Úterý 19. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Prušánek na Hodonínsku si 35 let starou Tatru zrepasovali svépomocí

Sbor dobrovolných hasičů Prušánky byl založen 4. dubna 1897. K dnešnímu dni má 28 členů. Zásahová jednotka o početním stavu 14 členů je zařazena v kategorii JPO III a využívá mimo jiné i dnes představovanou zrepasovanou cisternu CAS 32 Tatra 148.

Ta byla vyrobena v roce 1977 a původně sloužila v podniku TRANSGAS. U JSDH Prušánky je od roku 2004. V roce 2008 se začalo s postupnou repasí. Začalo se očesáním vrchu nástavby od všech původních držáků a sundala se přední lafeta.

Pro uložení hadic a ženijního nářadí se z pracovních skříněk po odstranění příček a polic vyrobily bedny, z úsporných důvodů jsou z hliníkového plechu jen jejich víka. Následovala výroba sklopného osvětlovacího stožáru 2× 1000W a různých držáků na žebřík, pěnidlo, PHM atd.

Po odstranění navijáků následovala výroba úložných prostor v přední části nástavby. Opět z úsporných důvodů jsme se rozhodli pro dveře místo hliníkových roletek po vzoru Tatry hasičů z Uhlířských Janovic.

Na levé straně máme dva dýchací přístroje Dräger PA – 90 Basic a čtyři náhradní láhve. Na pravé straně je motorová pila Stihl MS 390 s příslušen­stvím, 2 ks hadice C 52 a 2 ks proudnic Tajfun pro rychlý zásah a pákové nůžky s VRVN. Přitom se předělal panel výtlaků a odstranilo se potrubí sání. Vše se obložilo hliníkovým plechem.

V zadní části se po úpravách nástavby umístila na levé straně elektrocentrála o výkonu 2800 W s odvodem zplodin pod nástavbu. Z důvodu lepší cirkulace vzduchu k ochlazování EC se z boku a zezadu umístily mřížky. Na pravé straně je plovoucí čerpadlo.

V kabině osádky se vyměnilo původní sedadlo řidiče ze vzduchové a původní opěradlo na dvojsedačce se nahradilo opěradlem vlastní výroby s držáky na 2 ks DT Dräger. Původní majáky se nahradily vpředu zábleskovou rampou a vzadu zábleskovým majákem. V masce jsou dvě LED světla modré barvy.

Do zadní části nástavby se umístily dvě výstražná světla oranžové barvy. Všechny úložné prostory, bedny, vrch nástavby a pracoviště strojníka jsou osvětleny. Vůz dostal nová LED poziční světla z boku a vzadu nahoře.

Kvůli většímu odběru elektrického proudu se dynamo nahradilo silným alternátorem. Výfuk se předělal na komín. Nádrže na vodu a pěnidlo se propojily a instalovalo se snímač hladiny vlastní výroby, LED signalizace se umístila na každé straně v budíku manovakuometru. Ze skladu se vytáhla asanační lišta a po úpravách se upevnila na vůz. Voda do ní jde suchovodem taženým po podvozku vozidla. Čerpadlo na vodu se vyměnilo za jiné po generální opravě.

Delší dobu jsme měli problémy s výkonem motoru a úniky oleje. Nejdřív jsme se snažili získat motor převodem od AČR. Po zamítavém stanovisku jsme dál řešili, zdali motor koupit jiný, nebo jestli má cenu opravit stávající. Motor měl najeto jen 20 000 km.

Po naměření překvapivě dobrých tlaků ve válcích bylo po dohodě s obcí rozhodnuto dát Tatru na opravu do servisu. Tam také zjistili příčinu špatného výkonu. Vstřikovací čerpadlo nemělo výkonnostní regulátor a ten co tam byl, byl navíc doslova rozsypaný. Vše se dalo do pořádku, čerpadlo a motor se seřídily a přetěsnily, byla vyměněna spojka a servo řízení.

Vše bylo nové, opravené a vychytané, ale celkový dojem z naší práce kazil špatný lak a koroze. Obec nám na nový lak vyčlenila částku 20 tisíc korun. Řešili jsme jak na to, inspiraci a rady jsme získali z Tater hasičů z Kaznějova a České Vsi, jejichž nevšední uspořádání barev se nám zalíbilo.

Auto se odhlásilo z výjezdu, odzbrojilo a nechalo se opískovat. Co bylo potřeba, se vyvařilo a zakytovalo. Po problému sehnat lakýrníka, který by nechtěl fůru peněz, jsme si základní barvu stříkali sami. Na vrchní červenou a bílou jsme doslovně ukecali místního automechanika Laďu Ištvánka.

V naší garáži není kolem auta místo, tak se Tatra na lakýrnické práce převezla do haly podniku AGRO Prušánky, kde nám ředitel Ing. Jaroslav Svoboda povolil asi 2 týdny stát a pracovat. Bílou a červenou barvu Dulux nám sponzorsky dodala firma AKZO NOBEL. Polepení vozu, nápisy a znaky sponzorsky realizovala firma REPRESS Hodonín. Kompresor na stříkání zapůjčilo Truhlářství Pavel Novák Prušánky. Svářečku CO2 zapůjčila autoopravna Marek Ducháček Dolní Bojanovice. S osazením oken nám pomohl Radim Lískovec a Tibor Halška. Všem sponzorům a lidem, kteří nám v něčem pomohli, tímto děkujeme.

Už nám zbývalo jen vyzbrojit a vystrojit vozidlo, polepit jej reflexní páskou a po 34 dnech jej přihlásit zpět do výjezdu.

Na závěr musíme poděkovat Obci Prušánky a představitelům obce panu starostovi J. Prčíkovi a místostarostovi V. Poláchovi za uvolnění peněz na opravy CAS a za vynikající přístup k jednotce SDH obce Prušánky. Nesmím zapomenout na členy JSDH a SDH, kteří pomáhali v různých fázích oprav. Všem Vám moc děkuji.

Za repas team Jaroslav Bůšek, JSDH Prušánky

Sdílet