Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový vyprošťovák v Benešově u Prahy

Starý jeřáb AJ 160 na podvozku Tatra 148 dosloužil, a tak se za něj musela najít náhrada. Zda-li je VYA – S1 Mercedes Actros 8×8/4 tím pravým, ukáže čas.

Na hasičské stanici v Benešově u Prahy byl dlouhá léta ve výjezdu zařazen automobilový jeřáb s označením AJ 160 na podvozku Tatra 148 s rokem výroby 1979. Za dobu jeho služby se zúčastnil mnoha zásahů. Ale jak se obecně říká, nikdo nemládne, tudíž ani hasičská technika. Postupem času začalo přibývat oprav a s tím se samozřejmě dostavil i nárůst finančních nákladů na jeho provoz. Vše vyvrcholilo letošní rok. Suma peněz na jeho opravy a údržbu neustále rostla, a tak bylo rozhodnuto, že to již není efektivní a jeřáb se vyřadil z provozu.

Několik týdnů se musela posádka benešovské požární stanice obejít bez toho typu techniky. Až měsíc srpen toto změnil. Dne 4. 8. 2006 byl předán k užívání nový jeřáb. On vlastně ani zas tak úplně nový není a ani jeřáb to není, jedná se totiž o vyprošťovací automobil Mercedes Actros VYA 30, který sloužil od roku 2004 resp. 2005 kladenským hasičům. Právě jim byl letošní rok zakoupen nový (stejný, avšak modernější). „Starý“ tak poslouží jiné stanici HZS Středočeského kraje, tedy Benešovu. V jeho hasebním obvodu je i dálnice D1, na které dochází k mnoha nehodám, u nich najde bohužel tato technika častokrát své využití. Po předání pak proběhlo zaškolení osádek a v současné době je již VYA 30 zařazen na výjezdu. Popřejme tedy benešovský hasičům, ať není často potřeba. a když už bude muset jejich nový přírůstek ve vozovém parku vyjet, ať slouží co nejlépe.

TTD VYA 30 Mercedes

Podvozek: Mercedes Actros 4150 V8
Nástavba: AV 30 – ČKD Mobilní jeřáby, Slaný
Rok výroby: 2004 (ve výjezdu leden 2005)
Osádka: 1 + 1
Délka: 11 680 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3950 mm
Celková hmotnost vozidla: 33 500kg
Motor: OM 502 LA.III/15
Výkon: 370 kW/503 koní/1800 ot./min.
Jeřáb: max. nosnost 30 t, max. vyložení 17.55 m
Naviják: tažná síla 20 t/200 kN, přes kladku 40 t/400 kN

Foto a info: Požáry.cz – Václav Porkát a Petr Svoboda

PS: Oba automobily jsou k vidění i na stránkách naší knihy Automobily ve službách českých hasičů, viz odkaz zde.
Sdílet