Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

RZA – Mercedes-Benz ATEGO 1328 AF 4×4/THT

Nový přírůstek v rozmanitém vozovém parku vojenských hasičů z letiště Praha-Kbely.

Dne 14.září 2004 byl THT Polička předán Armádě České republiky první rychlý zásahový automobil – RZA, který slouží k zajištění bezpečnosti letového provozu na letištích. RZA je určen pro resort MO k záchraně lidských životů při mimořádných leteckých událostech, k prvotnímu účinnému zásahu při hašení požáru do doby příjezdu hlavních požárních vozidel. Je konstruován na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz ATEGO 1328 AF 4×4. Na sklonku letošního léta se tohoto vozu dočkal i hasičský sbor vojenského letiště Praha-Kbely, a tak vám jej nyní představujeme.

Mercedes ATEGO, tedy rychlý zásahový automobil s dvounápravovým podvozkem, odstředivým vodním čerpadlem, s vodní nádrží o objemu 1200 l, s nádrží na pěnidlo o objemu 200 l a se zařízením pro rychlý zásah je oproti ostatním automobilům ze Kbel v červeno-bílém provedení. Má však poměrné dobré reflexní doplňky, zejména v zadní části, nicméně celkově dle mého názoru nedostačující. Jeho kabina je stejná jako u vozidel CAS Mercedes HZS hl. m. Prahy, tedy je v ní nedostatečný prostor pro vzadu sedící hasiče. Snad to kbelským hasičům vadit nebude, neb v něm při jízdě k zásahu naštěstí nestráví mnoho času. V sedadlech, resp. opěradlech jsou integrovány přetlakové DP Dräger, ale to je dnes klasická věc. V kabině, která je určená pro osádku 1+3, i když je automobil v provedení 1+5, dále najdeme RDST Motorola, ovládací skřínku VRZ – typ ELVY VOAZ, ruční svítilny Streamlight Survivor. Je v ní i ovládání monitoru Sidewinder model 8498 o průtoku 800 l/min při 10 barech, ten je umístěn v přední části vozu nad nárazníkem, v něm je namontován odnímatelný lanový naviják Ramsey o tažné síle 4000 kg.

Nástavba je typické poličkovské koncepce, tedy vyrobená z ocelových profilů a oplechována ocelovým pozinkovaným plechem za pomoci lepení. Je v ní celek sedm skříní na vybavení, které kryjí hliníkové roletky a v zadní části vyklápěcí dveře. Ty slouží i jako ochrana strojníka před nepřízní počasí. Na pravé straně nástavby, která mimochodem působí velmi prázdným dojmem (někdo by i řekl, že v ní vozí vzduch…a ne vybavení, ale je to přeci jen vůz RZA), se nachází sada vyprošťovacího zařízení Holmatro, vzduchové zvedací vaky Rubena, rozbrušovací a motorová pila, lékárna, naviják vysokotlaku se 60 m hadicí a pistolovou proudnicí + výtoková, přívodní a sací hrdla atd. V zadní části se nachází čerpadlo o jmenovitém výkonu 2500 l/min při 10 barech a 250 l/min při 40 barech. Regulace přimíšení pěnidla 0 – 6% je THTronic. Pod čerpadlem je umístěn ne zrovna ideálně vysouvatelný schůdek pro snazší přístup k ovládacímu pultu. V levé straně nástavby najdeme práškové hasící zařízení s hadicovým navijákem a zásobníkem na 200 kg hasícího prášku, hasící přístroje, hadice B a C + příslušenství, osvětlovací výsuvný stožár Teklite a elektrocentrálu Honda. Na horní plošině nástavby (střeše) najdeme koncový díl osvětlovacího stožáru, nastavovací žebříky a trhací hák. V nástavbě jsou z nerezu vyrobené nádrže na vodu a pěnidlo.

Podvozek Mercedes-Benz ATEGO 1328 AF 4×4 je přímo určen pro montáž hasičských nástaveb. Jedná se o dvounápravový typ, který má připojitelný pohon přední nápravy. Jako hnací agregát je namontován motor s typovým označením OM 906 LA o výkonu 205 kW, splňující emisní normu EURO III a automatickým 5-stupňovým převodovým ústrojím Allison MD 3060. Max. rychlost 12 000 kg vážícího automobilu je přes 105 km/h.

Vozidla ATEGO RZA jsou tzv. centrální zakázkou armády a jejich koneční uživatelé do jejich podoby nemohou nijak zasahovat, stejně tak i do podoby velké armádní cisterny ACTROS. Cena RZA je tajná.

Technická specifikace na RYCHLÝ ZÁSAHOVÝ AUTOMOBIL pro vojenská letiště AČR kategorie 5 RZA – Mercedes-Benz ATEGO 1328 AF 4×4 – typové označení THT Polička 3482 je ke stažení zde.


Sdílet