Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme vhodný motor

V našem seriálu o stavbě cisterny jsme již zvolili konfiguraci náprav a koncepci podvozku. Dnes jsme rozhodli o použitém motoru.


VÝBĚR


Pomyslná nabídka je v tomto případě velmi široká. Nabízí se motory chlazené vzduchem či kapalinou o rozličném rozsahu výkonů a kroutících momentů, v dnešní době však bude naše cisterna určitě přeplňovaná turbodmychadlem.

Nesporně zajímavým faktem, který může náš výběr ovlivnit, bude i způsob, jakým motor plní emisní normy – budeme chtít hlídat stav močoviny v nádrži nebo ne?

Ve výběru tentokráte (pokud nám padne do oka motor s technologií SCR) nezohledníme případná konstrukční omezení, neboť např. Tatra ve svých podvozcích, určených přímo hasičům, v případě nedostatku AdBlue nesníží výkon motoru a nechá auto jet bez omezení, což bohužel není případ všech výrobců.

Vzhledem k tomu, že nejsme limitováni konstrukčními možnostmi ani cenou, je možnost výběru velice široká. Počítat ale v rámci možností budeme i s případnými provozními náklady, ačkoli spotřeba u hasičáku není až tak podstatná hodnota.


ROZHODNUTÍ


Škála motorů na trhu je tak široká, že je opravdu těžké vybrat ten správný a ideální. My jsme po týdnu úvah a sledování názorů vsadili na brutální sílu.

Do naší ideální cisterny jsme zvolili vodou chlazený šestnáctilitrový motor Scania V8 EEV Euro 5 o výkonu 730 koní. Nepotřebujeme rychlost, ale chceme sílu a výkon, je to mimo jiné i jeden z prvků jakési pasivní bezpečnosti při jízdě k zásahu. Maximální točivý moment 3500 Nm je hodnota výborná. Emisní normu volíme aktuální, pokud si cisternu pořizujeme letos, je to hodnota dostatečná.

Ačkoli jsme původně hledali motor s technologií dvojího spalování, kvůli spotřebě močoviny, jeden z názorů nás přesvědčil a my jsme technologii SCR do naší ideální CASky pustili.

Jak jsme psali v úvodu, nebreme na zřetel to, že nás u Scanie při závadě v systému SCR řídící jednotka omezí na výkonu, příliš bychom si zúžili výběr a závady jsou věci, které nedokážeme provozem ovlivnit a mohou nastat v určitém procentu případů všude.

Motor má i při dynamické jízdě spotřebu mezi 40–50 litrů na 100 km (měřeno u mnohonásobně těžšího kamionu), ekonomika provozu zde tedy příliš neutrpí. O případném omezení rychlosti si povíme v další části seriálu.

Sdílet
Seriál: POŽÁRY.cz staví cisternu pro Spodní Břízu