Pondělí 23. července 2018, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner hasičskávyzbrojna 970 OK

Aerial Rescue Pump Scania/SAXON/JDC/VE­MA 282 TF

Další kombinovaný automobil CAS/AP, tentokrát v britsko-finském provedení, ale opět na osvědčeném švédském podvozku.

Představujeme vám další z řady kombinovaných automobilů plošina-žebřík/caska. Jedná se o výrobek britské firmy Saxon, resp. John Dennis Coachbuilders, s plošinou finské značky VEMA. Ptáte se proč Saxon a pak hned JDC? Vysvětlení je prosté. Firma Saxon zanikla, tato CAS/AP s označením SF05DHV, která byla představena na loňském veletrhu Interschutz 2005, tak to byl úplně poslední vyrobený požární automobil této značky, koneckonců se již prezentoval jako produkt značky JDC, která firmu Saxon převzala…viz článek o technickém Dennisu Sabre
. U Dennisů se zatím tento typ vyrobil v počtu čtyř (pěti) kusů, všechny včetně toho od Saxonu jsou určeny pro Strathclyde Fire & Rescue Brigade. Jejich konečný počet u tohoto sboru má dosáhnout čísla 18. Tato požární technika je u SFRB určená pro službu zejména na venkovských stanicích, které mají rovněž jako u nás malý počet hasičů na směnu, tudíž je pro výjezd vhodný tento typ MPT, který má s sebou vše potřebné pro zásah. Po představení a ukázkách tohoto typu techniky od několika výrobců padla volba právě na plošiny VEMA. I když na britských ostrovech můžeme spatřit vozidla podobné koncepce na Scaniích či Volvech, ale to jsou konkurenční Bronta F 22 All Rounder s nástavbou Angloco.

První cisterno-plošina SF05DHV byla pro Strathclyde Fire & Rescue Brigade dodána v dubnu roku 2005, pak ještě absolvovala zmíněný veletrh a hned po jejím návratu do Británie byla zařazena do výjezdu. I když do výjezdu, tento de facto prototyp Scania/Saxon je dislokován ve výcvikovém středisku Hamilton. Zatím těchto CAS/AP slouží pět, další čtyři mají přijít na přelomu letošního roku. První vozidlo Saxon je postaveno na švédském třínápravovém podvozku Scania P94D 300 s prodlouženou, u nás dobře známou kabinou CP28, která je v tomto případě určená pro osádku 1+5. Vozidla JDC jsou již na nových podvozcích P310 RS s pohonem 6×2. Motory jsou devítilitry Scania TD-Intercooler DC9 03 či DC 9 11 310 o výkonu 300 resp. 310 koní, splňující emisní normu Euro III.

Požární nástavba Saxon/JDC je včetně nádrží vyrobená z hliníku. Vybavení je umístěno ve skříních, krytých roletkami. Ty jsou čtyři na každé straně. Najdeme v nich vše potřebné pro plnění úkolů vozidel prvního výjezdu. Tedy hadicové příslušenství, vyprošťovací zařízení, prostředky poskytování první pomoci, hasící přístroje, motorovou pilu, rozbrus, ženijní nářadí, klasické nářadí, sadu pro otevírání zámků, základní lezeckou výstroj, elektrocentrálu, dýchací přístroje, protichemické vybavení včetně obleků a další potřebné prostředky a pomůcky. V prvním automobilu byla vodní nádrž o objemu 1500 l, v nových je větší, na 1800 l vody, pěnidla je 125 l u obou typů. Kombinované vodní čerpadlo je od renomované značky Godiva, typ WTA 40/10 o max. výkonu 4000 l/min při 10 barech a 400 l/min při 40 barech. Na stranách vozidel jsou v roletách umístěny dva vysokotlaké průtokové, elektricky ovládané navijáky Collins Youldon o délce 60 m. Původně tam měl být jen jeden, ale na přání strathclydských hasičů jsou tam dva. Na nástavbě najdeme několik žebříků, klasické, nastavovací a také jeden 12 m vysunovací značky AS Fire & Rescue Equipment (ta je i dodavatelem rolet a dalšího požárního vybavení). S tím byl na první Scanii drobný problém, neb jeho spouštěcí zařízení nefungovalo dokonale, a tak je na dalších vozech mírně upraveno. Úpravy se však netýkají jen vysunovacího žebříku, ale i dalších drobností, bylo prostě potřeba tzv. vychytat mouchy.

Na voze je dále umístěna požární plošina se záchranným žebříkem od firmy VEMA, typ 282 TFC o max. dostupné pracovní výšce 28,5 m a bočním vyložení 16 m. Plošina je opatřena moderním pracovním košem o nosnosti 280 kg a suchovodem. Koš je vybaven monitorem o průtoku 2400 l/min, přípojkou hadicového vedení, tlakového vzduchu a el.energie, dvojicí halogenových lamp a ovládáním plošiny. Tu lze ovládat i na dálku ze země – bezdrátové ovládání Finnohm. Vzpory se vysunují do boku a jsou typu H. Celkově je tento automobil velmi blízký svým australským či novozélandským
konkurentům.

Barevné provedení automobilu odpovídá rozšířenému standardu britských ostrovů. Tedy červená barva, která je vhodně doplněna dobře viditelnou reflexní červeno-žlutou šachovnicí po celé délce boku vozidla, na horní a dolní části nástavby je reflexní žlutý pruh a na zádi jsou červeno-bílé reflexní pruhy. Přední nárazník je rovněž červeno-bílý. VRZ je modré barvy, nově v provedení LED.

Co nesmím zapomenout uvést, je cena. Ta činí 386 755 liber za automobil, tedy cca 16 500 000 Kč. Co myslíte, je to dost nebo málo? Jak už jsem zde psal, mám pro tyto kombinované vozy slabost a rád bych některý z nich viděl i v ČR, kde by jistě našel své uplatnění, a to pochopitelně zejména na malých venkovských požárních stanicích. Jinak „výcvikovou“ Scanii Saxon/VEMA jsem si osobně prohlédl právě na veletrhu Interschutz a byl jsem z ní vskutku nadšen.

Foto a info: Václav Porkát, JDC, SFRB, Alan Forbes, briternet.com, web
Sdílet
Banner Kobit THZ 970*150 OK