Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

„Viditelnost“ podle vyhlášky

Ve čtvrtek v ranních hodinách došlo na spojovací komunikaci mezi silnicí 1/9 Studánka – Rumburk a 2/263 Rumburk – Krásná Lípa následkem únavy, mikrospánku a protislunce k dopravní nehodě vozidla Škoda, při které vozidlo vyjelo mimo komunikaci a narazilo do návěstní tabule před křižovatkou.

Na místo se dostavila Skupina dopravních nehod PČR a zasahovalo zde vozidlo CAS25 K Liaz 101. Během zásahu došlo k další dopravní nehodě, při níž řidič dodávkového vozidla na horizontu stoupání v ostrém vycházejícím protislunci ZCELA přehlédl vozidlo hasičů a až na výkřik spolujezdce na poslední chvíli strhl řízení vlevo, ale nákladnímu vozidlu se již nestačil vyhnout. Celá nehoda byla tak rychlá, že kromě úhybného manévru nestačil řidič ani začít brzdit.

Při nehodě došlo v dodávkovém vozidle ke zranění spolujezdce, kterému zůstaly ve zdemolované kabině zaklíněny dolní končetiny.
Před použitím vyprošťovacího nářadí se však zraněnému podařilo opatrně nohy jednu po druhé postupně vyprostit a byl převezen na kontrolní vyšetření do nemocnice v Rumburku. Jeho velkým štěstím bylo, že se dle výpovědi nedlouho před nehodou ve vozidle připoutal!
Při nehodě byla zcela zničena přední část dodávkového vozidla, na vozidle hasičů došlo k poškození levé zadní části karoserie a roztržení vodovodní armatury.

Poznámka zejména pro zodpovědné osoby na GŘ HZS:

Nechci zde ani soudit, ani obhajovat řidiče, který způsobil dopravní nehodu, příčinou nehody však bylo zejména přehlédnutí vozidla hasičů, které bylo označeno přesně v souladu s platnou vyhláškou o označování vozidel jednotek PO v době výroby tohoto vozidla, která se až na výjimky mnoho neliší od současné právní úpravy. Podíváte-li se podrobně na poslední 17tou fotografii v galerii, z místa příjezdu dodávkového vozidla nebylo za aktuálního stavu počasí hasičské vozidlo téměř vůbec označené, resp. jediným varovným prvkem byl řádně zapnutý modrý rotační maják a částečně ztmaveným krytem (způsobený stářím). Z hlediska bezpečnosti (modrý maják byl z pohledu přijíždějícího řidiče zcela neviditelný, jelikož vzhledem ke svému umístění na střeše nástavby splýval se svitem protislunce) se jednalo o zcela běžné, nijak neodlišené a nepopsané odstavené nákladní vozidlo, vybavené stejnými reflexními prvky, jako běžné „nehasičská“ vozidla.

Z tohoto a dalších případů jasně vyplývá, že má-li hasičské auto tvořit jakýsi „ochranný“ štít zasahujícím hasičům v případě jakéhokoliv zásahu, běžně používané bezpečnostní prvky dané současnou legislativou jsou zcela nedostatečné a neúčinné. V případě, že totiž další zastavující vozidlo bude nákladní, či autobus, další účastníci nemají šanci se včas dozvědět o hrozícím nebezpečí, a jsou tak potencionální hrozbou zasahujícím osobám.
Abych nebyl jenom planým kritikem, znovu uvádím dva příklady, jak lze tuto situaci efektivně řešit, a to buď instalací dálniční návěsti jako na obrázku č. 18, nebo majákem umístěným na vrcholu stožáru osvětlení obr. 19.

O výraznějším reflexním polepu a umísťování majákových ramp a doplňkových světel zasahujících vozidel jak z přední, tak zadní strany a z boků již toho bylo napsáno dost, škoda jen, že zodpovědné osoby vůbec nepochopily smysl vypsané soutěže naším serverem a nevezmou si poučení ani ze sousedních zemí (obr. 20–22). Doufejme, že k pozitivní změně bude stačit jen provětrání úřednických kanceláří a nedojde ke změně třeba až při další nehodě, nedejbože třeba s nejhoršími následky.

Jiří Sucharda, hasiči města Varnsdorf
Sdílet