Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

AL-60 Tatra TERRNo1/Požtechnika

Před několika lety byl v Rusku představen AL(AZ)-62 na podvozku Tatra 815, poté přišla její moderní verze AL-60 a loni ji následovala další „šedesátka“ na českém podvozku, tentokrát ale na jezevčíku pro hasiče z Tomska.

Vzhledem k tomu, že se v ruském Tomsku začalo s budováním více jak 17ti patrových obytných domů, bylo počátkem minulého léta rozhodnuto o pořízení nového typu výškové techniky pro místní hasičský sbor, který do té doby používal automobilové žebříky o dostupné výšce max. 30 m, což se začalo jevit jako nedostačující. Tuto techniku používá celá Tomská oblast. Po jednáních bylo rozhodnuto, že se nový žebřík pořídí u tradičního ruského výrobce hasičských vozidel všech druhů, firmy OAO Požtechnika, která má se stavbou výškové techniky mnohaleté zkušenosti.

Základním kritériem byl dostup 60 m, což nebyl pro firmu problém, neboť již takovýto žebřík vyrobila. A to v roce 1999 na našem podvozku Tatra 815 6×6, ten je po absolvování mnoha prezentací dle informací ruských medií používán u hasičského sboru hlavního města Moskvy. Má však označení AL-62. Několik let poté byl postaven další žebřík na Tatře, vycházející právě z AL-62, jen je upraven a zmodernizován včetně nástavby (upravená sada, modernější „něco jako“ PLC ovládání, zvětšení úložného prostoru atd.) a také přeznačen na současné označení AL-60 a je ve výjezdu hasičů oblasti Nižnij Novgorod. AL-60 tedy vychází ze žebříku AL-62, jen jsou na něm provedeny drobné změny a úpravy.

Žebřík AL-60 pro tomské hasiče je postaven rovněž na podvozku Tatra, jedná se ale o jeřábový podvozek Tatra TERRNo1 s předsunutou kabinou, tedy tzv. jezevčík. Pohon je 6×6. Tento podvozek má také dobré jízdní vlastnosti na nezpevněných komunikacích, což je v Rusku vlastnost nedocenitelná. Krom toho je díky předsunuté kabině i snížená celková průjezdní výška vozidla, a to o více jak 20 cm oproti klasickému podvozku Tatra.

Když už je načato téma tatrováckých „jezevčíků“ firma OAO Požtechnika má ve výrobním programu třicetimetrové žebříky AL-30 se stabilním pracovním košem na tomto podvozku, který je ovšem v provedení 4×4 (podle různých zdrojů se však jedná o mírně řečeno „méně kvalitní“ výrobky, no nevím, nemohu posoudit…). Ale zpět k tomské šedesátce. Všimněte si neobvyklého tvaru žebříkové sady, tvoří ji oproti klasickým sadám „nedokončený“ šestiúhelník. Stejná sada je i u 50 m a 30 m žebříků této firmy (některých typů). Žebříková sada na AL-60 je sedmidílná, umožňující dosáhnutí max. pracovní výšky 60 m. Na její konec lze umístit odnímatelný koš pro dvě osoby o nosnosti 200 kg, který se přepravuje na nástavbě vozu. Lze z něj použít lafetu o průtoku 1200 l/min. Po sadě AZ, na níž je suchovod, se pohybuje výtah o nosnosti 180 kg. Celý pohyb a funkčnost žebříku zajišťuje a řídí moderní inteligentní počítač. Ovládací stanoviště jsou dvě, jedno v koši a druhé klasicky dole na točně AZ. Strojník má k dispozici ovládací joysticky, LED display a další kontrolní prvky včetně komunikačního zařízení s vrcholem žebříku. Na vrcholu sady je kromě bezpečnostních čidel také světlomet a košové přípojky ovládání AZ. Tedy vše, co má dnešní moderní výšková technika mít.

