Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči zasahují u více než padesátky nehod denně, ročně po nich zachrání více jak čtyři tisíce životů

Zatáčka, světla auta řízeného opilým řidičem přímo v protisměru a pár metrů před námi. Velká rána, která zastavila čas. Lámání kostí, teplá krev stékající po všech částech těla, v kůži zabodané střepy skla.

Ilustrační foto

„A ticho. Jako v hrobě. Jen nemohoucnost, poslední naděje a chuť vykřičet na celý svět, že nechci zemřít.

Tak popisuje autonehodu Kateřina, která měla při vší smůle, to štěstí, že přežila.

„Hasiči byli na místě jako první, povídali si se mnou a přitom mě co nejšetrněji vystříhávali z plechového vězení, ve které se proměnilo naše auto“, dodává oběť dopravní nehody.


Jednotky požární ochrany během letošního prvního pololetí zasahovaly u 8 760 dopravních nehod, při kterých hasiči bezprostředně zachránili nebo evakuovali 3 351 osob. Při zásazích se vyskytlo 299 usmrcených osob a také 5 891 zraněných osob, jimž v mnoha případech poskytli předlékařskou­ pomoc.

Nejčetnější byly zásahy v prvním pololetí 2012 u dopravních nehod ve Středočeském kraji, a sice 1 400 dopravních nehod, nejméně v kraji Karlovarském, a sice 237.


Zeptali jsme se velitele stanice Beroun, Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje, mjr. Ing. Tomáše Hradila, na jeho zkušenosti se zásahy u dopravních ne­hod.

Jak vnímáte zásah u dopravní nehody, když víte, že každá doslova sekunda hraje více než důležitou roli?

Při jízdě ke každé nehodě si člověk musí stále připomínat a uvědomovat, že to nebude stejná nehoda jako vždy s rutinními úkony. I banálně vypadající nehoda dle nahlášení se může na místě zásahu stát komplikovaným zásahem – přítomností nebezpečných látek, množstvím či reakcí zraněných, přeraženým sloupem s elektrickým vedením, následnou další nehodou.

Co Vám při zásahu u dopravní nehody nejvíce komplikuje samotný zásah?

Velkou komplikací bývá už samotný příjezd na místo zásahu – nevytvořený průjezdný pruh pro složky integrovaného záchranného systému (IZS), riziko couvajících vozidel odstavným pruhem.

Pokud není dálnice úplně zablokována, pak nebezpečí představuje provoz okolo zasahujících složek IZS – rychle projíždějící vozidla, „diváci“ z vozidel v opačném směru.

Vyprošťování osob z havarovaných vozidel je sice rutinní práce, na kterou jsme cvičeni, ale mementem v paměti každého hasiče zůstává přítomnost zraněných dětí, stejně jako setkání s člověkem prohrávajícím svůj boj o život v průběhu vyprošťování. Pak, při těžkých vyproštěních jsou to i diváci z řad civilistů či novinářů, netrpělivost řidičů zablokovaných v koloně.

Co byste chtěl vzkázat všem, co v autě riskují a hazardují se svým životem i životy druhých?

Že záchranáři nejsou bohové, kteří je vždy ze všeho dostanou, při spoustě nehod je osudový „Černý Petr“ rozdán zúčastněným ještě před naším příjezdem. Přežijete-li nehodu, celý život se Vám bude ta osudová vteřina vracet se všemi následky a souvislostmi.


Statistika Hasičského záchranného sboru ČR

Hasiči denně zasahují u více jak pěti desítek dopravních nehod. Za posledních jedenáct let hasiči zasahovali u 216 785 doprav­ních nehod a každoročně při zásazích u dopravních nehod zachrání téměř čtyři tisíce lidských životů!

kpt. Ing. Ivana Svitáková
tisková mluvčí
Ministerstvo vnitra – GŘ HZS ČR
Sdílet