Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Majáky – část 3

Je zde další díl, ve kterém se budeme zabývat používáním a zneužíváním majáků.

Používání VRZu

Pokud se jedná o modré majáky (samozřejmě doplněné o VRZ), povolení použít stanovuje každá organizace samostatně. Účel oprávněného použití se přitom různí vzhledem k typu činnosti dané organizace. Zatímco hasiči a záchranka to má na každý výjezd, jiné organizace použití rozdělují (např. policie – příjezd na místo dopravní nehody, tísňová linka apod. ano, ale k vykradenému autu či bytu ne).

Dále se zde liší i způsob evidování takového výjezdu a samozřejmě systém kontroly. Takže hasiči ani záchranka o použití žádat nikoho nemusí a výjezd k místu případu je automaticky brán jako jízda s použitím VRZu. Záchranka pak samozřejmě podle stavu pacienta buď pokračuje, nebo ne. U policie o tomto rozhoduje velitel vozu s tím, že toto dává pouze na vědomí operačnímu středisku, které toto rozhodnutí pouze eviduje. Je to logické, protože
než by policejní hlídka, pokud by např. viděla páchat přestupek a nejdříve se měla ptát někoho, jestli maják použít, nebo ne, vysvětlovat důvody a okolnosti, a než by se dostalo svolení, už by zase nemusela nikam jet, protože přestupce by byl již dávno pryč. Zvlášť s našimi dokonalými vysílačkami. Pak např. dispečerovi dopravního podniku hl. m. Prahy to přímo nařizuje jeho operační středisko, které žádá o povolení svoje generální ředitelství. U každé další organizace je to různé, nicméně přibližně podobné.

Jednotlivé případy použití zde není třeba nějak dále rozebírat. Spíše bych se ale zaměřil např. na označování překážky silničního provozu na místě události.

V tomto případě mají hasiči samozřejmě dokonce za povinnost na místě případu nechat v činnosti majáky, případně doplnit jej žlutými výstražnými světly např. typu Elsec, Federal apod. U záchranky však ale asi tato povinnost není, jelikož často vidím sanitky stát u místa případu bez takového označení. No a v neposlední řadě pak musím zabrousit i do vlastních řad, protože velmi často se setkávám na silnicích s tím, že policejní hlídka u dopravní nehody nebo při silniční kontrole se snad dokonce bojí pustit maják (a pokud jsou na tom hodně dobře, i třeba Elsec), aby překážku silničního provozu označila. Takže se pak stane, že za horizontem ve tmě na vás „vybafne“ policejní auto a ještě nějaké jiné, což asi není tak úplně v pořádku.

Proč zapnout majáky na stojícím vozidle?

Důvody jsou tu asi tři. Když pominu vnitřní předpisy, prvním důvodem bude asi to, že se každý snaží především chránit sám sebe. S tím, co se v dnešní době děje na našich silnicích, je každé takové označení přímo nezbytné.

Bezohlednost, agresivita, nervozita a v neposlední řadě i stres u řidičů každým týdnem stoupá, takže není výjimkou situace, že stojíte na mokru u dopravní nehody, okolo hasiči, sanitky, policie, nehoda označená i kužely, policisté řídí dopravu a co minutu se při hvízdání klouzajících se pneumatik ohlížíte, odkud přijde rána a kam uskočit.

Dalším důvodem je tak trochu důvod vyplývající za zákona. Jednak označené vozidlo je vidět na delší vzdálenost a tím se snižuje riziko nehody, a dále mají řidiči ze zákona povinnost chovat se ohleduplně. Samozřejmě, opět podotýkám, že je to jenom teorie, ale slušný a ohleduplný řidič v okamžiku, kdy vidí blikat modrý maják, případně k tomu nějaká žlutá světla, má zpravidla dobrý časový prostor na zpomalení příp. na zastavení, má očekávat nečekané a předvídat nepředvídatelné.

Bohužel ale většinou mladí, ještě nevyježdění řidiči, kteří si o sobě myslí, že umí všechno a nad ně není (takových už je na hřbitovech), ještě přidá, aby se ukázali. Tím ovšem ohrožují nejenom sebe a další řidiče, chodce apod., ale samozřejmě i záchranáře na místě případu. Takový člověk si myslí, že když to projede, všichni si okolo budou myslet, že je to král silnic a velký frajer, opak je však pravdou, ale to se jim nedá vysvětlit.

Každopádně, ať je to, jak je to, v případě, že dojde k nehodě, alespoň si může člověk říct, že pro to udělal maximum.

Tady bych chtěl ještě apelovat na řidiče těchto vozidel, aby za jízdy výstražná žlutá světla a sváděcí rampy nepoužívala. Pominu-li fakt, že se to nesmí, je třeba si uvědomit, že se tím toto zařízení degraduje, protože řidič, který to každou chvíli vidí blikat na jedoucím autě, později při přiblížení k místu události ztratí vůči této signalizaci respekt a v domnění, že vozidlo jede, prostě nereaguje. A pak už může být pozdě. V tomto případě jsme sami proti sobě.

