Středa 24. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

AZ 30 LIAZ / FGL Luckenwalde

Představujeme vám skutečný unikát mezi požární technikou u českých hasičů, žebřík na podvozku LIAZ. Je to jediný automobilový žebřík tohoto typu na tomto podvozku v naší republice a zřejmě i na světě.

V roce 1991 byl do naší republiky pro požární stanici Kroměříž dodán automobilový žebřík s označením DLK 18–9 resp. DL 23–12 s pracovním košem na našem podvozku LIAZ, který vyrobila známá Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde, v NDR dříve působící pod názvem VEB FGL Luckenwalde – firma, jejíž historie se píše od roku 1878, kdy byla založena panem Hermanem Koebem jako rodinný podnik – slévárna. Několik let poté byl firmou vyroben první požární automobil. V roce 1902 firma získala licenci dalšího dnes uznávaného výrobce, rakouského Rosenbauera. I nadále pokračovala výroba požární techniky. V roce 1930 byl v luckenwaldských dílnách postaven první požární automobil s uzavřenou kabinou. Krátce po druhé světové válce, konkrétně v roce 1948, došlo ke znárodnění firmy, která se začala na trhu objevovat pod názvem VEB (VolksEigener­Betrieb) Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde. Výroba a vývoj hasičských automobilů probíhal podle německých standardů. Automobilové cisterny, stříkačky a žebříky, to byl výrobní program po mnoho desetiletí. Jejich provoz se netýkal jen hasičů v NDR, ale i v dalších zemí tehdejšího RVHP. Mimo něj se vyvezlo malé množství techniky např. i do Argentiny, Egypta, Holandska atd. Do Československa dodala VEB FGL Luckenwalde krom např. skvěle vybavených AS či CAS 16 IFA W 50 také velké množství osvědčených a na provoz jednoduchých, nenáročných západkových třicetimetrových žebříků bez pracovního koše na podvozku IFA W 50 L (objevil se mezi nimi i typ DL 30/01 s „moderní“ bezzápadkovou sadou – jeden ze dvojice těchto AZ sloužil v Praze na HS-5 Strašnice).

Po sjednocení Německa došlo k privatizaci firmy a jejímu přejmenování na Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde GmbH (FGL). Požárních automobilů se přes udrženou poměrně vysokou kvalitu vyrábělo stále méně a méně, nedostávalo se financí na rostoucí vývoj, pomalu se blížil konec… Tato situace trvala až do roku 1996, kdy luckenwaldská továrna požární techniky skončila v konkurzu. Poté byla převzata za značně složité situace (mnohamilionové zadlužení) dalším německým výrobcem – firmou Metz. O šest let později továrna opět změnila majitele, tentokrát již zřejmě definitivně. Stal se jím rakouský koncern Rosenbauer, který převzal firmu Metz. Vznikla tak firma se značkou Rosenbauer Feuerwehrtechnik GmbH, Luckenwalde. Dá se tedy říct, že se vše vrátilo do roku 1902, kdy u Koebů probíhala licenční výroba Rosenbauera… Dnes se v Luckenwalde vyrábějí např. letištní automobily Panther.

Ještě bych k firmě Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde (FGL) dodal drobnost. Na přelomu 80.-90. let vyvinula i vyrobila 30 m počítačem řízený automobilový žebřík s označením DLK 23–12 CIR – COMPUTER INTEGRIERTE RETTUNG a kontrolním LCD displayem. Na svoji dobu to byl opravdu moderní záchranný automobilový žebřík, který se mohl směle rovnat konkurenci Metzů a Magirusů. Další jeho vývoj ztroskotal na financích…

V tomto článku představovaný žebřík DLK 18–9 resp. DL 23–12, vyrobený v roce 1991 privatizovanou Feuerlöschgeräte­werk Luckenwalde, sídlící na adrese Rudolf-Breitscheid-Str. 79, 14943 Luckenwalde, Brandenburg, je vskutku unikátní v několika směrech. Tím prvním je bezesporu použitý typ podvozku. Na automobilu LIAZ se k nám nikdy žádný žebřík nedodal. Položme si otázku proč tomu tak je resp. (ne)bylo? Jedním z faktorů byla jistě velká transportní výška AZ. Například oproti podvozku IFA je žebřík na LIAZu o celých 35 cm vyšší, což je opravdu dost. Starý žebřík Magirus AZ 37 na Tatře 148, dodnes používaný rovněž u našich sborů, byl rovněž nižší.

