Neděle 28. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS/TA – Volvo FM 9 380 4×2

Speciální zásahový automobil oblastních hasičů švédského Göteborgu, na který by byl pyšný nejeden sbor i u nás.

Hasičský záchranný sbor oblasti Göteborg (Räddningstjänsten StorGöteborg) má od loňského roku k dispozici speciální požární automobil s označením „záchranná jednotka 1113“ (räddningsenhet 1113). Oproti jiným podobným vozidlům ve Švédsku se toto Volvo liší v mnoha ohledech. Kromě klasických zásahů je předurčeno pro komplikované záchranné a vyprošťovací práce při nehodách velkých dopravních prostředků – tramvaje, kamiony, autobusy apod. Tomu odpovídá jeho vybavení. Vozidlo je rovněž zařazeno do systému „Trafik 3“, což je nová taktika rychlého vyprošťování osob, kterou vyvinul právě hasičský sbor Göteborgu. V současné době je tento speciál zařazen ve výjezdu na požární stanici Möldnal.

Vozidlo je vyrobené podle koncepce BAS švédského Úřadu požární ochrany za spolupráce Svazu obcí. Vozidla koncepce BAS mají standardně prodlouženou kabinu, pod kterou je uprostřed vozu namontováno čerpadlo, elektrocentrálu napevno zabudovanou v nástavbě, osvětlovací stožár, nezávislé topení kabiny i nástavby atd. Výrobci požárních vozidel, pokud chtějí vyrábět automobily koncepce BAS, musí splnit řadu speciálních a přísných požadavků jako např. 15-ti letá záruka na výrobní vady, funkčnost nástavby i při –30°C apod.

V případě tohoto Volva se jedná o třídu BAS II DL, která je jednou z pěti typových tříd těchto koncepcí. Vozidlo je postaveno na podvozku VOLVO FM9 380 4×2 s automatickou převodovkou. Nástavbu vyrobila firma Autokaross Rescue Systems AB v roce 2005. V ní najdeme kombinované čerpadlo Ruberg R30 o výkonech 3000 l/min při 10 barech – nízkotlak, 250 l/min při 40 barech – vysokotlak. Čerpadlo je klasicky „BASovsky“ umístěno uprostřed vozu pod kabinou za motorem a převodovkou. Vodní nádrž je o objemu 2000 l a pěnidlová na 400 l, obě jsou vyrobeny z plastu. Samotná požární nástavba je vyrobena z eloxovaného hliníku a je rozdělena na celkem 8 skříní (po třech s roletkami na bocích a v zadní části je dvojice výklopných dveří). Vnitřní plochy nástavby tvoří hliníkové panely X-ponent, sloužící na uložení vybavení. Na střeše nástavby jsou umístěny hliníkové bedny, přístupné jak ze země, tak samozřejmě i ze střechy. Jsou v nich žebříky a další výbava.

Na levé straně nástavby (obr. 4 – pvní skříň) se nacházejí hadice 42 a 76 mm, proudnice, rozdělovače a další armatury, dále protichemické obleky, prostředky pro zdvihání tramvají. Prostřední skříň obsahuje prostředky pro zásah na vodní hladině a ruční hasící přístroje, v zadní skříni je umístěno vybavení pro zásahy v toxickém prostředí či kouři – dýchací přístroje, vyváděcí masky Revitox, rovněž také zámečnické nářadí, sekyra, hadice 42 mm, armatury a další drobné věcné prostředky (dřevěné klínky, tyče atd.).

V zadní části nástavby (obr. 5), levá skříň, je umístěna sada vyprošťovacího zařízení Holmatro – 2× nůžky, rozpínák a 2× rozpěrný válec. Oboje nůžky, rozpínák a jeden válec jsou trvale připojeny ke dvěma pohonným jednotkám, které jsou zabudovány ve střeše nástavby. V polici nad vyprošťovacím zařízením se nachází přenosná pohonná jednotka Holmatro s hadicí pro případy, kdy je potřeba zařízení použít ve větší vzdálenosti od vozidla. V pravé skříni, resp. v její horní části, se nachází naviják vysokotlaku, ovládání čerpadla a kontrolní panel funkcí nástavby. Ovládání čerpadla a dalších funkcí nástavby jako např. stav hladiny v nádržích, tlaky, parkovací kamera, je prováděno přes elektronický systém CanBus. V prostřední polici jsou umístěny hadice, armatury a lafetová kombinovaná proudnice. V dolní části jsou sací a výtlačná hrdla čerpadla.

