Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 20 Iveco EUROCARGO/SPEL Type II

Známý evropský podvozek ve službách novozélandských dobrovolných hasičských sborů.

Během uplynulých dvou let obdrželo několik dobrovolných hasičských jednotek na ostrově Nový Zéland nové cisternové automobily prvního výjezdu. Jsou postaveny na evropském podvozku Iveco EUROCARGO typ ML120E24DP s pravostranným řízením o rozvoru 5670 mm a celkové maximální hmotnosti 18 tun. Vozy mají prodlouženou kabinu, která je určena pro osádku 1+5. Co je však velmi zajímavé a dá se říct i v dnešní době neobvyklé, dýchací přístroje nejsou integrovány v opěradlech sedaček tak, jak je tomu běžné u většiny požárních automobilů na světě. Jistě se ptáte proč tomu tak je. Vysvětlení je prosté, 60 % pracovních úrazu u novozélandských hasičských sborů se stalo právě při vystupování z vozidla s nasazeným dýchacím přístrojem! Díky tomu se vedení sboru rozhodlo umístit dýchací techniku zpět do nástavby vozidla. Osobně by mě velmi zajímala statistika i z jiných zemí, zda jsou pracovní úrazy, zapříčiněné vystupováním hasičů z vozidla s nasazeným IDP, také častým jevem. Jinak kabina tohoto Iveca je standardní ostatním automobilům tohoto výrobce. Je v ní navíc umístěno de facto jen komunikační zařízení T2000 II NZFS, ve kterém je i ovládací prvek výstražného zařízení firmy Federal Signal. Jako hnací agregát je v podvozku umístěn motor – šestiválcový turbodiesel Tector F4A E24 o objemu 5,88 l a výkonu 240 koní při max. točivém momentu 810 Nm /1250–2100 ot/min. Převodovka je manuální, šestistupňová a pochází od firmy Eaton, model FSO-5206B. Šasi tvoří klasický rám, na kterém je upevněna celohliníková nástavba.

Tu vyrobila novozélandská firma SPEL, tedy Serco Project Engineering Limited. V nástavbě najdeme vše potřebné pro výkon služby v rámci vozidel prvního výjezdu. Tedy vyprošťovací zařízení Lukas, dvojici vysokotlakých hadicových navijáků o délce 60 m s turbo proudnicí britské značky Collins Youldon s elektrickým pohonem navíjení, ruční hasící přístroje, pneumatické zvedací vaky, ženijní nářadí, hadicové příslušenství, savice, lékárnu, izolační dýchací přístroje ve výklopných držácích o počtu 4 ks, stejný počet náhradních láhví IDP, motorovou pilu, rozbrus, kanystry s pěnidlem třídy A, přejezdové můstky, elektrocentrálu, osvětlovací stožár, přenosnou stříkačku, protichemické ochranné obleky, pláštěnky, klasické nářadí. Je zde pochopitelně i vodní nádrž a čerpadlo, umístěné klasicky v zadní části vozidla. Nádrž je o objemu 2000 l, kombinované čerpadlo pochází od firmy Darley, typ JME 500 a má jmenovitý výkon 2000 l/min při 10 barech a vysokotlak 250 l/min při 40 barech. Na nástavbě najdeme koncový díl výfuku a dvojdílný výsuvný žebřík, který se sundává snadno ze země za pomoci táhla. Žebřík pochází od britského výrobce AS Fire & Rescue Equipment. Tato firma dodala rovněž hliníkové roletky AS 2000 s podélným madlem, kryjící vybavení v nástavbě, a ještě další komponenty nástavby. Hydrantový nástavec je umístěn vpravo zvenku v zadní části nástavby, což umožňuje jeho snadnější použití. Vlevo je jednolampový osvětlovací stožár. V nástavbě najdeme rovněž velké množství nejrůznějších dalších odkládacích skříněk.

Barevné provedení Iveca odpovídá novozélandskému standardu, tedy červený základ včetně písmen s prvky žluté, na boku vhodně doplněný červeno-žlutým pruhem. Zadní část je velmi podobná britským požárním automobilům. Tvoří ji červeno-žluté protiběžné pruhy, na roletě kryjící čerpadlo, doplněné o velké žluté pole s červeným nápisem FIRE. Všechny žluté prvky jsou reflexní. Výstražné zařízení – rozdělená rampa ViewPoint – je červené barvy, přední a zadní světla doplňuje ještě čtveřice dalších na bocích nástavby. Vozidlo je tedy dobře viditelné.

Zbývá ještě uvést cenu tohoto požárního automobilu, který si novozélandští hasiči velmi pochvalují. Ta činí 380 000 novozé­landských dolarů, tedy cca 5 700 000 Kč, ale myslím si, že za tyto peníze by se u nás tento automobil nepořídil. Díky těmto vozidlům získala firma SPEL ocenění ve své kategorii v letech 2004–2005, které převzal osobně její ředitel, pan Keith Hansen.

Info a foto: Iveco, SPEL, Craig Love, Daniel Capon, Bill Ramsay, David Miller, Nigel Lilley, Peter Ashley, Derek Quinn
Sdílet