vznikne samostatný závod s úplnou hutní výrobou (tj. s vysokými pecemi, ocelárnou a dalšími navazujícími provozy).

K osamostatnění závodu došlo až 31. prosince 1951, kdy byl zřízen národní podnik Nová huť Klementa Gottwalda se sídlem v Ostravě-Kunčicích. V letech 1960–1975 zde také sloužilo družstvo žen, které převážně zajišťovalo požární dozor při pracích s otevřeným ohněm na jednotlivých provozech s vysokým požárním nebezpečím. Toto družstvo žen však postupně zanikalo a v 80. letech již u útvaru sloužili jen jako dispečerky a svačinářky. Po té k útvaru nastupovali již výhradně muži. V současné době zde slouží již jen jedna žena a to na operačním středisku jako dispečerka.

První požární zbrojnice sídlila na závodě Autokola v prostoru staré pošty, nyní firma SEKOS hospodářské středisko, a měla celkem tři garážová stání s vozidly Praga RN. Sloužilo se zde na 3 směny A,B,C- 24 hod. služba a 48 hod. volno.

Druhé stěhování požární zbrojnice proběhlo do náhradních prostor v závodě 5 Autodoprava. V roce 1971 se sloužilo na 4 směny A,B,C a D- 24 hod. služba 72 hod. volno. Na jednotlivých směnách sloužilo postupně od sedmdesátých let 20 až 25 zaměstnanců. Po výstavbě nové požární zbrojnice na ulici Vratimovské se útvar stěhoval již naposledy.

Nová budova již byla stavěna pro požárníky, kteří využívali garážové prostory a první patro. Jednotka v této budově sídlí dodnes. Tehdejší technika do roku 1974 byla především tvořena vozidly Praga RN.

Jednalo se o vozidla:
Protiplynový automobil PRN-benzín
CAS-1,5 m3 vody PRN
Čerpací vůz PRN s 2 x PS8
Elektrický vůz PRN prostředky pro práci s el. proudem, osvětlovací prostředky
RTH-Kropící vozidlo
Renault Saviem
2 x CAS 32 Tatra-138
1 x CAS 16 Škoda 706 RTHP
Žuk skříňový
Nákladní vozidlo

Ve funkci velitel požárního útvaru se od založení sboru do současnosti vystřídali celkem 3 lidé.

  • Dřenzla Arnošt 1952 – 1974
  • Gros Zdeněk 1975 – 1990
  • Pěgřim Jan 1991 – do současnosti

V roce 1989 se společnost poprvé přejmenovala a to na Nová Huť a.s. V devadesátých letech se přejmenoval i požární útvar na Hasičský sbor a později na nynější Hasičský záchranný sbor.

Z důvodu evropských nařízení a směrnic se v roce 2001 změnila maximální délka pracovní doby na 12 hodin, a to znamenalo, že se muselo přejít z dosavadních 24 hodinových služeb a tří směn na dvanáctihodinové služby a zřídit tak další čtvrtou směnu D.

V roce 2003–2005 se společnost přejmenovala podruhé a to na ISPAT Nová Huť a.s. Technika byla již kompletně obměněna za vozidla převážně CAS-32 T-815, Liaz K 101, CAS-32 T148, prášková, plynová a sněhová Avia 30, PVP-27, PP-20, CAS-25 RTHP, A-30 Skříňová, nákladní Avia a zůstal starý Renault Saviem.

V roce 2005–2007 se společnost přejmenovala potřetí a to na Mittal Steel Ostrava a.s. Od července roku 2007 se společnost jmenuje ArcelorMittal Ostrava a.s., do současnosti.

Jednotka Hasičského Záchranného Sboru ArcelorMittal Ostrava a.s. zasahuje převážně na území svého zřizovatele a je začleněna do poplachového plánu města Ostravy v kategorii JPO-4. Dle potřeb může být povolána IBC i mimo svůj hasební obvod.

V současné době má jednotka na stanici k dispozici tuto techniku:

1 x CAS-32 Tatra-815
1 x CAS-40 Tatra-815
1 x CAS-24 Tatra-815 TERRNo1
1 x CAS-24 Liaz K-101
1 x CAS-32 Tatra-148
1 x Ford Transit VA
1 x Ford Transit VAN JUMBO TA-CH
1 x Avia DAEVO KHA 1000 kg. prášek, 360 kg. CO2
1 x Ford Transit-sanitní vozidlo RLP
1 x A-30 Sorbent
1 x Nafukovací člun YAM

V současnosti slouží jednotka ve čtyřech směnách, a to A,B,C a D, kde se zaměstnanci střídají v nepřetržitém cyklu po 12 hodinových službách. Slouží 12 denní, od 06 hod. do 18 hod. Druhý den tatáž směna slouží noční, od 18 hod. do 06 hod. následujícího dne. Po té následují dva dny volna.

Na jednotlivých směnách slouží v současnosti maximálně 14 zaměstnanců, z nichž je 12 připraveno na okamžitý výjezd k jakékoliv mimořádné události, jeden zaměstnanec zabezpečuje chod operačního střediska a jeden řidič výjezd vozidla lékařské pomoci (sanitka). Stanice HZS ArcelorMittal Ostrava a.s., se nachází v Ostravě Kunčicích na ulici Vratimovské v těsné blízkosti frekventované křižovatky ulic Rudná a Vratimovská.

Jednotka zasahuje především u technických zásahů, úniku ropných produktů, dopravních nehod, záchraně postižených osob v hutních provozech, ale také u požárů v těžkém průmyslu, kabelových kanálech a také v přilehlém okolí. Počet výjezdů jednotky ArcelorMittal Ostrava a.s, se pohybuje od 480–600 za jeden rok. Nejsou zde započítávány výjezdy sanitního vozidla RZP.

V areálu HZS je umístěna cvičná věž, kde jednotka složená z lezců nacvičuje záchranu osob z výšek a hloubek, dále cvičná nádrž na nácvik zásahu při úniku nebezpečných látek. Hasiči mají k dispozici posilovnu a běžecký ovál k udržování fyzické zdatnosti. Jednotka provozuje sanitní vozidlo RLP, se kterým řidič spolu s lékařem vyjíždějí na výzvu IBC (Integrované Bezpečnostní Centrum-Ostrava), především do areálu společnosti. Jednotka disponuje operačním střediskem s počítačovou technologií.

Robert Kuruc
zástupce VČ HZS AMO a.s

Sdílet