Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na 70 členů IZS nacvičovalo zásah při nehodě autobusu a favoritu na Uherskohradišťsku

„Na obchvatu u Kunovic je vážná nehoda autobusu a osobního auta s několika zraněnými a možná i mrtvými,“ takovou informaci dostali do vysílaček dnes ve středu 19. září po deváté hodině ráno policisté, hasiči, stejně jako členové rychlé záchranné služby.

Všechny složky Integrovaného záchranného systému okamžitě začaly vyjíždět k místu nehody na nejfrekventova­nějším úseku tranzitní silnice I/50. Po příjezdu na místo si mohli všichni příslušníci IZS částečně oddechnout: zjistili, že jde o simulaci nehody, kdy zranění jsou namaskovaní figuranti (studenti uherskohradišťské střední zdravotnické školy).

Po zjištění, že nejde o reálnou nehodu, ale museli všichni napnout své síly a pracovat tak, jako by se jednalo o reálnou situaci. Důsledný nácvik koordinovaného zásahu byl cílem této simulace.

Záchranná služba třídila a ošetřovala zraněné, hasiči mimo jiné vyprošťovali cestující z autobusu a přenášeli je do vyčleněného obvaziště a do sanitních vozů. Policisté zajišťovali místo nehody kvůli bezpečnosti provozu a také jako místo činu, na němž zjišťovali totožnosti všech cestujících v autobuse i v osobním autě.

Policisté samozřejmě zjišťovali od „přeživších“ cestujících i informace o okolnostech, za kterých se nehoda stala. Od řidiče favoritu ani autobusu se nic nedozvěděli, neboť ti při nehodě „zahynuli“.

Vzhledem k rozsahu a závažnosti nehody byl zřízen štáb a určen velitele zásahu, jímž byl důstojník hasičského záchranného sboru, který celý zásah koordinoval.

Hasiči museli vysadit okna autobusu, aby mohli vyprostit a vynést „zraněné“. Následně rozřezali část stěny autobusu pro vyproštění „mrtvých“. Při nehodě bylo „usmrceno“ sedm lidí v autobuse včetně řidiče. V osobním autě „zemřel“ jeho řidič a spolujezdec byl „zraněn“.

Z třiadvaceti cestujících v autobuse bylo dále „zraněno“ patnáct osob, z nichž devět těžce a pět lehce. Při vyšetřování okolností nehody se „prozatím“ zjistilo jen to, že řidič osobního auta přejel s favoritem plynule do protisměru, kde čelně narazil do linkového autobusu.

Na sedmdesát členů IZS téměř tři hodiny zasahovalo a tak nacvičovalo spolupráci při simulaci nehody, aby při případné reálné nehodě byl zákrok všech zasahujících bez jakéhokoliv zádrhelu.

I když celé cvičení ještě není podrobně analyzováno a vyhodnoceno, na místě bylo evidentní, že všechny složky IZS spolupracovaly bez jakýchkoliv problémů a zasahující lidé přesně věděli, co a jak mají dělat.

Při ukončení tohoto zásahu se mohlo s opravdovým ulehčením konstatovat: „Při této dopravní nehodě nebyl nikdo usmrcen ani zraněn!“

por. Mgr. Aleš Mergental
Policie ČR

Sdílet