V pravé části nástavby (obr. 6), zadní skříň, se nachází složená pracovní plošina, která se používá při vyprošťovacích pracích u vysokých kabin kamionů. Kromě ní je zde hydrantový nástavec a různé nářadí (kleště, páčidla, sekyry). Prostřední skříň je tzv. nářaďová. Je v ní nejrůznější ruční nářadí na elektrický či aku pohon, motorová pila a rozbrus. V první skříni jsou pneumatické zvedací vaky, přetlaková ventilace, odsavač kouře, ponorné čerpadlo, cívky prodlužovacích kabelů, pracovní osvětlení, podpěry a velký teleskopický rozpínák. Rovněž jsou zde zásuvky 220V, napájené z elektrocentrály, která se nachází na střeše nástavby, a také ovládání osvětlovacího stožáru.

Pro snazší přístup do skříní je celá nástavba výškově stavitelná. V případě potřeby se může spusit přes ovládací panel o 20 cm níže!

Kabina Volva je velmi prostorná a dokonce i delší než konkurenční „velká bouda“ CP 31 Scania. Volvo má uspořádání posádky 1+4 – velitel družstva + strojník + trojice hasičů. V její přední části (obr. 7) je konzole s terminály pro radiokomunikaci a display počítače. Kromě satelitní navigace je zde integrována kamera, umístěná na zadní části nástavby, zařízení pro příjem a odesílání datových zpráv ohledně stavu zásahu. Mimo této konzole tady najdeme menší pracovní plochu velitele družstva, přihrádku s dokumentací a explozimetr.

V zadní části kabiny (obr. 8 a 9) jsou tři sedadla s integrovanými držáky dýchacích přístrojů Interspiro Spirolite-Twin s kevlarovým nosičem a dvěma kompozitními láhvemi. Sedadla jsou mimo jiné vybavena tříbodovými bezpečnostními pasy v červené barvě. Pod sedadly se v tubusu nalézají výstražné trojúhelníky s textem „nehoda“ pro rychlé označení místa události. Před řadou sedadel se nachází několik skříní, v nich jsou uloženy např. ruční svítilny, termokamera a různé drobnější nářadí.

Vedle zadních dveří kabiny se nachází skřínka (obr. 10), v níž je uloženo vybavení pro předlékařskou pomoc. Součástí této výbavy je i defibrilátor. V přední části kabiny je umístěn lanový naviják (obr. 11) s tažnou silou 3,8 tuny a délkou lana 30 m. Naviják je uložen v hliníkové skříni, tak je tomu u většiny skandinávských vozidel.

Na kabině vozidla je namontováno výstražné zařízení typu ViewPoint Vector a čtyři přídavná modrá světla. V případě zapnutí VRZu blikají kromě modrých světel i čtyři ze šesti přídavných světlometů. Okolo celé nástavby jsou umístěna oranžová varovná světla, které doplňuje v rozích a zadní části několik dvojic modrých světel. Rovněž vrchol osvětlovacího stožáru je osazen výstražným majákem modré barvy. Předek a strany vozidla (obrysy nástavby, textová pole, spodní hrany rolet) jsou polepeny reflexní folií bílé, modré a červené barvy. Dveře v zadní části nástavby jsou polepeny reflexní folií v kombinaci červeno-žluté barvy.

V letošním roce obdržel hasičský sbor Göteborgu další obdobné vozidlo systému „räddningsehet Trafik 3“. Tentokrát je nástavba umístěna na podvozek Scania P380 LB 4×2 s kabinou CP 31. U této Scanie bylo provedeno několik změn v barevném provedení – bílá barva je nahrazena žlutou a na bocích nástavby je dobře viditelná červeno-žlutá šachovnice, známá z britských požárních automobilů. Rovněž je mírně upravena podoba vybavení – jako vyprošťovací zařízení slouží sada Holmatro typu Core-system, což je v současné době zřejmě nejmodernější zařízení na světě. Tato Scania je zařazena na výjezdu požární stanice Angered.

Poznámka: Tento článek vznikl díky informacím, které shromáždil pan Stefan Bergsten, který je rovněž i vlastníkem autorských práv k fotografiím, jež zde publikujeme s jeho souhlasem. Tímto mu patří velké poděkování za poskytnutí zajímavého materiálu pro účely tohoto článku pro server www.pozary.cz.

Překlad a doplnění dalších informací: Jiří Trnka ve spolupráci Václava Porkáta (red.pozary.cz).

Sdílet