Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 60 SCANIA – ZHÚ AIRPORT BRATISLAVA

Po kbelském Ategu vám přinášíme další letištní speciál od firmy THT Polička/Plastisol, tentokrát na podvozku Scania, který je určený pro hasiče letiště hl. m. SR Bratislavy.

Letištní požární vozidlo je určeno pro hašení požárů pomocí vody, pěny, prášku a CO2 a je konstruováno v souladu s požadavky předpisu MDPT SR: L14/I příručka pro služby na letišti část 1 Záchranné a požární služby. Automobil je postaven na třínápravovém podvozku SCANIA a je vybaven odstředivým vodním čerpadlem, s vodní nádrží o objemu 8500 l, s nádrží na pěnidlo o objemu 500 l a se střešní otočnou proudnicí.

Technická specifikace CAS 60 THT Polička

PODVOZEK
- třínápravové šasi s trvalým pohonem všech kol, s průběžným rámem a s dobrou
průchodností v těžkém terénu
- typ podvozku: SCANIA P420 6×6
- výrobce: SCANIA ŠVÉDSKO

KABINA ŘIDIČE
- trambusová, celokovová, s oblým čelním sklem CP 16
- předsunuté řízení
- dvoudvéřová
- sklopná vpřed
- počet míst k sezení 1 + 1
- sedadlo řidiče výškově a podélně nastavitelné s opěrkou hlavy a tříbodovým
bezpečnostním pásem
- sedadlo velitele s integrovaným držákem jednolahvového dýchacího přístroje

MOTOR
Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, řadový, vodou chlazený s přímým vstřikem paliva HPI, s rozvodem OHV. Motor je vybaven omezovačem bílého kouře. Motor splňuje emisní normu EURO III. Výfukové potrubí je vyvedeno vpravo nahoru nad nástavbu.
Typové označení DC12 14 420
Počet válců 6
Max. výkon 420 hp (309 kW) při 1900 r/min
Max. kroutící moment 2100 Nm při 1050 – 1350 r/min

PŘEVODOVKA
Automatická 6-ti stupňová, s ručním voličem, s integrovaným měničem kroutícího momentu s uzamykáním
- výrobce Allison
- typ GA 852
Elektronické řízení společně s měničem momentu umožňuje v režimu PUMP and ROLL jízdu s vozidlem při proměnlivé rychlosti zachovávajíce plný výkon požárního čerpadla (při změně rychlosti vozidla je zachován plný výkon požárního čerpadla)

VÝSTRAŽNÉ SVĚTELNÉ A ZVUKOVÉ ZAŘÍZENÍ
Na kabině řidiče dva otočné majáky modré barvy a siréna s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení. V zadní části nástavby otočný maják modré barvy.
Na nástavbě dva otočné majáky žluté barvy se samostatným ovládáním.

NÁSTAVBA
Nástavba je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu o objemu 8500 l a pěnidlo o objemu 500 l. Vodní nádrž je vybavena zařízením, které zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím přeplnění. Dále je nádrž vybavena potrubím pro plnění z vnějšího zdroje se spojkami STORZ B75 na obou stranách. Nástavba je vybavena samonosnou podlahovou skupinou se dvěmi podélnými nosníky. S rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenášení nežádoucích sil do nástavby. Po obou stranách nástavby jsou prostory pro uložení příslušenství, které jsou zakryty hliníkovými roletkami. Roletkou je také zakryt zezadu přístupný prostor pro příslušenství. Horní plošina, která je přístupná pomocí žebříku na zadní stěně vozidla, je pochůzná a opatřená protiskluzným povrchem. Celá nástavba, včetně pevně vestavěných nádrží na vodu a pěnidlo, je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Použití tohoto materiálu má řadu výhod.

ČERPADLO
Ve skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo GODIVA umožňuje zásah při použití nízkého a vysokého tlaku. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem – aktivace ventilu nastává při 48°C. Čerpadlo je vybaveno automatickou pístovou vývěvou.

Technické údaje:
Nízkotlak 6 000 l.min-1 / 1,0 MPa
Vysokotlak 250 l.min-1 / 4,0 MPa

Ovládací panel v nástavbě obsahuje tyto ovládací a kontrolní prvky:
- manovakuometr
- manometr výtlaku čerpadla
- elektronický hladinoměr vody
- elektronický hladinoměr pěnidla
- ovladač otáček motoru
- ovládání výtlaků
- ovládání klapky DN 100 potrubí lafetové proudnice
- ovládací prvky přiměšování
- ostatní ovládací a kontrolní prvky
- osvětlení ovládacího panelu

Ovládací panel v kabině řidiče obsahuje tyto ovládací a kontrolní prvky:
- ovladač střešní lafetové proudnice
- manometr výtlaku čerpadla
- elektronický hladinoměr vody
- elektronický hladinoměr pěnidla
- ovladač čeření práškových nádrží
- ovládání bočních výtlaků
- ovládání trysek pod vozidlem
- ovládání klapky DN 100 potrubí lafetové proudnice
- ovládací prvky přiměšování
- ostatní ovládací a kontrolní prvky
Pozn. Rozmístění ovládacích prvků upřednostňuje ovládání z místa řidiče

PŘIMĚŠOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Přiměšovací zařízení sestává z proudových přiměšovačů, regulační klapky, elektronické regulace THTronic a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla.
Elektronická regulace umožňuje plynule volitelný rozsah přiměšování od 0 do 6%. Elektronická regulace je vybavena dvěma tlačítky pro rychlou volbu dvou přednastavitelných rozsahů přimísení (tyto přednastavitelné hodnoty jsou volitelné v celém rozsahu regulace). Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla. Nastavené procento přimísení je zobrazováno na displeji elektronické jednotky.
Regulovaný průtok pěnidla 4 až 360 l.min-1

ZAŘÍZENÍ PRO RYCHLÝ ZÁSAH
Ve skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí DN 25 v délce 40 m. Volný konec hadice je opatřen pistolovou proudnicí AWG s průtokem až 250 l/min s možností připojení pěnotvorného nástavce. Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru.

