Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Paříži hasiči zkoušejí elektromobil Renault Twizy, výrazně se podíleli na jeho vývoji

Na podzim roku 2012 obdržel hasičský sbor francouzského hlavního města Paříže nový přírůstek do svého vozového parku. Je jím speciálně upravený elektromobil Renault Twizy, který byl uzpůsoben přímo pro potřeby pařížských hasičů. Ti se na jeho vývoji velkou měrou podíleli.

Samotný elektromobil Renault Twizy spadá do kategorie malých vozidel. Uspořádání sedaček je tandemové, dvě osoby, tvořící osádku, sedí za sebou. Elektrický skútr, jak je právě pro uspořádaní sedaček často označován, dosáhne výkonu 15 kW při točivém momentu 57 Nm, maximální rychlost je pak 80 km/h.

Akumulátor, vážící 100 kg vystačí pro dojezd na vzdálenost 100 km, dobíjení trvá zhruba 3,5 hodiny. Celková hmotnost Twizy je i s baterií lehce přes 400 kg. Vozítko je 2337 mm dlouhé, 1191 mm široké a 1461 mm vysoké, provedení pro pařížské hasiče je o necelých 100 mm vyšší kvůli majáku na střeše.

Hasičská verze Twizy má oproti civilnímu provedení řadu úprav. Tou nejzásadnější je absence zadního druhého sedadla. Namísto něj je ve voze umístěno drobné vybavení, čítající dva hasící přístroje, dýchací přístroj, prostředky první pomoci a osobní výstroj jednoho člena osádky, tvořící zásahový kabát a přilbu. K vybavení se hasič dostane otevřením zadních dveří, poté ho pohodlně vyjme z útrob vozu.

Barevné porvedení je na červeném základě. Vozidlo je doplněno symboly pařížského hasičského sboru. Na přední masce jsou dvě modré LED diody, na střeše již zmíněný maják.

Důvod vzniku hasičského provedení této čtyřkolky s elektropohonem je jediný. Hasičům chybí mobilní prostředek, se kterým se dostanou rychle k místu mimořádné události v úzkých uličkách města, při dopravní zácpě a také např. při zajištění požární asistence při nejrůznějších hromadných akcích, jakými jsou třeba průvody, slavnosti, koncerty apod. Jistě bude k vidění i na hasičské přehlídce, která se bude konat příští červenec v Paříži.

Testovací provoz hasičského Renaultu Twizy bude probíhat po dobu 8 měsíců, poté bude vyhodnocen a dle dosažených výsledků se uvidí, co a jak dál. Nicméně se předpokládá, že vše dopadne ke spokojenosti pařížských hasičů a tento prototyp nezůstane v jejich vozovém parku osamocen.

Elektrovozítka Renault Twizy lze ve Francii spatřit i u policie či záchranné služby.

Sdílet