Zneužívání modrých majáků

Jedná se o problém především větších měst a jejich okolí. Nevím, jak je tomu jinde, ale pokud jde o Prahu, je to na denním pořádku. Zatímco u státní záchranky, hasičů a policie kontrolní systém (v Praze) funguje velmi dobře, s ostatními vozidly je to naopak.

Prvním problémem jsou některé soukromé zdravotní služby běžně používají majáky při převozu babiček z nemocnic domů, k dojetí si pro svačinu apod. Dokonce jsem i slyšel i názor jednoho saniťáka, že přece když je v koloně, tak tam nebude stát. No a oprávněnost odůvodnil tím, že to oznámil svému dispečinku. Omyl! Ani plánované převozy nejsou zpravidla případy, kdy lze modrý maják použít.

Samozřejmě netvrdím, že takto postupují všechny tyto zdravotní služby, ovšem je jich většina. I někdy na pohled z venku pěkné sanitky uvnitř často nemají ani základní vybavení, natož lékárničku. Nedej bože, když by pak při dopravní nehodě účastník zastavil náhodně projíždějící takovouto „sanitku“ a chtěl pomoc. To by se asi dočkal překvapení. Dále často je vidět, jak v houkající sanitce je jenom jeden člen posádky a kopa pacientů. Jak se potom můžou ještě odvážit tvrdit, že se jedná o akutní případy?

Těžko by řidič sám mohl řídit a současně ošetřovat pacienta. A to ani nemluvím o tom, že někteří ani netuší, co to je „profesní osvědčení“ a ani nemají základní zdravotnický kurz. Jeden se ovšem hádal, jelikož se domníval, že kurz první pomoci v autoškole zřejmě stačí. Já nevím, ale podle mého je to trošku málo.

Dále jsou zde samozvaní záchranáři. Opraváři počítačů dostali po dvou letech porušování těchto předpisů radši modré majáky schváleny a jezdí na ně častěji, jak celý pražský hasičský sbor dohromady. A nejsou to jen oni. Falešná sanitka, která slouží jednomu podnikateli na dopravu náhradních dílů do autoservisu, jezdí po Praze již několik let. Pak jsou tu různé rádoby zdravotnické služby, které ve skutečnosti žádnou takovou činnost nevykonávají a jenom prostě k projetí kolonou při dopravní zácpě si modrý maják pořídili.

A to ho často ani nemají povolený, vozy samozřejmě nevybavené. Jeden člověk z Jižního města si dokonce nechal u firmy F.C.S.Ambulance neoprávněně označit jako hasičské, s tím pak jezdil na majáky po Praze a neváhal si ani od stejné firmy nechat na auto umístit znaky pražských hasičů. Když se na něj přišlo, nejprve tvrdil, že je fanda do hasičů a že to má jako model, což samozřejmě byla lež a pravým důvodem byl zákaz řízení. Takže aby ho policie nestavěla, dal velké peníze na úpravu auta do této podoby. Jak je vidět, že některé firmy udělají pro peníze všechno. A takto bychom mohli pokračovat dál a dostali bychom se až třeba k bezpečnostním agenturám apod.

Zneužívání žlutých majáků

Ano, i k zneužíváním žlutých majáků dochází. A je to snad stejně časté, jako zneužívání majáků modrých.

Samozřejmě zde nejde o popeláře či nějaké pracovní stroje. Jde o různé silniční služby, bezpečnostní agentury a různé soukromé pohotovosti. K žlutému majáku si opatří VRZ a jsou až tak drzí, že vás v koloně vyhoukají a vyblikají natolik, že jim lidé uhýbají. Samozřejmě jde o peníze, protože čím víc aut opraví tím více peněz, nebo čím dříve jsou u „narušeného“ objektu, tím si jich zákazník více cení a zase jde o peníze. No a řidiči jsou už tak zblblí, že v dobré víře jim ještě uhýbají. Samozřejmě zase je to problém několika takových agentur, které ovšem pak kazí jméno i všem ostatním. Teď si asi říkáte, že byste takovému autu v životě neuhnuli a třeba ho naopak ještě zablokovali. Omyl! Dokonce i hasiči při návratu z případu málem sjeli ze silnice, aby je mohli pustit, v domnění, že jde sanitku. No a když si všimli, že je to bezpečnostní služba, tak už bylo auto před nimi a mizelo v dáli.

Důvody zneužívání modrých majáků

Samozřejmě hlavním důvodem je dostat se z místa „A“ do místa „B“ co nejrychleji. Žádné čekání v koloně aut, žádná starost s parkováním, prostě se to dá na chodník. Většinou jsou za tím peníze. Zatímco u soukromých zdravotních dopravních služeb se toto děje s tichým souhlasem vedení, u rádoby záchranářů je to absolutně mimo kontrolu.

Pravděpodobnost, že vás zastaví policejní hlídka je tak mizivá, že se tím ani nevyplatí nějak zabývat. No a při troše štěstí, při velké snaze ostatních řidičů se vám může i nějaký čas vyhýbat nehoda, takže proč se tím nějak trápit. Není výjimkou spěchání do práce, jízda na oběd nebo cesta z práce. Přece když celý den jste v práci, a tu práci ještě děláte pro lidi, tak nemůžete čekat na křižovatce, až vám padne zelená. To přece nejde.