Na svoji dobu se jednalo o poměrně moderní typ žebříku s pracovním košem. Když vezmeme v potaz jeho předchůdce, typ DL 30/01 K, který měl také pracovní koš, pokrok byl opravdu viditelný. A to právě díky koši, starší typ jej měl odnímatelný, tedy bez jakékoliv možnosti ovládání AZ z něj a dalších funkcí, žebřík na LIAZu měl ovládací panel AZ umístěný i v hydraulicky vyrovnávaném koši, který měl nosnost 180 kg, tedy dnešní standard pracovních košů AZ. Dle dostupných informaci je to první AZ tohoto typu od FGL. Vzpory se vyklápějí do boku, stejně jako u posledních modelů klasických AZ 30 IFA. Bezzápadková čtyřdílná sada se suchovodem se ovládá podobně jako u typu DL 30/01, tedy z panelu stanoviště strojníka na nástavbě, i když na rozdíl od staršího modelu jsou zde „joysticky“. Její povrch tvoří protiskluzný plech. Na přední části u schodů je umístěn v přepravní poloze monitor. V nástavbě najdeme čtyři skříně na požární vybavení, které kryjí hliníkové roletky. V nich najdeme hadice, rozdělovač, osvětlovací rampu, hasící přístroj atd.

Podvozek LIAZ je typu 150.850 s pohonem 4×2. Osádku tvoří dvojice hasičů. Celý žebřík je v klasickém červeno-bílém barevném provedení, na střeše kabiny jsou dva výstražné majáky modré barvy. V dnešní době je zařazen ve výjezdu hasičů Zlínského kraje, konkrétně na požární stanici Bystřice pod Hostýnem. Vzhledem k jeho stáří se projevuje velké množství závad. Dnes na něm již nenajdeme koš, neboť je sundaný z důvodu poškozeného jeho automatického hydraulického vyrovnávání, které neprošlo revizí. Bohužel veškeré opravy jsou velmi náročné, dá se říct, že takřka nemožné a samozřejmě je nutno brát v potaz i finanční neefektivnost investic do starého AZ. Jak říká Ivo Mitáček „Předpokládáme, že během několika málo let doslouží…no a pak…asi muzeum…je to rarita“. Ano, to skutečně je a to je také důvod většiny jeho problémů.

TTD AZ 30 LIAZ/FGL

Podvozek: LIAZ 150.850
Motor: výkon 152 kW při 2000 ot./min.
Pohon: 4×2
Rozvor: 4,30 m

Označení CZ: AZ 30-ML 12 (AZ – automobilový žebřík)
Označení D: DL-23/12 (DL – drehleiter)

Délka: 8,900 mm
Šířka: 2,500 mm
Výška: 3,550 mm
Hmotnost: 12,400 kg

Práce s AZ 30:

Rozsah úhlů: –8 až + 75°
Nosnost koše: 180 kg
Hašení s proudnicí: 40 – 70°.
Žebříková sada: čtyřdílná, bezzápadková

Max. vyložení s košem: 12 m
Max. vyložení bez koše: 15 m
Osvětlovací rampa: 3×500 W

Příčný sklon: max. 7°

Foto a info: Petr Svoboda, Hynek Obroučka – Pozary.cz, Iveco-Magirus, hansebube.de, bos-fahrzeuge.de, FGL, kniha Import-Fahrgestelle/Frank-Hartmut Jäger, Rosenbauer, české a zahraniční hasičské weby a v neposlední řadě tiskový mluvčí HZS Zlínského kraje, kpt. Ivo Mitáček, kterému patří velký, ale opravdu velký dík za sehnané informace a technická data AZ (vím, kolik ho to stálo úsilí a námahy je získat, Ivoši, fakt dík za všechny čtenáře a příznivce našeho webu!)

Ve fotogalerii najdete AZ používané u nás i v NDR a i další požární automobily firmy FGL.

PS: O tomto unikátním automobilovém žebříku vím již hezkou řadu let, nápad na článek o něm nosím v hlavě taktéž dlouho. Konečně se mi ho podařilo pro vás, čtenáře Požárů.cz, realizovat. VP
Sdílet