Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Stromolezci drážních hasičů pomáhají při bezpečném provozu železnice bez nutných výluk dopravy

Že mají profesionální drážní hasiči, tedy jednotky HZS SŽDC svá specifika, je jasné všem. V rámci nich provádějí mimo jiné i speciální činnost v podobě tzv. stromolezení, při kterém odstraňují rizikové stromy u železniční tratě.

Vzhledem k tomu, že železnice vede v mnoha případech naprosto nepřístupným terénem, kde jsou letité vzrostlé stromy, dojde občas k pádu některého z nich na dopravní cestu. Co taková událost může způsobit, je nasnadě.

V případě, že do spadlého stromu narazí vlak, následně i snadno vykolejí. Samotný náraz a prudké brzdění způsobí „přesun“ nic nečekajících cestujících ze sedaček, což je občas bolestivé.

Jako příklad, co vše se může stát, se podívejte na tento článek. Po nárazu do vzrostlého stromu vlak sice nevykolejil, ale lokomotiva začala hořet a došlo tak i bezprostřednímu ohrožení cestujících. Naštěstí se vše obešlo bez zranění, pokaždé to však takto šťastně dopadnout nemusí.

Proto drážní hasiči provádějí kácení rizikových stromů, které mohou hrozit pádem, aby nedošlo k podobné nehodové události. Jedná se de facto o preventivní činnost. Je jasné, že nelze zjistit a porazit všechny stromy, ale v rámci spolupráce s ostatními pracovníky Správy železniční dopravní cesty se vytipují ty nebezpečné a jednotky HZS SŽDC je následně pokácejí.

Děje se tak klasickým způsobem, případně se využije výšková technika a to jak automobilová plošina, tak i plošina železniční. Bohužel se ne každý rizikový strom nachází na pro automobilovou plošinu dostupném místě, vagónovou plošinu není kvůli trolejovému vedení také možné použít všude, klasické kácení se často rovněž vyloučí, protože není strom kam položit, a v ten okamžik nastupují drážní hasiči – stromolezci.

Skupina hasičů – stromolezců je tvořena z instruktorů lezeckých skupin HZS SŽDC. Ti mohou provádět kácení stromů shora. To v praxi znamená, že se pomocí stromolezeckých stupaček a lezecké techniky dostanou do koruny stromu, odkud začnou malou motorovou pilou, určenou pro ošetřování stromů, postupně odřezávat větve a kmen, až se dostanou do výšky, kdy je možné zbytek kmene bezpečně položit již ze země.

Při spuštění větví a části kmene se používá lanová technika a spouštěcí buben, jenž dokáže lano bezpečně zbrzdit tak, aby se dřevo dostalo dolů plynule a nemohlo tak nic ohrozit. Tato speciální pomůcka má výhodu v tom, že při brzdění spouštěného břemene v podobě těžké větve nedochází k výkyvům kmene a když už, tak jen k velmi malým.

V případě potřeby lze použít dřevorubecký ruční motorový naviják, který je velmi citlivý na zacházení oproti klasickému lanovému, který je běžně na terénních automobilech.

Odstraňování rizikových stromů hasiči – stromolezci má své důvody. Krom toho, že se jejich činnost aplikuje tam, kam se nelze dostat s technikou či provádět klasické kácení, se při odřezávání stromu shora nemusí vyloučit provoz na trati, což je značná úspora finančních prostředků jak pro provozovatele dopravní cesty, tak i pro přepravní firmy.

Hasiči – stromolezci používají tedy pro svojí práci stromolezecké stupačky, kmenové smyčky, lezecké prostředky, protiprořezové oděvy, malé motorové pily, lanovou techniku, kladky, spouštěcí bubny, dřevorubecké motorové navijáky a také terénní automobily.

Jednotka HZS SŽDC Praha si k tomu svépomocí upravila vozidlo Nissan Patrol, jenž byl určen k vyřazení, neboť ho u jiné jednotky nahradil coby RZA nový automobil. Vzhledem k tomu, že by se bez tohoto terénního speciálu na mnoho míst nešlo dostat, je tato technika nezbytná.

V Praze se podobně upravil i další automobil, jež byl v místě původní dislokace nahrazen novým, a to rumunské ARO, které si k obrazu svému dodělávají drážní hasiči z jednotky v Nymburce. Tyto vozy slouží i jako jeden z kotevních bodů lana, pokud je to potřeba.

Činnost hasičů – stromolezců je pro SŽDC velmi efektivní a opodstatněná, protože nejen že šetří finanční prostředky, ale také výrazně přispívá k větší bezpečnosti železniční dopravy.

Do budoucna je výhledově plánováno, že se tito hasiči zúčastní také kurzu pro ošetřování stromů, neboť ne každý se musí porazit celý a mnohdy stačí odstranit jen ty potencionálně nebezpečné větve. Ty však musíte nejprve poznat, protože ne vždy se musí jednat jen o ty nalomené či jinak poškozené.

Sdílet