Dalším problémem je například vjezd do objektů. Falešná sanitka projede do nemocnice a z ní vyveze cokoliv si vzpomene a ještě k tomu ochranka jí udělá cestu. V době, kdy se v Praze hlídala budova Svobodné Evropy, stačilo vzít nějakému sebevražednému atentátníkovi sanitku, rozjet jí a houkat, a ještě by mu tam otevřeli závoru, aby nepřijel pozdě. I americká tajná služba na toto půl roku po útoku na WTC přišla a na prvním výročí události kontrolovala všechna vozidla, i ta s majáky. Přitom na to mohli přijít dřív, stačilo se podívat k nám. Asi by jim slezli vlasy hrůzou.

No a v neposlední řadě jsou zde výhody v podobě neplacení dálničního poplatku, průjezdu zákazy vjezdu, projíždějí jednosměrných ulic v protisměru, parkování, rychlost apod.

Dokonce není výjimkou že takové vozidlo řídí osoba, která je držitelem průkazu ZTP-P, dále nemá např. „profesní osvědčení“, má zákaz řízení, je mladší 21 let atd.

Co s tím?

Samozřejmě zneužívání VRZu zcela logicky vede k nerespektování oprávněných vozidel. To pak můžeme křičet, jak chceme, mít auto jako diskotéku (a vozík s malou elektrárnou k tomu), dát si na auto třeba deset sirén a stejně řidiči neuhnou, stejně jim to bude jedno. Není divu. Poté, co řidič s autem vyskočí na chodník, aby uhnul houkajícímu vozidlu, a pak ujede pár set metrů a vidí, jak si posádka jde koupit lístky do kina nebo krabičku cigaret si vlastně řekne: proč já vůl riskuju poškození auta kvůli nějakýmu blbovi, co si jede koupit svačinu? No a samozřejmě on už nepozná, jestli to je taková soukromá sanitka nebo lékař spěchající třeba k ohroženému dítěti, zda se jedná o počítačové opraváře nebo o vozidlo policie, nebo o falešného hasiče se zákazem řízení nebo hasiče jedoucí k hořícímu bytu, prostě pro něj to je všechno stejné a dál to už neřeší.

Co tedy s tím? Problém je v tom, že současná právní úprava toto skoro nezná a ani prozatím neměla potřebu se tím nějak konkrétněji zabývat. Proto jsou za takové jednání stejné postihy, jako když si třeba nezapnete bezpečnostní pás.

V praxi vůbec nefunguje systém, že by se například zabavilo načerno namontované takovéto zařízení (klidně i s autem – alespoň by si to třeba rozmysleli) nebo dát takové právnické či fyzické osobě pořádnou pokutu, aby si to napříště rozmyslela. Ono když vám potom hrozí krach firmy nebo že se budete stěhovat pod most, každý by si to zřejmě dopředu pořádně rozmyslel.

Jako větší problém se toto téma projevilo o letošních povodních. Mraky vozidel, které jen tak jezdili po Praze – tu se podívat, jak stoupá voda, tu do práce apod. Absolutní nekontrolovatelnost vozidel, kteří takto vybavené nebo označené červenými kříži apod. jezdila do uzavřených zón, kde měla i například velmi dobrou šanci nerušeně rabovat z opuštěné byty a obchody.

V době povodní pak bylo zaznamenáno i několik vážných nehod rádoby záchranářského vozidla (např. na Jarově s chodcem havaroval Jeep údajně s modrými světly) atd. Dokonce se stala i situace, že poté, co došlo k dopravní nehodě, přijelo na místo vozidlo označené jako sanitka, z něj vystoupily asi dvě nebo tři osoby, představily se jako lékaři a zraněnému sundaly obvazy. Pak natočily jeho zranění, naskákaly do auta a rychle odjely. Večer se pak tyto záběry objevily na jisté televizi v hlavních zprávách.

Jenže doba se změnila. Ovšem s naší legislativou se zatím nic neděje.
Kontrola takových vozidel je velmi problematická, šance, že se nám podaří takové vozidlo zastavit přímo „při činu“ je velmi malá.

Samozřejmě uvítám vaše podněty, a to z celé ČR, a to v podobě videodokumentace a fotodokumentace se svědeckým potvrzením věrohodnosti, místu, datu a času takovéto události.

V případě, že budete něco takového mít, nebo jen poznatek, buď napište svůj např. telefonický kontakt do komentářů k článkům, nebo při kliknutí na jméno autora se dostanete na můj mail, případně cestou Luboše Samce pod kterýmkoliv článkem na tomto serveru. Podněty budeme brát na vědomí, případně je předávat i do jiných částí republiky příslušným orgánům nebo vám poradím, co s tím dál. Mohu vám zaručit anonymitu a telefonicky pak můžeme zkonzultovat případný další postup.


Odkazy na právní předpisy

viz. díl číslo 2

Odborný konzultant: M.Procházka
Sdílet