Středa 4. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Radotíně se hasiči stěhují do nového

Po šestatřiceti letech se profesionální hasiči v pražském Radotíně dočkali konečně vlastní nové stanice.

Profesionální jednotka zde vznikla z místních dobrovolných hasičů v roce 1970, tehdy ještě jako Okresní veřejný požární útvar okresu Praha – Západ. Své sídlo měli hasiči v objektu s místními dobrovolnými hasiči, kteří se značnou měrou podíleli i na zásazích profesionálů. Ti zde zpočátku sloužili v počtu dvou lidí na jedné směně. Postupně došlo k nárůstu počtu hasičů na dnešních jedenáct na směnu.

V roce 1974, kdy došlo k připojení obce Radotín k hlavnímu městu, se změnil i požární útvar a byl převeden do působnosti Požárního útvaru Národního výboru hlavního města Prahy jako stanice číslo 8. Smlouva PÚ Praha s dobrovolnými hasiči z 23. května 1975 platí v nezměněné podobě dodnes.

Od roku 1992 měla obec Radotín zájem na jiném využití objektu a začala zdlouhavá jednání o přesunutí hasičské stanice. Postupně bylo zvažováno několik objektů, až nakonec v listopadu 1999 byl pražským Magistrátem zakoupen objekt bývalého učiliště firmy Janka Radotín, v ulici V Sudech, v Radotíně. Ani pak ovšem ještě nebylo vyhráno a cesta k nové stanici byla teprve na začátku. V červnu 2000 byla připravena architektonická studie a o několik měsíců později stanoveny základní parametry stanice, která měla mít čtyři zásahová vozidla a člun a stav 15 hasičů na směnu. V následujícím roce byly z prostředků Magistrátu hlavního města Prahy zajištěny finanční prostředky a v prosinci roku 2002 zahájil úřad územní řízení.

Poté došlo opět k delší prodlevě, a teprve v červnu 2004 bylo po úspěšném stavebním řízení vydáno stavební povolení. Stavbě už nestálo nic v cestě a na podzim téhož roku začala demolice původních objektů na pozemku. Do listopadu stihla stavební firma připravit základy pro budoucí stavbu. Pak ovšem přišla další rána osudu. Stavba byla zastavena a muselo být vyhlášeno nové výběrové řízení na dodavatele. Znamenalo to přerušení výstavby na 10 měsíců. Obnovena byla v srpnu 2005, a to už se budovalo bez přerušení až do srpna 2006, kdy byla stanice zkolaudována.

Sídlit zde, kromě profesionálních hasičů, bude i Záchranná služba a prostory zde budou mít i dobrovolní hasiči. Na stanici budou zařazena čtyři zásahová vozidla a 11 příslušníků na směnu (stanice je zařazena jako P3), SDH Radotín v garážích umístí dvě výjezdová vozidla a ZZS zde bude mít dva sanitní vozy.

Jak vidíte, cesta k nové stanici nebyla vůbec jednoduchá a velký dík za úspěšné dokončení stavby patří řediteli HZS Praha plk. Gosmanovi, celému vedení pražských hasičů a v neposlední řadě veliteli stanice 8 kpt. Staňkovi, jimž všem za celou dobu jistě přibylo šedivých vlasů. Celou stavbu realizovala společnost Skanska a náklady se pohybují okolo 60 milionů korun.

Slavnostní otevření nové stanice se koná dne 9. září 2006 v 11 hodin.
Sdílet