Čtvrtek 2. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Automobilový jeřáb Tatra 815 AD 20 T drážních hasičů v Liberci dostal nový nástřik a nové úložné prostory

Autojeřáb technického označení AD 20 T na podvozku vozidla Tatra 815, který slouží u HZSP Správy železniční dopravní cesty, s.o., na stanici v Liberci, prošel renovací v podobě nového nástřiku a lakýrnických prací.

Autojeřáb s rokem výroby 1989 slouží u libereckých drážních hasičů od roku 2003, kdy byl převeden od Českých drah, železniční stanice Liberec. Za tu dobu prošel drobnými opravami svépomocí šikovných hasičů, ale takto rozsáhlá renovace je širšího charakteru, kterou by si sami hasiči nebyli schopni provést vlastními silami.

Součástí obnovy vozidla je montáž drobných doplňků v podobě úložných prostorů pro vázací prostředky. Barevné prvky na vozidle jsou v reflexním provedení. Autojeřáb je samozřejmě zařazen ve službách Integrovaného záchranného systému, tudíž ho lze využít v rámci pomoci na vyžádání prostřednictvím KOPIS HZS Libereckého kraje na likvidace mimořádných událostí v celém kraji.

Technický popis

Typ AD 20 T je mobilní jeřábové zařízení se čtyřdílným teleskopickým výložníkem délky 21,3 m s možností montáže stavebního nástavce. Všechna pohybová ústrojí jsou poháněna hydraulicky.

Vozidlo je v kategorii silničních jeřábů značky ČKD s plně otočným vrškem (360°) a sklopným výložníkem, který umožňuje zdvihání a přemísťování břemen na měnitelném vyložení.

Maximální nosnost je 20.000 kg. Jeho použitelnost ve výkonové oblasti do 64 tm je velmi široká v nejrůznějších průmyslových oborech. Průběh nosností jeřábu má příznivou charakteristiku i na větších vyloženích.

Přednost spojená s podvozkem dává jeřábu provozně užitnou hodnotu i v těžších terénních podmínkách. Hydraulicky ovládané opěry rozšiřují použitelnost jeřábu i na terénu se sklonem, neboť jeřábovou nástavbu lze snadno vyrovnat v širokém rozsahu do vodorovné polohy.

Jeřábový rám se čtyřmi hydraulickými opěrami je upevněn na příčných nosnících podvozku. Motor automobilu pohání přes převodovou a redukční skříň dva hydrogenerátory, které jsou napojené na hydraulické obvody pro pohon jeřábových funkcí. s čtyřdílným teleskopickým výložníkem

Takticko-technická data jeřábu

  • Označení: AD 20 T
  • Pohon jeřábových funkcí: dieselhydraulický, přenos energie hydrostatický
  • Podvozek: automobil TATRA 815
  • Hmotnosti jeřábu
    • pohotovostní: 23 440 kg
    • celková: 23 600 kg
  • Rozměry v přepravní poloze
    • délka: 9 400 mm
    • šířka: 2 500 mm
    • výška: 3 850 mm
  • Rozchod kol
    • vpředu: 1 989 mm
    • vzadu: 2 500 mm
  • Výložník: teleskopický, čtyřdílný délky 7,8–21,3 m
  • Jmenovitá nosnost: 20 000 kg při vyložení 3,2 m
  • Úhel otáčení jeřábového vršku: 360° stupňů
  • Max. nosnost
    • 7,8 m na vysunutých podpěrách – 20 000 kg/3,2 m
    • 7,8 m na spuštěných podpěrách – 11 000 kg/2,0 m
    • 12,3 m na vysunutých podpěrách – 11 500 kg/5,3 m
    • 16,8 m na vysunutých podpěrách – 5 500 kg/5,3 m
    • 21,3 m na vysunutých podpěrách – 3 200 kg/10 m

Bc. Martin Ressl
HZS SŽDC Liberec
Zástupce velitele JPO

Sdílet