LAFETOVÁ PROUDNICE
Na střeše kabiny řidiče je namontována otočná lafetová proudnice AKRON, dálkově ovládaná. Na proudnici je možná předvolba 50 % nebo 100 %. Proudnice je vybavena deflektorem.
Pracovní rozsah otáčení: horizontálně –105° až +105°
vertikálně –15° až +45°
Ovládání: dálkově – z kabiny řidiče
ručně (nouzové) – z kabiny řidiče

Průtok vody, roztoku vody s pěnidlem
50 % 2 250 l · min-1
100 % 4 500 l · min-1
Dostřik max. 60 m

TRYSKY POD VOZIDLEM
Ve spodní části vozidla jsou namontovány 3 ks trysek pro ochlazování podvozku. Ovládání se provádí z ovládacího panelu umístěného v kabině řidiče.

PRÁŠKOVÉ ZAŘÍZENÍ
Celé zařízení se skládá z tlakového zdroje, dvou zásobníků prášku, řídícího ventilu, průtokového navijáku, ruční proudnice, ovládání a potrubí.
Technické údaje:
Obsah 2 × 100 kg
Typ hasiva BC
Délka hadice 30 m
Světlost hadice 25 mm
Dostřik 6 m
Dodávka pistolovou proudnicí 3 kg · sec-1

CO2 ZAŘÍZENÍ
Tvoří jej 2 lahve na CO2 dle normy ČSN 07 8515, které jsou uloženy v příčných lůžkách na rámu. Rám baterie lahví je svařen z ocelových profilů a je připevněn k podlaze vozidla. Konstrukce tlakových lahví je přizpůsobena pro používání ve vodorovné poloze. Lahve jsou na rámu připevněny pomocí třmenů, pákových převodů a šroubů s maticí. V hrdle lahve je našroubován ventil opatřený zpětným ventilem, zabraňujícím nežádoucímu přepouštění CO2 z lahve plné do lahve prázdné. Ventil je opatřen krátkou stoupací trubkou. Ventily lahví jsou opatřeny pákami, umožňujícími otevírání lahví.
Obsah lahví 2 × 30 kg
Světlost hadice 13 mm.
Délka hadice 30 m
Proudnice CO – 3
Dostřik 3 m
Dodávka hasiva 3 kg ·s-1

PROSTORY PRO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Prostory pro příslušenství jsou zakryty roletkami z hliníkových lamel. Vnitřní osvětlení se automaticky rozsvítí po vytažení rolety. Otevření je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče. Police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu.
Pro rozměrné požární příslušenství (savice, skládací žebřík, trhací hák, tažná tyč) jsou vytvořeny úložné prostory na střeše vozidla.

OSVĚTLOVACÍ STOŽÁR
Ve vozidle je umístěn výsuvný osvětlovací stožár TEKLITE TF 340 s elektrickým ovládáním naklápění reflektorů.
výsuv pneumatický
výška nad úrovní terénu cca 5000 mm
počet reflektorů 4 × 500 W

GENERÁTOR ELEKTRICKÉHO PROUDU
Ve vozidle je umístěn generátor elektrického proudu, který slouží jako zdroj elektrické energie pro osvětlovací stožár a pro přídavná zařízení. Spaliny od motoru jsou vyvedeny mimo prostor nástavby.
HONDA 4500
napětí 230 V
výkon 4,5 kW

BAREVNÉ PROVEDENÍ
- základní odstín červená RAL 3000
- nárazníky a blatníky – signální bílá RAL 9003
- na bocích nápis AIRPORT BRATISLAVA v bílém provedení

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka 9 150 mm (bez lafetové proudnice)
Šířka 2 550 mm
Výška 3 500 mm
Rozvor 3 600 + 1 350 mm
Podnápravová světlost 280 mm
Přední nájezdový úhel 30°
Zadní nájezdový úhel 30°
Přechodový úhel 18°
Pohotovostní 14 820 kg
Zatížení (posádka, voda, pěnidlo) 9 180 kg
Celková hmotnost vozidla 24 000 kg
Nosnost náprav – přední náprava 8 000 kg
 – zadní nápravy 2 × 10 500 kg
Max. přípustná celková hmotnost 28 000 kg
Max. rychlost 105 km·h-1
Zrychlení z 0 na 80 km/h do 40 s
Měrný výkon 12,9 kW/t celkové hmotnosti

Vzhledem k tomu, že je vozidlo vyrobeno přesně podle požadavku zákazníka, lze mu jen máloco vytknout, bohužel ani fotografií zástavby jsem neobdržel dost. Jediné, co se mi na první pohled nezdá, je poměrně malý výkon motoru, u letištního speciálu, který musí mít velké zrychlení, bych čekal alespoň 480ti koňový motor, opět musím podotknout, že byl na přání zákazníka.

Hynek Obroučka

Foto THT Polička
Sdílet