Konstrukčně vychází tento AZ z německých žebříků Iveco-Magirus, však také první žebříky moderní koncepce OAO Požtechnika mají mnoho komponentů od této firmy včetně koše a výtahu. Tento AL-60 je až na několik věcí téměř výhradně ruské dílo. Maximální boční vyložení AL-60 je 18 m. Stabilizační vzpory se vysunují do boku a jsou klasického typu H. Příslušenství žebříku je klasické jako u ostatních představitelů této MPT. Je uložené v šesti skříních, krytých hliníkovými roletkami. Co je však u tohoto žebříku a vlastně i AL-50 nestandardní, je elastický evakuační rukáv, který se montuje na kruhový otvor podlahy pracovního koše. Tuto pomůcku lze vídat u požárních vysokozdvižných plošin včetně naší PVP 27, ale u AZ jsem o jejím používání četl zřejmě poprvé. Inu Rusko, dodnes země neomezených možností.

Závěrem lze jen uvést, že se zjevně jedná o moderní a konkurenceschopný automobilový žebřík o velkém pracovním dostupu. Zda-li jsou na „šedesátce“ nějaké provozní či konstrukční vady, to se mi bohužel nepodařilo zjistit. Ve výškách 60 m dnes operují pouze automobilové plošiny, žebříky jsou běžně o max. pracovní výšce 52/53 m – Magirus a Metz, rovněž i japonská Morita. Dá se tedy bez nadsázky říct, že se jedná o unikátní typ mobilní požární techniky (MPT). Do tehdejšího Sovětského Svazu byl v šedesátých letech dodán automobilový žebřík Mezt DL 60 rovněž o dostupné výšce 60 m na „hranatém“ podvozku Kaelble, tehdy to však byla úplně jiná koncepce AZ, než známe nyní.

TTD AL-62 Tatra TERRNo1

Podvozek: Tatra s předsunutou kabinou, ČR
Typ: TATRA T 815–250J21 30 230 6×6.2/10T TERRNo1
Pohon: 6×6
Osádka: 1+1
Nástavba: OAO Požtechnika, Rusko
Typ: AL-62
Max. pracovní výška: 60 m
Max.boční vyložení: 18 m
Nosnost pracovního koše: 200 kg
Nosnost výtahu: 180 kg
Pracovní úhly žebříku: +73° až – 7°
Vysunutí vzpor: 60 s
Ustavení 0° – 73°: 45 s
Vysunutí AZ: 120 s
Spuštění AZ: 80 s
Otočení kolem osy/360°: 80 S
Délka: 12 000 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 4 000 mm
Celková hmotnost: 29 000 kg

Cena automobilu přesáhla 15 000 000,– RUB, což je při aktuálním kurzu pouhých cca 12 300 000,–Kč. Tedy vskutku nízká cena za tento druh MPT, když vezmeme v potaz, že hodnota dnešních třicetimetrových žebříku se ohybuje kolem 18 – 20 milionů korun. Primátor města Tomsk přispěl částkou 2 800 000 rublů ze zvláštního fondu mimořádných situací. Žebřík byl dodán v listopadu 2005, tedy přesně před rokem. Za tu dobu má za sebou úspěšné výjezdy i prezentace občanům tomské oblasti.

Ve fotogalerii dále najdete žebřík OAO Požtechnika AL-50, teleskopickou dvouramennou plošinu APK-50 na podvozku Tatra 815 8×8 od téže firmy, provozující hasičským sborem v Novosibirsku, hasící rameno Požtechnika PPK-35 na podvozku Tatra TERRNo1 6×6 s vlastním čerpadlem hasících látek, žebřík AL-30 Tatra 815 4×4 a další výrobky od tohoto ruského výrobce a také pražským hasičům dobře známý žebřík AZ 46 SIMON, v ruském provedení na podvozcích Iveco.

Foto a info: Fanat Cars, Igor Žukov, Vladimir Novoselov, Dmitrij Brovkov, OAO Požtechnika, Perevozka.info, repro AR, hasiči Tomsk, tatra.cz, web
Sdílet