Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyzkoušeli jsme nabíjecí svítilnu Fenix RC10, nabíjet ji můžete i v autě

Zkoušeli jsme nabíjecí svítilnu FENIX v reálném prostředí asi 3 týdny. Zanechala na nás pozitivní dojem. Výhodou je pak například dobíjení v držáku umístěném přímo v autě.

Obsah balení

V plastovém kufříku si odnesete (případně najdete po rozbalení doma) samotnou svítilnu spolu s dobíjecím dokem, který lze napojit na klasickou nabíječku 230 V (s vyměnitelnou hlavou pro jiné typy zástrček – ty jsou také součástí balení) nebo na nabíječku do zapalovače automobilu. Obě nabíječky jsou součástí balení, v kufříku je ještě šňůrka na zavěšení.

Pro test jsme dostali ještě držák na přilbu, který nebyl výčtem určen pro tento typ svítilny (je určen „pouze“ pro řadu svítilen Fenix s průměrem 25 mm – což je ale i námi testovaná). Naše potřeby splnil na jedničku. Musíme vás ale upozornit, že svítilna a držák nesplňuje minimálně tyto požadavky – certifikace ATEX, nekovový (nejlépe plastový) držák svítilny. Zkoušky ATEX musí být provedeny společně s držákem. V tomto ohledu je pak svítilna i držák pro někoho značně limitující.


Nabíjení

Výhodou této nabíjecí svítilny je fakt, že plně vybitý akumulátor nabijete za 3 hodiny. V reálném testu to trvalo přesně 3 hodiny a 12 minut, přičemž z plně vybitého akumulátoru se dala svítilna použít plnohodnotně už po 30 minutách.

Oceňujeme spojení nabíjecího modulu pomocí pevného kabelu s koncovkou samec/samice, kdy protikus pevně a přesně sedí. Nedochází tak vytažení nebo nepřesné manipulaci. Napojení na nabíječku (12V a 230V) je opravdu kvalitní a dobře drží.

Když je vybitý akumulátor, svítilna se automaticky přepne do nejnižšího režimu a každých 5 minut 3× zabliká.


Svítilna je napájena z interní nabíjecí li-ion baterie s kapacitou 2200 mAh. Baterie je opatřena ochrannou elektronikou, který zabrání přebití, hlubokému vybití a zkratu.


Samotné usazení svítilny do nabíjecí stanice je velmi jednoduché. Ze začátku máte pocitově potřebu kontrolovat, zda jste svítilnu usadili dobře, po častějším používání však získáte jistotu.

Svítilna v doku drží také ve svislé poloze a to i během jízdy v automobilu. Právě možnost umístit svítilnu (resp. dobíjecí stanici) do vozidla je výhodou.


Ovládání je možné i v rukavicích

Zadní ovládací tlačítko je opatřeno pogumovanou krytkou. Zdvih je pevný a jistý. U některých konkurenčních svítilen bývá spouštěč velmi citlivý a dochází k náhodnému spuštění.

V tomto případě je citlivost nastavena velmi dobře, navíc spouštěč je jemně utopen pod okrajem zadní části svítilny. Ovládání jde velmi dobře i v hasičských rukavicích.

V zadní části z boku je ovládání intenzity světla a stroboskopu. Víc už na svítilně nelze regulovat. Bohužel také chybí možnost regulace u světelného kuželu – výrobce jí nahradil tak, že světelný kužel rozdělil na dvě části, intenzivní střed a světelný prstenec.

Svit kužele proto vytváří obě varianty najednou. Občas nám ale regulace chyběla – zejména při nutnosti světlo rozprostřít na větší prostor v uzavřené místnosti. Svítilna díky výraznému vroubkování povrchu neprokluzuje v ruce.


Svítilna FENIX RC10 R5 je vyrobena z leteckého tvrzeného hliníku. Výrobce udává odolnost proti pádu z 1 metru a voděodolnost do 2 metrů dle IPX-8. Svítilna váží reálně přes 200 gramů. Rozměry jsou 16,1 cm (délka) x 3,4 cm (průměr hlavy) x 2,5 cm (průměr těla).


Světelné parametry

Výrobce udává dosvit 215 metrů (11.592 cd), což reálně odpovídá. Maximální výkon je 380 lumenů (1,9 hodiny) → 140 lumenů (6,25 hodiny) → 40 lumenů (26,5 hodin) → 5 lumenů (142 hodin) plus strobe (stroboskopické blikání).

My jsme používali velmi často střední a nejvyšší výkon. Oba plně dostačují při běžné činnosti, tedy zásahu nebo vyšetřování požáru. Nejnižší výkon je již na hraně použitelnosti a slouží spíše k osvitu terénu pod vámi – pro chůzi nebo posvícení si na zámek dveří.

Stroboskop je pro hasiče prakticky zbytečná záležitost. Občas jsme využili namáčknutí spouště pro okamžité rychlé osvícení prostoru, či jako ukazovátko.

Ve svítilně je použita LED Cree XP-G R5 s životností 50.000 hodin. O chod se stará elektronika s digitální konstantní regulací výkonu a indikací vybitého akumulátoru. Ve svítilně je osazena tvrzená ultra čistá skleněná čočka s antireflexním povrchem.


Kvalita zpracování

Svítilna FENIX je vyrobena z leteckého hliníku, který by měl být velmi odolný. Povrch hliníku je opatřen černým „nástřikem“ (ve skutečnosti je použita anodizace), který už tak odolný není. Při běžném používání jsme pozorovali jemné škrábance již za několik dní.

Na funkčnost to samozřejmě vliv nemá, jen se připravte na to, že po roce bude barva na svítilně poškrábaná. Zvlášť při používání na přilbě u zásahu. Co se týká odolnosti těla, to je na jedničku.

Lehký a odolný hliník vydrží hrubé zacházení. Na svítilně není žádná část, která by měla být náchylná na poškození. Sklíčko je zapuštěné a chrání ho okraj světelné hlavy, stejně tak kvalitní spínač, který je jemně zapuštěn pod okraj zadní patky. V tomto ohledu se nedá svítilně nic vytknout.

Na začátku recenze jsme trochu kritizovali nemožnost regulovat světelný kužel. V jistém ohledu je to limitující, s ohledem na odolnost je to ale pro svítilnu plus.

Pokud můžeme osobně srovnávat se svítilnou LED Lenser P1, kde je regulace zajištěna pomocí vysouvání hlavy svítilny, pak po roce užívání dochází k částečnému zatuhnutí pohybu hlavy.

Víme, že je nutné svítilnu čistit, ale FENIX v tomto směru nebude trpět. Hlava je pevná a dobře slícovaná a nedá se prakticky rozebrat.


Dražší, ale kvalitní použitelná svítilna

Výhody svítilny jsou patrné na první pohled. Kvalita zpracování, možnost dobíjet svítilnu jak 230 V tak v autě a hlavně – umístit dobíjecí hlavu přímo do automobilu. Můžete tak svítilnu vozit s sebou.

I přes své menší rozměry má výkonu na rozdávání. Svítilna na nás udělala velmi dobrý dojem a jistě si najde své zákazníky.


Svítilnu můžete zakoupit na webu kronium.cz za cenu 2999 Kč.

Držák pro upevnění na přilbu stojí 499 Kč a lze koupit na stejném webu.

Sdílet