Pondělí 6. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Žalanech si za čtvrt milionu svépomocí repasovali Tatru 148

SDH Žalany Vám chtějí představit svou svépomocí zrepasovanou Tatru 148 CAS 32. Repase Tatry probíhala v rozmezí let 2007 – 2009, kdy se na ní podílelo střídavě celkem 15 členů SHD Žalany.

JSDH Žalany se nachází v okrese Teplice a je zařazena do kategorie JPO III.

Naší technikou je již zmiňovaná T 148 CAS 32 a AVIA A31, ročně zasahujeme u kolem 40 zásahů, kdy se převážně jedná o požáry a automobilové nehody (blízkost E 55).

Tatru 148 CAS 32 náš sbor dostal převodem z HZS Teplice, kdy sice byla schopna výjezdu, ale po delším rozhodování jsme se domluvili, na její kompletní rekonstrukci.

Nejprve jsme se poohlíželi po nabídkách specializovaných firem, ale došli jsme k závěru, především z finančního hlediska, že si auto opravíme sami v hasičské zbrojnici.

Repase vozidla jsme rozdělili do několika etap, kdy nejprve došlo k jejímu kompletnímu odstrojení od plechařiny, výměně nosníků, výroba nových úložných prostor, podle naších přestav, oprava a natření nádrže, lakování kompletu a dodělávání serepetiček.

Tatru jsme odhlásili z výjezdu a začali jsme na ní pracovat. Byly vytvořeny nové úložné prostory v přední části nástavby, zadní část jsme kompletně pozměnili a to tak, že jsme ji uzavřeli výklopnými dveřmi.

V zadní části je umístěno plovoucí čerpadlo HP 1200, 2 x dýchací přístroj Saturn D7, 100 l pěnidla, hydrantový nástavec a proudnice na pěnu. Dýchací přístroje jsou umístěny na speciálních zajíždějících lyžinách, které musely být objednány až z Francie.

Na bocích v horních policích jsou uloženy hadice B, C a D, ve spodních policích jsou proudnice, rozdělovač, přiměšovač, přechodky, nářadí a rezervní žárovky.

Na plošině u otočných proudnic se nachází 4dílný hliníkový žebřík, trhací hák a hliníková bedna se ženijním nářadím.

Po opravě plechařiny a výrobě úložných prostor přišlo na řadu kytování a finální lak. S tím nám vypomohl místní našinec a vozidlo nám v nové garáži hasičské zbrojnice nastříkal.

Byla nainstalována i nová světelná rampa (objednaná z ameriky, za dobrou cenu, ale s nesmírnými problémy na celnici, takže jsme na ní čekali cca rok), museli jsme také vyměnit přední okno a sedačky.

Nyní jen v kostce nové díly: veškeré osvětlení, ložiska v čerpadle, potrubí k otočné proudnici, zadní lemy nad koly, vzduchové filtry, výfuk, sanační lišta a hlavně ta největší položka – 10 kusů pneumatik.

Také byly použity nerezové zámky a většinou nerezový spojovací materiál. Suma sumárum nás tato rekonstrukce stála 2 roky života a cca 250 000 Kč.

Text a foto: Radek Starý a Petr Šikner, SDH Žalany

Sdílet