Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Halenkova cvičili transport zraněných osob, použili i sněžný skútr

V neděli 27. 1. 2013 proběhlo prověřovací cvičení jednotky SDH obce Halenkov zaměřené na transport zraněných osob v nepřístupném terénu v zimních podmínkách. Cílem cvičení bylo

zejména prověřit tři způsoby možného transportu a zjistit časovou a fyzickou náročnost jednotlivých způsobů transportu.

Místo události bylo situováno v místní části obce Halenkov, v údolí Provazné, v lese cca 600 m od údolní přístupové komunikace. Jednotka vyjela na místo události v konvoji s technikou TA – L2 Mitsubishi L200 (osádka 1+4), sněžným skútrem s připojenými saněmi (osádka 1+1) a terénní čtyřkolkou na sněžných pásech, na kterou je pro transport osob možné zavěsit konzoli pro nosítka (osádka 1+1).

Jednotka s technikou nejprve dorazila na shromaždiště – simulované stanoviště ZZS. Zde se jednotka dle způsobu transportu rozdělila do tří skupin. První skupina (1+1) se sněžným skútrem a připojenými saněmi a druhá skupina (1+1) s terénní čtyřkolkou pokračovala dále, nahoru ke zraněným osobám. Skupina (1+3) z vozidla Mitsubishi pokračovala dále pěšky. Ke zraněným osobám bylo nutné překonat vzdálenost cca 600 m a převýšení 80 metrů.

Tuto trasu zdolal sněžný skútr za 2 minuty a 4 kolka za 3 minuty. Pěší skupině trvalo zdolání této vzdálenosti dlouhých 12 minut.

Po příjezdu na místo, byla zraněným poskytnuta předlékařská pomoc a ošetřena poranění. Vzhledem k charakteru a cíli cvičení bylo použito k zafixování simulovaných zlomenin nouzových prostředků, a bylo upuštěno od použití termoizolační folie k zabránění dalšímu podchlazení.

Poté byl zahájen transport zraněných k simulovanému stanovišti ZZS. Cesta zpět trvala skútru se saněmi 3 minuty. Terénní čtyřkolka musela zvolit vzhledem k použití závěsné konzole pomalejší jízdu, takže doprava zraněného trvala 7 minut. Fyzicky a časově nejnáročnější transport čekal pěší skupinu. Členové této skupiny museli během transportu několikrát odpočívat. Pěší transport dolů tak trval 13 minut.

Závěrem lze konstatovat, že použitím svozových saní připojených za sněžným skútrem nebo terénní čtyřkolkou na sněžných pásech je doba nutná pro dopravu záchranářů ke zraněným a jejich návrat zpět podstatně kratší a daleko méně fyzicky náročnější než pěší transport. V tomto případě trval transport na celkové vzdálenosti 1200 metrů 5 minut při použití skútru a saní, ale 25 minut pěším způsobem.

Sdílet